751 € μεικτά ανά μήνα… Το Ρολάν Γκαρός του κόσμου της μισθωτής εργασίας στη χώρα

Posted on 11 Ιουνίου, 2021, 9:44 πμ
42 secs

Toυ Μανώλη Μπουσούνη

Η κυβέρνηση, όπως έχουμε καταλάβει και όσο προλαβαίνουμε μεταξύ πανδημίας, δουλειάς, οικογένειας, υποχρεώσεων, master chef, ρολάν γκαρός, τραπεζάκια έξω μετασχηματίζει σε αντιδραστική κατεύθυνση και μόλις σε λίγες μέρες τον καταμερισμό εργασίας της χώρας σε οιονεί Ειδική Οικονομική Ζώνη καταργώντας 8ωρο, Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, συνδικάτα, δημοκρατικές ελευθερίες κ.α.

Ο πάλαι ποτέ διαπλεκόμμενος δικομματισμός που κυβερνάει από το καλοκαίρι του 2019 στο όνομα του τριγώνου της διαπλοκής μας ξαναπετάει εκτός του σκληρού πυρήνα της ΕΕ σε θέματα διανομής κοινωνικού προϊόντος και καταμερισμού διατηρώντας όμως όλες τις σχετικές δεσμεύσεις.

Ας πάμε λοιπόν στη βάση του παραπάνω ισχυρισμού μου.

Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στον ανεπτυγμένο καπιταλισμό και ειδικότερα στην ΕΕ-27 που δεν έχει αυξήσει το ονομαστικό ύψος του κατώτατου μισθού από το καλοκαίρι του 2019 ούτε 1 σεντ. Να το κάνω και χειρότερο… Στην δεκαετία 2011-2021  η χώρα μας ήταν η μοναδική με αρνητικό μέσο ρυθμό μεταβολής στο -1,3% που θα ήταν πολύ χειρότερος και θα ανήκαμε στην ομάδα με τους χαμηλότερους μισθούς στην ΕΕ (332 €-700 €/μήνα) αν δεν είχε προηγηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ το 2019 η αύξηση κατά 11% και η κατάργηση του υποκατώτατου, ήτοι 27% αύξηση.[1]

Έρχεται λοιπόν το ΙΝΕ ΓΣΕΕ[2] και προτείνει τα εξής: α) για το 2021 ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 751 ευρώ/μήνα και β) στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ/μήνα.

Έρχεται όμως και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και στην παρέμβαση του για το εργασιακό νομοσχέδιο μεταξύ άλλων σημειώνει τα εξής: […] Η μείωση της ανεργίας και ιδιαίτερα των νέων, η δημιουργία νέων καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, που θα αντιστρέψει το Brain Drain, αλλά και η αύξηση του κατώτατου μισθού μόνο θετικό αντίκτυπο μπορεί να έχουν για την οικονομία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας».[…][3]

Η κυβέρνηση όμως φέρνει ένα (αντικοινωνικό κατά τη γνώμη μου) νομοσχέδιο χωρίς να παρουσιάζει τις κλαδικές, διακλαδικές, διατομεακές, ηλικιακές, μισθολογικές εκτιμήσεις πχ σε βάθος 3-5 ετών, χωρίς να μας δείχνει με απλά λόγια τι εκτιμά ότι θα συμβεί από αυτά που ψηφίζει και αγνοεί ή σε έρχεται σε ρήξη α) με την ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού στον ανεπτυγμένο κεφαλαιοκρατικό κόσμο και ειδικά στην ΕΕ τουλάχιστον μια φορά ανά χώρα από το 2019, β) με το ΙΝΕ ΓΣΕΕ και γ) με τον σύμβουλο της Πολιτείας για θέματα μακροοικονομίας το ΟΕΕ.

Αν δεν έχω γεμίσει το ψηφιακό χαρτί μου με ανυπόστατους ισχυρισμούς συμβαίνουν σωρευτικά τα εξής:

α) Η κυβέρνηση το 2020 αθέτησε να εφαρμόσει την προεκλογική της δέσμευση για αύξηση του ονομαστικού κατώτατου μισθού στο διπλάσιο της αύξησης του ΑΕΠ της προηγούμενης χρονιάς, ήτοι (2,0% *2 = 4%) ενώ όμως ταυτόχρονα δεν λησμόνησε να ρίξει το συντελεστή φορολογίας στα μερίσματα για κέρδη στο 5% (στο χαμηλότερο επίπεδο στην ΕΕ).

β) Η κυβέρνηση αδιαφορεί για το τι συμβαίνει στον ανεπτυγμένο καπιταλιστικό κόσμο σε αυτό το θέμα.

γ) Η κυβέρνηση αγνοεί τις επιστημονικές προτάσεις, μελέτες, επισημάνεις των επίσημων συμβούλων της Πολιτείας ΟΕΕ και του ΙΝΕ ΓΣΕΕ.

δ)  Η κυβέρνηση έφερε ένα νομοσχέδιο που αλλάζει όλη την οικονομική βάση χωρίς μελέτες και εκτιμήσεις-προβλέψεις για το αποτέλεσμα των ρυθμίσεων της.

Άρα η δημοκρατική, επιστημονική, κοινωνική και διεθνή νομιμοποίηση που αντλεί η κυβέρνηση για να προχωρήσει στον ίδιο βηματισμό είναι βουτηγμένη κάπου στο χώμα του τερέν στο ρολάν γκαρός.

Αντίθετα η μόνη μέχρι τώρα νομιμοποίηση που έρχεται από την κοινωνία και τη διεθνή εμπειρία είναι του αιτήματος για αύξηση τώρα του κατώτατου μισθού στα 751 € και η απόσυρση του νομοσχεδίου.

Αυτή η αντίθεση κατά τη γνώμη μου πρέπει να οξυνθεί από όλους τους δημοκρατικούς φορείς χωρίς ίχνος υποχώρησης σε όλα τα επίπεδα μέχρι να επέλθει το κοινωνικά χρήσιμο και δημοκρατικό εφικτό πολιτικό αποτέλεσμα.

ΥΓ: Ο κατώτατος μισθός θα φέρει θετική ροπή στην τελική καταναλωτική δαπάνη που μπορεί συνδυαστικά με την ενίσχυση της ενεργούς ζήτησης λόγω των αποταμιεύσεων να φέρει και ένα κύκλο βιώσιμων επενδύσεων. Η ποσοστιαία αύξηση του συνδέεται με 24 ακόμη μεταβιβαστικές πληρωμές. Αφορά λοιπόν άμεσα 700.000 μισθωτούς, 100.000 επιδοτούμενους ανέργους ΟΑΕΔ, όλους τους πρακτικάριους από τα ΤΕΙ, τη μαθητεία στα ΕΠΑΛ, το επίδομα μητρότητας, τις 3ετίες, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης 240.000 δικαιούχοι κ.α.

 

 

 

 

 

 

 

[1] Και μην ακούσω ότι μόνο εδώ είχαμε πανδημία τι θες τώρα. Βέβαια είχαμε και έχουμε τραγική διαχείριση της πανδημίας όσον αφορά τις απώλειες ανά εκατομμύριο σε πυκνά διαστήματα, τη καθημερινότητα στα ΜΜΜ, τις δημοκρατικές ελευθερίες αλλά αυτά κρύφτηκαν στις μάσκες αλεξίπτωτα. Βεβαίως είχαμε βαθιά ύφεση γιατί δεν στηρίχθηκε επαρκώς την 1η χρόνια ένα σαρωτικό πρόγραμμα εσωτερικού τουρισμού, καλά προγραμματισμένου εξωτερικού και δημόσιων επενδύσεων. Αλλά αυτά θα τα λύσει ο ιστορικός του μέλλοντος…

[2] https://www.inegsee.gr/ekdosi/h-protasi-tou-ine-gsee-gia-ton-katotato-mistho-stin-ellada-to-2021/

[3] https://oe-e.gr/2021/06/09/%ce%b8%ce%ad%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%ce%b5%ce%bd%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%ae%cf%82-%ce%b4%ce%b9%ce%bf%ce%af%ce%ba%ce%b7%cf%83%ce%b7%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bf%ce%b5/

...