H Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών καταγγέλλει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Posted on 08 Αυγούστου, 2020, 12:16 μμ
2 secs

Μετά τη δεύτερη διευκρινιστική ανακοίνωση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, όπου με ανακοίνωση της 6ης Αυγούστου διευκρινιζόταν αμφισβητούμενα από την κινηματογραφική κοινότητα σημεία γύρω από τη διαφανή αξιολόγηση προτάσεων σεναρίου για ταινίες μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ και ταινιών animation του Ειδικού Προγράμματος Ενίσχυσης της Κινηματογραφικής Κοινότητας(πρωτοβουλίες του υπουργείου Πολιτισμού για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας), η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών επιστρέφει με μια καταγγελία, ζητώντας ουσιαστικά την κατάργηση του προγράμματος και ζητώντας την άμεση αντικατάστασή της Διοίκησης από την Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη.

Ακολουθεί αυτούσιο το Δελτίο Τύπου της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών:

Η ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΑΙΟΥΣΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Μετά την πρόσφατη ανακοίνωση του Ε.Κ.Κ., με καθυστέρηση δύο εβδομάδων, επιβεβαιώνονται για μια ακόμη φορά οι καταγγελίες της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών ότι κάθε άλλο παρά φήμες ήταν η πλήρως αδιαφανής διαδικασία που ακολουθήθηκε για την έγκριση των ταινιών του προγράμματος Covid19. Διαδικασία που εκθέτει την Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη, τον Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού κο Νικόλα Γιατρομανωλάκη, τον Πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κο Πάνο Λουκάκο καθώς και το Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. H ανακοίνωση του Ε.Κ.Κ περί άλλων τυρβάζει, άλλα λόγια να αγαπιόμαστε δηλαδή, τίποτα για την ουσία των καταγγελιών που θέτουν τα αμείλικτα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα.

Γιατί το Υπουργείο Πολιτισμού δεν όρισε ευθύς εξ αρχής, ούτε ανακοίνωσε στους συμμετέχοντες μια αξιόπιστη επιτροπή από καταξιωμένους ειδικούς;
Γιατί δεν έθεσε συγκεκριμένα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης όλων των προτάσεων στις τρεις κατηγορίες, για την αξιοκρατική και αδιάβλητη αξιολόγηση των 1200 και πλέον προτάσεων που τελικώς υποβλήθηκαν; Κριτήρια που να είναι εκ των προτέρων γνωστά, ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να δομήσουν καταλλήλως τις προτάσεις τους;
Η σύμφωνα με τη Διοίκηση του Ε.Κ.Κ. εισήγηση περί Ευρωπαϊκών κριτηρίων και πολύ περισσότερο η υιοθέτησή τους, δεν ευσταθούν διότι τα κριτήρια αυτά αντιστοιχούν στις τριμερείς, διεθνείς συμπαραγωγές του Eurimages με έτοιμους φακέλους παραγωγής. Τα κριτήρια που αναφέρει το Ε.Κ.Κ. δεν έχουν καμία σχέση με το ημεδαπό πρόγραμμα του ΥΠ.ΠΟ.Α, το οποίο στην πρώτη φάση του αφορούσε αξιολόγηση και κρίση σεναρίων και εν πάση περιπτώσει, ακόμα κι έτσι αυτά τα κριτήρια το Ε.Κ.Κ. δεν τα δημοσιοποίησε, αντίθετα τα απέκρυψε και τα ανακοινώνει “κατόπιν εορτής” ή ακριβέστερα κατόπιν αξιολόγησης. Γιατί;
Γιατί δεν ακολουθήσατε τον Νόμο 3905/2010 (είχε ψηφιστεί προ δεκαετίας, με τότε Γενική Γραμματέα τη σημερινή Υπουργό) ο οποίος προβλέπει ξεκάθαρα πως η καθ’ ύλην αρμόδια διεύθυνση για την υλοποίηση των προγραμμάτων χρηματοδότησης είναι η Διεύθυνση Ανάπτυξης και Παραγωγής του Ε.Κ.Κ. και μόνον αυτή (άρθρο 16 παρ.2 του Ν.3905/2010) και εσείς την αγνοήσατε ;
Γιατί ορίσατε ένα ετερόκλητο μείγμα αξιολογητών (8 υπάλληλοι του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 7 υπάλληλοι του Ε.Κ.Κ., από τις Δημόσιες Σχέσεις μέχρι την Γραμματεία και το γραφείο Τύπου), αποκλίνοντας από το πνεύμα και το γράμμα του Νόμου; Το ΥΠ.ΠΟ.Α δηλαδή έβαλε χωρίς να το ανακοινώσει υπαλλήλους του !!! για να αξιολογήσουν και να κρίνουν τις προτάσεις σεναρίων. Γιατί αδιαφορήσατε και επιτρέψατε να δημιουργηθεί η εικόνα ότι δεν κρίνουν τις προτάσεις ανεξάρτητοι, έγκυροι επαγγελματίες αξιολογητές αλλά φυσικά πρόσωπα που έχουν έμμισθη σχέση με το Ε.Κ.Κ. , το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Υπουργείο; Και γιατί οι υπάλληλοι αυτοί δέχτηκαν να ασκήσουν πέραν των αρμοδιοτήτων τους ένα έργο για το οποίο δεν έχουν τα εφόδια;
Πώς το αρχικώς ανακοινωθέν ποσό ενίσχυσης του 1.800.000 € έγινε στην πορεία έκτακτη χρηματοδότηση του Ε.Κ.Κ. ύψους 2.800.000 €; Αν και καλοδεχούμενη η αύξηση, καταλήγει ολόκληρη στην ενίσχυση των δημιουργών ή καλύπτει και άλλες (λειτουργικές) δαπάνες;
Ποια ήταν η σύνθεση της πρώτης επιτροπής κύρους που προτάθηκε στο Δ.Σ. και εγκρίθηκε από αυτό για να ακυρωθεί, λίγο μετά, από τον ίδιο τον Πρόεδρο με τη δικαιολογία ότι δεν υπήρχαν χρήματα για την αμοιβή της;
Μετά την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση που αναφέρει το Ε.Κ.Κ. στην ανακοίνωσή του, υπάρχει μήπως κονδύλι που πλησιάζει τις 100.000 € και αν ναι, θα λάβει αυτό το ποσό η επιτροπή των υπαλλήλων – αξιολογητών; Τόση (α-)διαφάνεια, τόση α(να)ξιοκρατία, και τόση δημοκρατία !!! Και κανένα μέλος του ΔΣ του Ε.Κ.Κ. δεν είχε την ευαισθησία να αντιδράσει ; Στην συνείδηση όλων τόσο το ΥΠ.ΠΟ.Α όσο και το Δ.Σ του Ε.Κ.Κ είναι εκτεθειμένοι με αυτές τις πρωτοφανείς πράξεις.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, με απόλυτη συναίσθηση ευθύνης:

Καλεί την Υπουργό Πολιτισμού να ακυρώσει αμέσως τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης του διαγωνισμού, ως προϊόν αδιαφανών διαδικασιών, και να ορίσει 6 τριμελείς επιτροπές καταξιωμένων ειδικών που μέσα σε 30 μέρες, το πολύ, θα εκδώσουν αξιόπιστα και τεκμηριωμένα αποτελέσματα.
Καλεί το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου να κάνει τον ετήσιο απολογισμό του, με τελευταία πράξη τη χθεσινή απολογία του, και αμέσως μετά να παραιτηθεί για την πρωτοφανή προχειρότητα και αδιαφάνεια με την οποία χειρίστηκε ένα τόσο σοβαρό και ευαίσθητο θέμα, σε μια κρίσιμη περίοδο για τους κινηματογραφικούς δημιουργούς.
Καλεί τους επιτυχόντες συναδέλφους, παρά το οικονομικό και δημιουργικό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται οι περισσότεροι, να μη νομιμοποιήσουν τις παράτυπες πρακτικές του ΔΣ του Ε.Κ.Κ., για λόγους ηθικής και δεοντολογίας.
Η χθεσινή ανακοίνωση – απολογία αποτελεί το κύκνειο άσμα της Διοίκησης του Ε.Κ.Κ., υπό τον Πρόεδρο κο Πάνο Λουκάκο.

Καθιστά, δε, επιτακτική ανάγκη την άμεση αντικατάστασή της Διοίκησης από την Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη, εάν δεν θέλει να χρεωθεί και η ίδια τα σφάλματα και τις παραλείψεις των υφισταμένων της. Η Ε.Ε.Σ. θα συνεχίσει να συντονίζει τον αγώνα προκειμένου να έρθουν όλα στο φως, αγωνιζόμενη με κάθε νόμιμο (ακόμα και ένδικο) μέσο για διαφάνεια και αξιοκρατία.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ

...