Περιβαλλοντικό έγκλημα: Στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο (Live)

Posted on 04 Μαΐου, 2020, 3:23 μμ
22 secs

Συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο που θα μείνει στην ιστορία ως περιβαλλοντικό έγκλημα – Ένσταση αντισυνταγματικότητας κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ

                        Παρακολουθήστε ζωντανά τη συζήτηση για την ψήφιση του νομοσχεδίου στη Βουλή

Η κυβέρνηση έφερε στην Ολομέλεια το αντι-περιβαλλοντικό νομοσχέδιο Χατζηδάκη, με το οποίο, μέσω φαστ τρακ διαδικασίας, αλλάζει τη νομοθεσία σε ζητήματα που αφορούν τις διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης, τη διαχείριση των αποβλήτων, ενώ νομοθετεί ουσιαστικά την κατάργηση της διαβούλευσης, μέσω αύξησης της διάρκειας ισχύος των Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, και σταδίων που δε μπορεί να γνωμοδοτήσει μια δημόσια αρχή ή το κοινό, με αποτέλεσμα να εκλείπει η δημόσια συμμετοχή από τις διαδικασίες της ΕΠΕ, ερχόμενη, έτσι σε αντίθεση με την Οδηγία 2011/92/ΕΚ (άρθρα 6, 11), με το άρθρο 191 της Συνθήκης ΕΕ και με τη Σύμβαση Αάρχους (άρθ. 6 παρ. 10). Επίσης, έρχεται σε αντίθεση με την λογική της Οδηγίας 2011/92/ΕΕ αναφορικά με την εξαίρεση από την διαδικασία ΕΠΕ κατηγοριών έργων, τα οποία ενδέχεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Παράλληλα, με τροπολογία της τελευταίας στιγμής στο νομοσχέδιο-οδοστρωτήρα, δίνεται μισθός 8.314 ευρώ τον μήνα στα golden boys της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων!


Ένσταση αντισυνταγματικότητας από τον ΣΥΡΙΖΑ

 

Στην τοποθέτησή του ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ και τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε στην αίτηση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε η αξιωματική αντιπολίτευση, λέγοντας

Τα ζητήματα που τίθενται στην ένσταση αντισυνταγματικότητας που καταθέσαμε τα οποία θα διεκδικήσουμε να συζητηθούν και να ψηφιστούν με βάση τον κανονισμό της Βουλής, μετά τη συζήτηση, και όχι με βάση οποιαδήποτε αυθαίρετη απόφαση του Προεδρείου, περιλαμβάνουν τα άρθρα 44, 48, 92 και 99.

Υποχρεούμαι να θέσω για λόγους κοινοβουλευτικής τάξης υπόψη όλου του Κοινοβουλίου ότι η ένσταση αντισυνταγματικότητας θα έπρεπε να αφορά και τη διαδικασία συζήτησης και ψήφισης του ν/σ.

Διότι παραβιάζεται και το άρθρο 72 του Συντάγματος όσον αφορά τη συζήτηση στην Ολομέλεια με πλήρη σύνθεση με όλα τα δικαιώματα των βουλευτών, για ένα ζήτημα το οποίο αφορά ατομικό, κοινωνικό και πολιτικό δικαίωμα όπως είναι το περιβάλλον. Υπάρχει σχετική νομολογία για το άρθρο 24 και δεν αμφισβητείται ότι ζητήματα δικαιωμάτων συζητούνται εν συνόλω στην Ολομέλεια και όχι με περιορισμένη σύνθεση.

Τα νομοσχέδια που αφορούν ή επηρεάζουν την προστασία και άσκηση θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων εισάγονται για ψήφιση στην Ολομέλεια και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει πληθώρα διατάξεων που επηρεάζουν και τροποποιούν την περιβαλλοντική νομοθεσία εις βάρος του περιβάλλοντος, εις βάρος των προστατευόμενων περιοχών, εις βάρος των δασών, άρα υπάρχει ουσιαστικό ζήτημα και ως προς το άρθρο 72 του Συντάγματος. Δεν τίθεται τυπικά, αλλά ουσιαστικά, πρέπει να κατατεθεί στη διαδικασία, ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να τηρεί κάθε λέξη του Συντάγματος.

Η λειτουργία της Βουλής όμως εν μέσω πανδημίας και εκτάκτων μέτρων που έχουν ληφθεί στο σύνολο του πολιτικού και κοινωνικού βίου δεν επιτρέπει και αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τους βουλευτές εντός της Βουλής και δεν θεωρούμε ότι παρέχει τα εχέγγυα για τη συζήτηση του νομοσχεδίου όπως προβλέπει το Σύνταγμα.

Υπάρχει έλλειμμα νομιμότητας στη συζήτηση ως προς τη μη τήρηση κανόνων καλής νομοθέτησης, που θέσαμε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και αυτό συγκεκριμένα αφορά τη μη εφαρμογή του νόμου 4622 του επιτελικού κράτους. Δεν εφαρμόζεται ούτε το άρθρο 58, ούτε οι ορισμοί του άρθρου 61 διότι δεν έχει συνεδριάσει η επιτροπή και δεν έχει συγκροτηθεί η επιτροπή για την αξιολόγηση του νομοθετικού έργου, άρα δεν υπάρχει η διαμόρφωση αρχών και μέσων για τη βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου κοινοβουλευτικού έργου, κάτι που αφορά επί της ουσίας την κυβέρνηση, αλλά αφορά και το Προεδρείο της Βουλής.

Ρωτούμε, λοιπόν, για ποιο λόγο παραβιάζονται οι διατάξεις του νόμου περί επιτελικού κράτους, για ποιον λόγο δεν υπάρχει έκθεση αξιολόγησης και για ποιο λόγο δεν εφαρμόστηκε η διαβούλευση για το σύνολο των άρθρων κάτι που υποχρεώνει ο νόμος του επιτελικού κράτους. Εκ τούτου, οι βουλευτές δεν γνωρίζουν πολλά ζητήματα που αφορούν τη συνταγματικότητα, τη συμβατότητα με το δίκαιο της Ε.Ε με την ευρωπαϊκή σύμβαση δικαιωμάτων του ανθρώπου.

Όσον αφορά τα ζητήματα της ουσίας και τα οποία εγγράφονται στην αίτησή μας:

Άρθρο 44

Το άρθρο 44 που τροποποιεί όλο το Προεδρικό Διάταγμα χρήσεων γης το 59/2018. Και αυτό γιατί το άρθρο 24 του Συντάγματος ξεκάθαρα ορίζει ότι οι σχετικές τεχνικές επιλογές και σταθμίσεις γίνονται κατά τους κανόνες της επιστήμης. Και αυτό δεν το λέει μόνο το Σύνταγμα, υπάρχει νομολογία του ΣτΕ και στην ολομέλειά του που λέει ότι οι τεχνικές επιλογές και σταθμίσεις γίνονται με τους κανόνες της επιστήμης, κάτι που δεσμεύει όλα τα κρατικά όργανα, συμπεριλαμβανομένου του νομοθέτη.

Αιτιολογία που παρατίθεται μόνο στην αιτιολογική έκθεση όπως λέει η απόφαση 123/2007 δεν αποτελεί επαρκή τεκμηρίωση. Άρα, ούτε η ελλιπής κατά την άποψή μας, περιγραφή της αιτιολογικής δεν καλύπτει αυτό το μεγάλο έλλειμμα.

Ως εκ τούτου είναι φανερό ότι η προτεινόμενη ρύθμιση αντίκειται στο 24 διότι παραβιάζεται η συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή, οι τεχνικές επιλογές και οι σταθμίσεις της χωροταξικής διαμόρφωσης και του πολεοδομικού σχεδιασμού να ακολουθούν τους κανόνες επεξεργασιών της επιστήμης.

Άρθρο 48

Σχετικά με το Άρθρο 48 οφείλουμε να τονίσουμε πως το συγκεκριμένο άρθρο είναι ιδιαίτερα κομβικό και είναι αμέλεια και υποτίμηση του ρόλου του υπουργού, να μην το έχει προσέξει.

Το Άρθρο 48 που τροποποιεί τον τρόπο ανάρτησης των δασικών χαρτών, έχει τα εξής θέματα, που έχουν διατυπωθεί στην επιτροπή

Τα προβλήματα έχουν να κάνουν με την υποχρεωτική τροποποίηση των κυρωμένων, με νέο νόμο, με νέες προδιαγραφές, με την εξαίρεση επί του δασικού αρχείου των αρχείων του υπ. Αγροτ. Ανάπτυξης που νομιμοποιούν μη νόμιμες πράξεις σύμφωνα με το Συμβούλιο της Επικρατείας, που τώρα με αυτό το νομοσχέδιο νομιμοποιούνται, υποτιμώντας και το θεσμό του Ανώτατου Δικαστηρίου

Προκύπτει λοιπόν το εξής ζήτημα, εφόσον ο νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία των δασών και τη σύνταξη δασολογίου που είναι υποχρέωση του κράτους, ο συνταγματικός νομοθέτης ζήτησε δασολόγιο ενώ στην αντίστοιχη διάταξη ζητάτε να μην αποτυπώνεται τα δάση και οι δασικές εκτάσεις, να εξαιρούνται και να τροποποιηθούν οι κυρωμένοι δασικοί χάρτες, παρόλη τη νομοθεσία που υπάρχει, για την επικαιροποίηση και ενσωμάτωση πράξεων του Δημοσίου στους δασικούς χάρτες,

Άρα με την προτεινόμενη διάταξη αναμορφώνονται υποχρεωτικά οι χάρτες και εξαιρούνται περιοχές από την τήρηση του δασολογίου, κάτι πυ δεν έχει αρμοδιότητα η Βουλή να κάνει, αφού υπερβαίνει το Σύνταγμα και δημιουργείται και ένα σοβαρό πρόβλημα χρονοδιαγράμματος αφού δεν θα τηρηθούν οι δύο μήνες που προτείνονται

ενώ σχετικά με την αξιοποίηση του ψηφιακού αρχείου που ζητάτε από το υπουργείο Αγρ. Ανάπτυξης δεν θα ελεγχθεί από τις υπηρεσίες με βάση τις υφιστάμενες διατάξεις αλλά με κατ εξαίρεση διατάξεις που δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα ισοτιμίας.

Η συγκεκριμένη διάταξη δεν αντίκειται μόνο στο άρθρο 24 του Συντάγματος αλλά η αφαίρεση της υποχρέωσης χαρακτηρισμού από περιοχές του αγροτικού χώρου, δημιουργεί δευτερογενώς ζητήματα σχετικά με την ιδιοκτησία και του Δημοσίου και των ιδιωτών.

Άρθρο 92

Σχετικά με το άρθρο 92 σε αυτό υπάρχουν πολλά άρθρα που τακτοποιούν, αδειοδοτούν και νομιμοποιούν δράσεις διαχείρισης στερεών αποβλήτων σε πολλές περιοχές, ιδιαίτερα της Αττικής ενώ το άρθρο 24 επιβάλλει οι επιλογές και οι σταθμίσεις της χωροταξικής διαμόρφωσης να γίνονται με τους κανόνες της επιστήμης. Εδώ όμως δεν υπάρχει καμία εισήγηση επιστημονικής επιτροπής, καμία μελέτη, κανένα επιστημονικό κείμενο που να δίνει τη δυνατότητα αδειοδότησης χωροταξικών ρυθμίσεων και περιβαλλοντικών επιπτώσεων παρότι οι δραστηριότητες αυτές κατατάσσονται στις οχλούσες και σε αυτές που απαιτείται απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

Ως εκ τούτου παραβιάζεται το άρθρο 24 διότι προτείνεται να μην τηρούνται οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης και χωροταξικού σχεδιασμού και νομοθετείται εις βάρος αυτών.

Άρθρο 99

Η ίδια ακριβώς παραβίαση υπάρχει στο άρθρο 99 όπου παραβιάζονται 3 προεδρικά διατάγματα για το κέντρο της Αθήνας χωρίς να υπάρχει επεξεργασία του ρυθμιστικού σχεδίου Αθήνας η απαραίτητη διαβούλευση επιστημονικές μελέτες και η γνώμη των αυτοδιοικητικών οργάνων, άρα παραβιάζονται οι κανόνες της χωροταξικής διαμόρφωσης που δεσμεύουν όλα τα κρατικά όργανα

Σε αυτό το σημείο επισημαίνουμε ότι για όλα αυτά που επισημαίνουμε θα υπάρχει πρόβλημα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και άρα η νομοθέτηση θα έχει σοβαρά προβλήματα όπως και η εξυπηρέτηση της κοινωνίας, αν σε αυτό σκοπεύεται γιατί δεν γνωρίζουμε ποιοι ακριβώς είναι οι σκοποί σας, οφείλατε να γνωρίζατε τη νομοθεσία.

Εφόσον οι παράγραφοι 7,8, και 9 τροποποιούν ειδικά προεδρικά διατάγματα υπάρχει σοβαρό θέμα και για το άρθρο αυτό, αφού εκτός των άλλων τροποιοιείται ο χαρακτήρας της περιοχής.

Οφείλω σε αυτό το σημείο να καταθέσω τη γνώμη της επιστημονικής υπηρεσίας και τα προηγούμενα ήταν αποσπάσματα της έκθεσης της επιστημονικής υπηρεσίας

Σχετικά με το άρθρο 99 που θέσαμε τα ζητήματα μας για την ευελιξία του χωροταξικού σχεδιασμού και η επιστημονική επιτροπή της Βουλής αναφέρει ότι δεν μπορεί να υπάρχει υπέρβαση της συνταγματικής απαίτησης ορθολογικού χωροταξικού σχεδιασμού διότι όπως διαπιστώνει δημιουργούνται παραθυράκια με τους όρους ευελιξία και ανάδραση.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε να αποσυρθεί το νομοσχέδιο λόγω όλων των αντισυνταγματικών παραβιάσεων που περιέχει.

Τι προβλέπει αναλυτικά το αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο:

– Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για περιοχές Ntura

– Μείωση του χρόνου περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων

– Θέσπιση αποκλειστικών προθεσμιών για τα αιτήματα αδειοδότησης.

Επίσης:

– Ενεργοποιείται ο θεσμός των ιδιωτών πιστοποιημένων αξιολογητών.

– Επεκτείνεται η ισχύς της περιβαλλοντικής άδειας από 10 στα 15 χρόνια.

– Προβλέπεται η έκδοση ενιαίας άδειας με ενσωματωμένους περιβαλλοντικούς όρους μετά τη δημιουργία της κατάλληλης τεχνικής υποδομής.

– Καταργείται η άδεια παραγωγής για τις ΑΠΕ και αντικαθίσταται από Βεβαίωση Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας μετά από αυτοποιημένη διαδικασία ελέγχου.

– Προβλέπεται ότι οι αιτήσεις για την έκδοση βεβαιώσεων θα υποβάλλονται 3 φορές το χρόνο και οι βεβαιώσεις θα ισχύουν για 25 χρόνια με την προϋπόθεση ότι ο επενδυτής θα προχωρά σε επενδύσεις.

– Τα αιτήματα για χορήγηση άδειας Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας που έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ μέχρι τον Ιούνιο 2018 θα αξιολογούνται με το παλιό θεσμικό πλαίσιο για την έκδοση ή μη της άδειας.

– Τα αιτήματα που έχουν υποβληθεί από τον Σεπτέμβριο του 2018 και μετά θα εξετάζονται με το νέο θεσμικό πλαίσιο.

– Καταργείται το τέλος διατήρησης αδειών παραγωγής ενώ εισάγεται τέλος για την έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού.

– Αυξάνεται το όριο απαλλαγής για την περιβαλλοντική αδειοδότηση φωτοβολταϊκών σταθμών από 0,5 MW στο 1 MW.

– Ορίζεται περιβαλλοντική απαλλαγή για αιολικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής μέχρι 60 KW και για υβριδικούς σταθμούς μέχρι 100 KW.

– Eπεκτείνεται το έργο Διασύνδεσης Ελλάδας Ιταλίας με τον αγωγό φυσικού αερίου IGI Poseidon ώστε να περιλαμβάνει την διασύνδεση με τον αγωγό EastMed.

– Περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΙΕ

Ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης, κατέθεσε βελτιωτικές αλλαγές τεχνικού χαρακτήρα, δεσμεύτηκε ότι μέχρι τη Δευτέρα που θα γίνει η συζήτηση του στην Ολομέλεια θα προχωρήσει και σε νέες, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις φορέων και κομμάτων ενώ ανακοίνωσε την κατάθεση δύο τροπολογιών που αφορούν ενεργειακά και χωροταξικά θέματα.

Μίλησε επίσης για «μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο τομή, που όπως είπε, έρχεται «μετά τις πολιτικές για απολιγνιτοποίηση, ηλεκτροκίνηση, ενεργειακή εξοικονόμηση, απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, προώθηση της ανακύκλωσης και της κυκλικής οικονομίας».

Σ. Φάμελλος: Ένα περιβαλλοντικό έγκλημα δεν μπορεί να φέρει την υπογραφή ενός «πράσινου» πρωθυπουργού

«Η τακτική του κυρίου Χατζηδάκη και του εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύει ότι βρίσκονται σε ιδιαιτέρως δύσκολη θέση λόγω του αντιπεριβαλλοντικού νομοσχεδίου. Όταν ο Υπουργός, αντί να παρουσιάσει το νομοσχέδιο, εκδίδει επίσημα δελτία τύπου κατά του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ο εισηγητής στην τοποθέτηση επί των άρθρων αφιέρωσε δεκατρία λεπτά στον ΣΥΡΙΖΑ, όταν η ΝΔ μοιράζει Δελτία Τύπου στα εθνικά αλλά και στα περιφερειακά ΜΜΕ προσπαθώντας να απαντήσει στα ερωτήματα και τις καταγγελίες των περιβαλλοντικών οργανώσεων και τα αποδίδει όλα στο ΣΥΡΙΖΑ, αποδεικνύει ότι δε θέλει και δεν μπορεί να κάνει συζήτηση για το αντιπεριβαλλοντικό σχέδιο νόμου. Απαγορεύσατε στους βουλευτές να συμμετέχουν κανονικά στην επιτροπή και μετά μάς λέτε ότι μας κάνετε και χάρη επειδή οι τοποθετήσεις μας είχαν μεγάλη χρονική διάρκεια. Και ενώ σε αυτή την αίθουσα βρίσκονται μόνο δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, στην Προανακριτική επιτροπή επιλέξατε να συμμετέχουν επτά. Είναι υποκριτική η τακτική σας. Και αφού προγραμματίζετε από την ερχόμενη εβδομάδα η Βουλή να συνεδριάζει με πλήρη σύνθεση των επιτροπών, γιατί δεν περιμένατε έστω μία εβδομάδα για φέρετε το σχέδιο νόμου; Αποδεικνύεται έτσι η ενοχή σας και το σχέδιό σας να φιμώσετε τη Βουλή. Μας κατηγορείτε ακόμη ότι ανεβάζουμε τους τόνους. Μα θα ήταν δυνατόν να μην ανεβάζουμε τους τόνους όταν θέτετε σε κίνδυνο το φυσικό περιβάλλον της πατρίδας μας; Εκτός εάν θέλετε να μας στερήσετε και το δικαίωμα λόγου», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για το νομοσχέδιο «εκσυγχρονισμού» της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Ανέφερε στη συνέχεια τους φορείς που αποκλείστηκαν από τη συζήτηση την προηγούμενη ημέρα: το σύλλογο εργαζομένων στους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ), τους δασοπόνους, την επιτροπή του Δικτύου Φύση 2000 -τον επιστημονικό σύμβουλο της πολιτείας για τη βιοποικιλότητα-, το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών, τους μηχανικούς περιβάλλοντος, και τους δύο συλλόγους χωροτακτών και πολεοδόμων, την κοινωνία των πολιτών, δηλαδή τις εκατόν τριάντα (130) οργανώσεις που συγκεντρώνουν υπογραφές για την απόσυρση του νομοσχεδίου, την Ορνιθολογική Εταιρεία, την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, την ΜΚΟ Καλλιστώ, τους οικιστές που τους αφορούν οι οικιστικές πυκνώσεις, την Αυτοδιοίκηση, το Δήμο Αθηναίων, τον ΑΔΜΗΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων, το Σύνδεσμο βιομηχανιών πλαστικού, και άλλους πολλούς.

Απέδειξε στη συνέχεια τις μεγάλες αντιφάσεις της κυβέρνησης όπως, ότι ενώ ο κύριος Χατζηδάκης διατείνεται ότι η νομοθετική ρύθμιση που μεταφέρει την αρμοδιότητα διαχείρισης των απορριμμάτων από τους Δήμους στην Περιφέρεια αποτελεί αίτημα των Δήμων στα νησιά, η αλήθεια είναι ότι έχει λάβει και ο ίδιος επιστολές από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ιονίων Νήσων, τους Δημάρχους Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, που καταφέρονται εναντίον της εν λόγω ρύθμισης, καθώς και η Κεντρική Ένωση Δήμων έχει εκφράσει την κάθετη αντίθεσή της.

Αναφέρθηκε ακόμη σε ερώτηση της Ανοιχτής Πόλης προς το Δήμαρχο Αθηναίων, στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, για τη ρύθμιση που εισήχθη την Παρασκευή, στις δώδεκα τα μεσάνυχτα στο σχέδιο νόμου που αλλάζει τις χρήσεις γης στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και το μετατρέπει σε ξενοδοχειούπολη, εκτοπίζοντας την κατοικία, στην οποία απάντησε πως “θα το μελετήσουμε”. Από αυτό προκύπτει η ξεκάθαρα ότι η Νέα Δημοκρατία και η κυβέρνηση υποτιμούν  την Αυτοδιοίκηση και τη διαβούλευση, καθώς και ότι προωθείται μια ρύθμιση για το κέντρο της Αθήνας χωρίς κανένα σχεδιασμό και στα κρυφά, πράγμα που σημαίνει ότι κάποιοι πήραν θέση πριν από τη ρύθμιση.

Ο Σ. Φάμελλος διάβασε σημεία της ανακοίνωσης των εργαζομένων στους ΦΔΠΠ για το σχέδιο νόμου και την κατάργηση των Φορέων, ώστε να ακουστεί η φωνή τους παρότι αποκλείστηκαν από τη διαδικασία διαβούλευσης:

H μη κλήση μας στην ακρόαση των φορέων της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου του ΥΠΕΝ, δεν αποτελεί έκπληξη καθώς μόνο τυχαία δεν είναι, αλλά αποτελεί μια δόλια πράξη πολύ καλά μεθοδευμένη, η οποία έρχεται σε συνέχεια της διαρκούς άρνησης του Υπουργού κ. Χατζηδάκη να συναντήσει και να συζητήσει με τους εργαζόμενους στους Φορείς Διαχείρισης. Ο κ. Υπουργός θεωρεί προφανώς ότι οι εργαζόμενοι στις Προστατευόμενες Περιοχές δεν έχουν τίποτα σημαντικό να του πουν. Η πλήρης απαξίωση της επιστημονικής τους γνώσης και της 14ετούς εμπειρίας τους στο πεδίο και στους Φορείς Διαχείρισης, είναι πρωτοφανής και καταδεικνύει τις προθέσεις του Υπουργού ο οποίος προφανώς δεν θέλει να ακούσει κανέναν και τίποτα, διότι πραγματική του επιδίωξη είναι να εκτελέσει ψυχρά ένα συγκεκριμένο σχέδιο το οποίο έχει καταστεί προφανές πλέον σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Ένα σχέδιο που θα μείνει στην ιστορία ως ένα περιβαλλοντικό έγκλημα, όπως άλλωστε έχει ήδη χαρακτηριστεί και από πολλές ΜΚΟ. Δεν είναι τυχαίο ότι ο κ. Υπουργός – εκτός από τους εργαζόμενους –  ποτέ δεν δέχθηκε να συναντηθεί με το Συντονιστικό όργανο των Προέδρων των Φ.Δ., που στην συντριπτική τους πλειονότητα αποτελείται από καθηγητές πανεπιστημίου με πολλά χρόνια εμπειρίας στη διοίκηση των  Φορέων Διαχείρισης.

Ποτέ δεν ζήτησε την γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιών του ίδιου του Υπουργείου του (Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας – Τμήμα Βιοποικιλότητας και Προστατευόμενων Περιοχών). Ποτέ δεν ζήτησε την γνώμη του επίσημου γνωμοδοτικού οργάνου του Υπουργείου του, της Επιτροπής Φύση 2000. Ποτέ δεν άκουσε τα αποτελέσματα της «διαβούλευσης» που ισχυρίζεται ότι έκανε. Παρευρέθηκε ο κ. Υπουργός στην διαβούλευση – με μορφή ημερίδας – που οργάνωσε το ΥΠΕΝ τον περασμένο Οκτώβριο. Δεν άκουσε όμως, το σύνολο των παρευρισκόμενων φορέων που τον καλούσε όχι μόνο να μην υπαχθούν οι Φορείς Διαχείρισης στις Περιφέρειες, αλλά αντιθέτως να στηριχθούν με λίγες αλλά σημαντικές παρεμβάσεις καθώς το έργο τους κρίνεται σημαντικά θετικό. Ο κ. Υπουργός όχι μόνο δεν έλαβε το μήνυμα, αλλά το διαστρέβλωσε εντελώς ώστε να εξυπηρετηθούν τα σχέδιά του. Η υπαγωγή βεβαίως στις Περιφέρειες δεν προχώρησε διότι προσκρούει στο άρθρο 24 του Συντάγματος και όχι διότι εισακούστηκαν (δήθεν) οι συμμετέχοντες φορείς.

Προφανώς δεν άκουσε και την συντριπτική πλειοψηφία των σχεδόν 1.600 σχολίων που κατατέθηκαν στην – κατ΄ επίφαση όπως αποδείχθηκε – ηλεκτρονική διαβούλευση του νομοσχεδίου, που ζητούσαν την συνολική απόσυρση του νομοσχεδίου ή στην καλύτερη ασκούσαν δριμεία κριτική στις διατάξεις του.

Ούτε βέβαια τις Περιβαλλοντικές ΜΚΟ τις οποίες ο κ. Υπουργός «υπερηφανεύεται» ότι συναντά τακτικά κάθε δίμηνο, εκμεταλλευόμενος τις συναντήσεις αυτές αλλά και τις ίδιες τις οργανώσεις, ως άλλοθι δήθεν διαβούλευσης και παροχής συναίνεσης στα σχέδιά του. Η αλήθεια όμως είναι ότι οι ίδιες οι ΜΚΟ είναι αυτές που τον κατηγορούν δημόσια για διάπραξη «πρωτοφανούς περιβαλλοντικού εγκλήματος», ενώ τον καλούν σχεδόν σύσσωμες, να αποσύρει το νομοσχέδιο. Στην πραγματικότητα το πρόβλημα δεν είναι η «ανεπάρκεια» των Φορέων Διαχείρισης αλλά αντιθέτως η επάρκειά τους καθώς από την ίδρυσή τους μέχρι σήμερα, αυτοί αποτέλεσαν τον θεματοφύλακα της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, εδραιώθηκαν στη συνείδηση των τοπικών κοινωνιών και αποτέλεσαν ανάχωμα στις περιβαλλοντικές αυθαιρεσίες μικρών και μεγάλων συμφερόντων. Αυτό ακριβώς είναι που ενοχλεί και όχι η ανεπάρκειά τους. Και προφανώς δεν θα ακούσει και τις χιλιάδες υπογραφές που έχουν ήδη συγκεντρωθεί από δύο σχετικές πλατφόρμες και αγγίζουν τις 25.000 και απαιτούν την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου.

Ένα νομοσχέδιο που θα μείνει στην ιστορία ως ένα περιβαλλοντικό έγκλημα, τόνισε ο Σ.Φάμελλος, κάτι που λένε ακόμη η WWF και η Greenpeace. Έθεσε ακόμη σειρά ζητημάτων που προέκυψαν από τη συζήτηση με τους φορείς στον Υπουργό ΠΕΝ: «Το ΓΕΩΤΕΕ μάς ενημέρωσε εχθές ότι, αν και είναι ο επίσημος σύμβουλος της πολιτείας, δεν είχε καμία συμμετοχή στην κατάρτιση του σχεδίου νόμου, οι γεωτεχνικοί, οι δασολόγοι, οι γεωπόνοι, δηλαδή και αυτοί που ασχολούνται με τη βιοποικιλότητα και τους δασικούς χάρτες, δεν είχαν ιδέα. Τα μισά άρθρα τα έμαθαν Παρασκευή μεσάνυχτα και είπαν επίσης, ότι επαγγελματίες που δεν έχουν το απαραίτητο επιστημονικό υπόβαθρο θα λαμβάνουν απόφαση αν κάποια έκταση είναι δάσος, κάτι που έχει καταδικάσει στο παρελθόν και το Συμβούλιο της Επικρατείας. Όπως η ΓΕΝΟΠ είπε ότι ο ΑΔΜΗΕ που ξεπουλάτε είναι ένα κερδοφόρο μονοπώλιο. Η WWF ότι πρέπει να σταματήσει όλο αυτό γιατί περιλαμβάνει εξαιρετικά προβληματικές και φωτογραφικές διατάξεις, μίλησε για εκπτώσεις στην περιβαλλοντική νομοθεσία, για ανησυχία για τα Προεδρικά Διατάγματα προστατευόμενων περιοχών. Η Greenpeace αναφέρθηκε σε ανήκουστο φαινόμενο, στο ότι είναι σουρεαλιστικό αυτό που ζούμε με το νομοσχέδιο. Με τον Συνήγορο του Πολίτη να υπογραμμίζει ότι υπάρχει θέμα σύγκρουσης με Οδηγίες της Ε.Ε., το Σύνταγμα και πλείστες Αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς και ότι δεν θα παρέχεται διαφάνεια και νομιμοποιητική βάση για την εφαρμογή των διατάξεων στην έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων. Μόνο από τη διαβούλευση (στην επιτροπή της Βουλής) προκύπτει ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα φαινόμενο περιβαλλοντικής πανδημίας που προσπαθείτε να περάσετε κάτω από τα ραντάρ»

«Εμείς μένουμε σπίτι και εσείς κάνετε τη δουλειά σας, εμείς μένουμε σπίτι και εσείς ξεπουλάτε δημόσια περιουσία κύριε Χατζηδάκη, εμείς μένουμε σπίτι και εσείς τακτοποιείτε ημετέρους, εμείς μένουμε σπίτι και εσείς σαρώνετε το ελληνικό περιβάλλον. Σας προειδοποιούμε ότι δεν θα κρατήσουμε αποστάσεις υγειονομικής ασφάλειας όσον αφορά στο περιβάλλον. Θα νιώθετε την ανάσα μας δίπλα σας σε κάθε βήμα γιατί έχουμε γνώση, κοινωνική νομιμοποίηση, καθώς και επειδή αναγνωρίζουμε ότι έχουν προτεραιότητα η κοινωνική δικαιοσύνη και η περιβαλλοντική αειφορία. Γιατί έχουμε αρχές και αξίες. Όταν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν να σταματήσει αυτό το έγκλημα, δεν μπορεί το έγκλημα αυτό να φέρει την υπογραφή ενός «πράσινου» Πρωθυπουργού». ​

«Βολές» και από άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης στην αρμόδια Επιτροπή

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Αρβανιτίδης, επέκρινε τη κυβέρνηση ότι περιορίζεται να δίνει κίνητρα στους μεγάλους παραγωγούς ΑΠΕ και όχι τους μικρούς παραγωγούς και ταυτόχρονα δημιουργεί ανησυχίες και ζητήματα στα νησιά,

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου έκανε λόγο για εγκληματικό, αντιδραστικό και αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο αλλά και για ξεπούλημα του ΑΔΜΗΕ και των εθνικών ενεργειακών δικτύων σε ιδιώτες.

Ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25 Κρίτων Αρσένης, έδωσε έμφαση στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και τις εξορύξεις σε Νατούρα περιοχές, κάνοντας λόγος για «φωτογραφικές διατάξεις που θα έχουν τεράστιες, εγκληματικές επιπτώσεις στη προστασία του φυσικού πλούτου της χώρας».

«Προωθείται η ελαστικοποίηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας»

«Το νομοσχέδιο με τον παραπλανητικό τίτλο “Εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας” στην πραγματικότητα αποδυναμώνει το νομικό πλαίσιο της προστασίας του περιβάλλοντος. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που αντίκειται στις διεθνείς συμβάσεις, το κοινοτικό περιβαλλοντικό δίκαιο καθώς και στο Σύνταγμα.

Με ένα νομοσχέδιο που ολοκλήρωσε με 66 άρθρα και μέχρι να φτάσει στη Βουλή έφτασε τα 130 (!) το ΥΠΕΝ προωθεί την ελαστικοποίηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η εκμετάλλευση  πόρων μέσω μιας «άγριας», μη συνετής και μη βιώσιμης ανάπτυξης, που συνοδεύεται προφανώς, από σοβαρές περιβαλλοντικές, αλλά και κοινωνικές επιπτώσεις» αναφέρει η ανακοίνωση του Τμήματος Οικολογίας, Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού του ΣΥΡΙΖΑ για το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ.

«Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο μας θυμίζει τον παλιό καλό καιρό που πίσω από τον τίτλο του εκσυγχρονισμού της περιβαλλοντικής, πολεοδομικής, δασικής νομοθεσίας περνούσαν οι πιο επιθετικές πολιτικές λεηλασίας του φυσικού κεφαλαίου, εξυπηρέτησης των μνημονιακών πολιτικών και περιθωριοποίησης της βούλησης της κοινωνίας. Σε ένα τέτοιο νομοσχέδιο δε μπορούμε παρά να είμαστε αντίθετοι και να ενώσουμε τις φωνές και τις δυνάμεις μας με όσους αγωνίζονται για την απόσυρσή του. Ο αγώνας μας για μια περιβαλλοντική πολιτική που θα σέβεται την ίδια την φύση, τον άνθρωπο και θα μεριμνά για ένα πραγματικά αειφόρο μέλλον δε σταματά – τώρα μόλις ξεκινά και αφορά όλες τις δημοκρατικές, προοδευτικές δυνάμεις που αντιλαμβάνονται τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος απέναντι στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές της κυβέρνησης Μητσοτάκη» τονίζεται στην ανακοίνωση.

«Στο όνομα μιας αβίωτης ανάπτυξης, η κυβέρνηση μαυρίζει τις ζωές μας»

Η «Δύναμη Ζωής» κατέθεσε εκ νέου την περασμένη Πέμπτη στο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής την πρόταση ψηφίσματος που ζητεί την «άμεση απόσυρση του καταστροφικού και αντιπεριβαλλοντικού Νομοσχεδίου». Καθώς το αρχικό της αίτημα δεν συμπεριελήφθη ως κανονικό θέμα στην Ημερήσια Διάταξη της Συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου που θα συγκληθεί σήμερα, Δευτέρα, 4 Μαίου. Πρόκειται για νομοσχέδιο που «υπονομεύει το περιβάλλον, την βιώσιμη ανάπτυξη, τις προστατευόμενες περιοχές Natura, τον δασικό μας πλούτο», παρατηρεί μεταξύ άλλων η Δύναμη Ζωής.

«Με βάση το προφίλ που καλλιεργούσε ο κ. Μητσοτάκης, μερικές περιβαλλοντικές οργανώσεις είχαν την ελπίδα ότι θα έχουμε μια πιο “πράσινη” διαχείριση του περιβάλλοντος», σχολίασε μεταξύ άλλων η Ρένα Δούρου στον ρ/σ «105,5 στο Κόκκινο». Όπως τόνισε, τώρα μας πέταξαν στο κεφάλι μεσάνυχτα της περασμένης Παρασκευής ένα νομοσχέδιο που το μόνο πράσινο που έχει είναι, το οποίο ουσιαστικά δίνει πράσινο φως στα πιο αδηφάγα μικρά και μεγάλα συμφέροντα να κερδοσκοπήσουν σε βάρος των δασών, των θαλασσών, του αέρα που αναπνέουμε.

 

...