Με διαδοχικές Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, παρά τις δυνατότητες που προκύπτουν από το μαξιλάρι των 37 δισ. ευρώ, από την άρση των δημοσιονομικών περιορισμών στην ΕΕ και από άλλα, ανάλογα μέτρα που λαμβάνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η κυβέρνηση θέσπισε ένα ανεπαρκές πλαίσιο προστασίας για τους εργαζόμενους και άνεργους που πλήττονται από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας.


Ταυτόχρονα, στο όνομα της στήριξης των επιχειρήσεων, έλαβε και μια σειρά από ευθέως αρνητικά μέτρα για τους εργαζόμενους, υπονομεύοντας προκαταβολικά την προσπάθεια επαναφοράς της ελληνικής οικονομίας μετά το τέλος της σημερινής κατάστασης.

Οι κυβερνητικές αποφάσεις συνάντησαν τις αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, με τον ΣΥΡΙΖΑ να πρωτοστατεί, έχοντας  καταθέσει δέσμη προτάσεων έτσι ώστε να στηριχθεί ουσιαστικά ο κόσμος της εργασίας που δοκιμάζεται και πάλι σκληρά, χωρίς να έχει ξεπεράσει πολλές από τις επιπτώσεις της 10χρονης οικονομικής κρίσης. Η αξιωματική αντιπολίτευση, μεταξύ άλλων, μίλησε για «φαστ-τρακ διαδικασία μαζικών απολύσεων» και  μια «πρωτοφανώς επιθετική κίνηση ενάντια στους εργαζόμενους της χώρας».

  • Το πρώτο μέτρο της κυβέρνησης αφορά την χαμηλή Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού των 800 ευρώ για ενάμιση μήνα (15 Μαρτίου με 30 Απριλίου) -533 ευρώ μηνιάτικο- για τους εργαζόμενους που απολύθηκαν ή παραιτήθηκαν από τις αρχές Μαρτίου ή εργάζονται σε επιχειρήσεις που έκλεισαν με απόφαση της κυβέρνησης, από τις 15 Μαρτίου και έπειτα. Συνοδεύεται από 40% έκπτωση ενοικίου. Να σημειωθεί ότι μόνο οι  απολύσεις του Μαρτίου, μέχρι στιγμής ξεπερνούν τις 115.000. Υπολογίζεται ότι το μέτρο αφορά 500.000 μισθωτούς, οι περισσότεροι από τους οποίους θα χάσουν μεγάλο ή μικρό μέρος του μισθού τους.
  • Το δεύτερο μέτρο, που στρέφεται ευθέως κατά των εργαζομένων, είναι η δυνατότητα μετάθεσης της καταβολής του Δώρου Πάσχα για το καλοκαίρι. Δεδομένου ότι τα δώρα λειτουργούν σε αρκετές περιπτώσεις ως μέσα κάλυψης βασικών αναγκών που βρίσκονται σε αναστολή, σε συνδυασμό και με απολύσεις ή αναστολή συμβάσεων, η έγκαιρη καταβολή του Δώρου Πάσχα δεν μπορεί να θεωρηθεί πλεονασμός.

 

  • Το τρίτο μέτρο -που επίσης στρέφεται εναντίον των εργαζομένων- δίνει το δικαίωμα στους εργοδότες να αποφασίζουν αποκλειστικά και μόνο οι ίδιοι εάν θα απασχολούν το προσωπικό τους για τον μισό μήνα, με αντίστοιχη μείωση των αποδοχών κατά 50% και για ένα συνολικό διάστημα 6 μηνών!

Στα παραπάνω πρέπει να αθροιστεί  και η αναστολή της υποχρέωσης των εργοδοτών να καταχωρούν στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ στοιχεία για τις αλλαγές στον χρόνο εργασίας, επιτρέποντας αυθαιρεσίες στο καθημερινό ωράριο και στην αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση. Μάλιστα ο ίδιος ο υπουργός Εργασίας Ι. Βρούτσης παραδέχτηκε, με δηλώσεις του σε τηλεοπτικό σταθμό, ότι η Επιθεώρηση Εργασίας έχει καταστεί ανενεργή επικαλούμενος την κατάσταση των επιχειρήσεων. Γίνεται έτσι αποδεκτό ένα δυνητικό καθεστώς συστηματικής παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας χωρίς ελέγχους και με τους εργαζόμενους να υφίστανται πολλαπλές πιέσεις που εμποδίζουν τις αντιδράσεις τους!

Σοβαρά προβλήματα, όμως, δημιουργούνται και από μέτρα που δεν έλαβε η κυβέρνηση, από  παραλείψεις που καταγγέλλουν κόμματα και συνδικάτα. Ενδεικτικά, δεν προστατεύει τους εργαζόμενους από αλλαγή της σχέσης εργασίας, δεν αναστέλλει τις απολύσεις, εξαιρεί από τα μέτρα στήριξης κατηγορίες εποχικών εργαζομένων, δεν παίρνει ειδικότερα μέτρα για εργαζόμενους με πολύ μικρό εισόδημα ή για ευπαθείς ομάδες. Καθημερινά, νέες καταγγελίες φέρνουν στο φως νέες ανάλογες παραλείψεις ή συνειδητές εξαιρέσεις που δεν εξηγούνται.

Η εκ περιτροπής απασχόληση

Με απώλειες έως και 50% του μισθού τους απειλούνται οι εργαζόμενοι με αυτό το μέτρο, το οποίο μπορεί να τους οδηγήσει ακόμα και σε χειρότερη οικονομική κατάσταση από τους δικαιούχους της αποζημίωσης των 800 ευρώ! Το μέτρο δεν είναι καθόλου τυχαίο ή αθώο. Βρίσκεται στον πυρήνα των ελαστικών μορφών απασχόλησης, που χρησιμοποιούνται συστηματικά επί 20 και πλέον χρόνια από τις πιο ακραίες νεοφιλελεύθερες δυνάμεις στην ΕΕ, ως υποτιθέμενο όπλο κατά της ανεργίας και προκειμένου να «επιβιώσουν» επιχειρήσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν πιέσεις. Η ελληνική εργατική νομοθεσία την προβλέπει, με τη διαφορά ότι απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων, ενώ θέτει ορισμένους περιορισμούς. Τώρα επιτρέπεται η λήψη της μονομερώς από τον εργοδότη! Πρόκειται για μορφή μερικής απασχόλησης και έχει μεγάλη συγγένεια με τη λεγόμενη «διευθέτηση» του χρόνου εργασίας, σε εξάμηνη ή ετήσια βάση. Η οικονομική κρίση και τα μνημόνια γιγάντωσαν την μερική απασχόληση. Τα τελευταία χρόνια είχε γίνει συστηματική προσπάθεια περιορισμού της, σε συνδυασμό με τις επιτυχημένες προσπάθειες μείωσης της ανεργίας. Η πανδημία σε συνδυασμό με την πολιτική προσέγγιση της κυβέρνησης ανατρέπει εκρηκτικά τα μέχρι τώρα αποτελέσματα.

Η λήψη του συγκεκριμένου μέτρου έχει ξεσηκώσει σφοδρές αντιδράσεις, με την κυβέρνηση να καταγγέλλεται ότι εκμεταλλεύεται την πανδημία για να θέσει τα θεμέλια αρνητικών αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, που έρχονται για να μείνουν και να επεκταθούν. Στη βασιμότητα αυτής της κριτικής συνηγορούν τα αποτελέσματα της κυβερνητικής πολιτικής πριν από την υγειονομική  κρίση, καθώς είχε σπεύσει, από τις πρώτες μέρες της θητείας της, να καταργήσει τις ευεργετικές για τον κόσμο της εργασίας διατάξεις του βάσιμου λόγου απόλυσης και της προστασίας των εργαζομένων σε εργολαβικές επιχειρήσεις και συνέχισε να λαμβάνει μέτρα κατά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και των μισθών.

Σε ό,τι αφορά τη συνολική θέση του εργαζόμενου αυτή την περίοδο, πρέπει να επισημανθεί ότι η κυβέρνηση τον αφήνει ακάλυπτο και με άλλους τρόπους. Δεν απαγορεύει τις απολύσεις θέτοντας ως μόνο όρο για τις επιχειρήσεις που επωφελούνται από τα ειδικότερα φορολογικά και οικονομικά μέτρα που θεσπίστηκαν, να βρεθούν στο τέλος της κρίσης με τον ίδιο αριθμό εργαζομένων, χωρίς καν να διασφαλίζεται η σχέση εργασίας, η οποία μπορεί να μετατραπεί από πλήρης σε μερική.

Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού

Στην κριτική ότι η κυβέρνηση έχει λάβει, συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ, λιγότερα μέτρα για την στήριξη της οικονομίας, προστίθεται κι αυτή ότι έχει θεσπίσει την μικρότερη προστασία των εργαζομένων. Το επίδομα των 800 ευρώ «αναμετράται» με την αντιπρόταση για πλήρη αποζημίωση του μισθού με κάλυψη από το κράτος και φυσικά χάνει. Πρόσφατο δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών, αποκαλύπτει ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη ισχύει ένα διαφορετικό καθεστώς και ότι η Ελλάδα είναι και πάλι τελευταία:

  • Γαλλία: το κράτος πληρώνει το 100% του μισθού

  • Σουηδία: το κράτος πληρώνει το 95% του μισθού

  • Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία, Ισπανία: το κράτος πληρώνει το 80% του μισθού

  • Δανία, Πορτογαλία: το κράτος πληρώνει το 75% του μισθού

  • Γερμανία: το κράτος καλύπτει το 60 – 67% του μισθού

Σε κάποιες χώρες το υπόλοιπο του μισθού το πληρώνουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις με αποτέλεσμα ο εργαζόμενος να λαμβάνει τελικά το 100% του μισθού του. Οι επιπτώσεις αυτού του μέτρου δεν αφορούν μόνο τον κάθε εργαζόμενο, αλλά συνολικά την οικονομία της χώρας, καθώς αυτή ακόμη στηρίζεται στην εσωτερική κατανάλωση σε εξαιρετικό βαθμό.

Απέναντι,σε θέση μάχης ο ΣΥΡΙΖΑ

Τις τελευταίες ημέρες, ιδιαίτερα μετά τις αποφάσεις για την εκ περιτροπής εργασία, ο ΣΥΡΙΖΑ επανέρχεται διαρκώς στην κριτική του για τα μέτρα της κυβέρνησης τόσο για τους εργαζόμενους, όσο και για την οικονομία, αναφέροντας ότι «η κυβέρνηση αντιμετωπίζει αυτή την κρίση ως ευκαιρία για γενικευμένη επίθεση στην εργασία».

Εκτιμά ότι το ποσό των 800 ευρώ για 1,5 μήνα είναι εξαιρετικά χαμηλό κα ζητά πλήρη κάλυψη των μισθών και του δώρου Πάσχα από το κράτος. Ζητά επίσης γενικευμένη απαγόρευση απολύσεων, ακύρωση των απολύσεων που ήδη πραγματοποιήθηκαν τον τελευταίο μήνα καθώς και απαγόρευση δυσμενούς μετατροπής συμβάσεων. Ακόμη, να μη γίνει συμψηφισμός των ημερών μη εργασίας με την άδεια των εργαζομένων, να δοθεί έκτακτο επίδομα για τα χαμηλά εισοδήματα με στόχο την κάλυψη έκτακτων αναγκών, να προστατευθούν οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων των οποίων τα ωράρια έχουν επεκταθεί (πχ σούπερ μάρκετ). Παράλληλα, προτείνει και ένα γενναίο πακέτο χρηματοδοτήσεων προς την πραγματική οικονομία.

Διευρύνοντας το αναγκαίο πεδίο παρέμβασης, προτείνει οι τράπεζες να παγώσουν την καταβολή δόσεων κεφαλαίου (χρεολύσια) και για τα φυσικά πρόσωπα και, τέλος, αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας.

 

 

independentnews.gr