Νίκος Σκοπλάκης: Ник Ско

0
3319
*…Υπάρχει πάντοτε ζωηρό ενδιαφέρον για τις λήψεις του Γερμανού στρατιωτικού και φωτογράφου Τίμερμαν, με τους γερμανοτσολιάδες από τις τελετές της δωσιλογικής κυβέρνησης Ράλλη στις 25 Μαρτίου 1944. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το τρίτο από τα τέσσερα γνωστά (έως τώρα τουλάχιστον) πλάνα του Τίμερμαν με τη συντεταγμένη διέλευση των γερμανοτσολιάδων προς την Ομόνοια και από εκεί στους στρατώνες τους, που έλαβε τη μορφή παρέλασης. Αυτή η φωτογραφία έχει τραβηχτεί μόλις η παρέλαση των γερμανοτσολιάδων, η οποία κατέρχεται από το Σύνταγμα, φτάνει έξω από το Σικιαρίδειο μέγαρο θεαμάτων ή – απλούστερα – θέατρο “Ρεξ”, θεατρική στέγη του θιάσου “Κοτοπούλη”.
Εκτός από τον κόσμο που κοντοστέκεται και παρακολουθεί (από περιέργεια, πιθανό εξαναγκασμό ή επειδή ανήκει σε κάποια από τις ζώνες του δωσιλογισμού), στα αριστερά, στο βάθος της εισόδου του θεάτρου, διακρίνεται, αρκετά καθαρά, η ρεκλάμα με τον τίτλο της παράστασης που παρουσίαζε ο θίασος της Μαρίκας Κοτοπούλη: “[Φουσκ]οθαλασσιές”. Πρόκειται για το κοσμαγάπητο, εκείνη την εποχή, θεατρικό έργο του Δημήτρη Μπόγρη, το οποίο ανέβαινε υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια του Βασίλη Λογοθετίδη, με σκηνογραφίες του Γιώργου Ανεμογιάννη. Λάμβαναν μέρος ο ίδιος ο Βασίλης Λογοθετίδης, ο Δημήτρης Μυράτ, η Έλλη Λαμπέτη, ο Τάκης Γαλανός, η Νανά Παπαδοπούλου, η Βίλμα Κύρου, η Ολυμπία Παπαδούκα, ο Νάσος Κεδράκας και η Δάφνη Σκούρα. Οι “Φουσκοθαλασσιές” παίζονταν στο “Ρεξ” από τα τέλη Μαρτίου μέχρι τις αρχές Μαΐου του 1944, επομένως στις 25 Μαρτίου μόλις ξεκινούσαν οι παραστάσεις. Το έργο διαδεχόταν μια γερμανική κωμωδία του Κουρτ Γκετς, με τίτλο “Ο ψεύτης και η καλόγρια” (“Der Lügner und die Nonne”), η οποία είχε κάνει πρεμιέρα στις 3 Μαρτίου 1944, με τον Δημήτρη Μυράτ, τη Ρίτα Μυράτ, την Έλλη Λαμπέτη και τον Άρη Βλαχόπουλο στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Οι γερμανοτσολιάδες, που παρέλαυναν έξω από το κλειστό θέατρο στις 25 Μαρτίου του 1944, δεν ήξεραν ότι μία από τις ηθοποιούς της παράστασης, εκείνη που έπαιζε την αστεία κι αθυρόστομη υπηρέτρια, ήταν η υπεύθυνη διαφώτισης και πολυγράφων του ΕΑΜ Θεάτρου και στο καμαρίνι της, μέσα σ’ ένα πάνινο σακούλι, φύλαγε τον δικό της “πολυγραφάκο”, όπως τον ανέφερε με στοργή η ίδια, ύστερα από πολλά χρόνια.
Εκείνη, η Ολυμπία Παπαδούκα, αγαπημένη μαθήτρια της Κοτοπούλη και στενή φίλη της Λαμπέτη, διηγήθηκε και κατέγραψε τη δεκαετία του ’90 τι συνέβη λίγες μέρες αργότερα, κατά τη διάρκεια μιας απογευματινής παράστασης:
“Παίζαμε το έργο του Δημήτρη Μπόγρη, “Φουσκοθαλασσιές”, χρονιά 1944, Μάρτης-Απρίλης. Έπρεπε να βγω στη σκηνή με ένα δίσκο που είχε μέσα γράμματα. Εγώ στο καμαρίνι μου τύπωνα τις προκηρύξεις, ξένοιαστη και ήσυχη όπως πάντα ότι ο τσίλιας θα με ειδοποιήσει. Εκείνο το βράδυ τσίλιας ήταν ο συνάδελφος Νάσος Κεδράκας. Ο τσίλιας, όμως, ξεχάστηκε, δεν με ειδοποίησε […] Κάποια στιγμή, ακούω έντονες σιγανές φωνές, μα πολύ έντονες: Παπαδούκα, Παπαδούκα…! Κατάλαβα τι είχε γίνει. Είχα προξενήσει χάσμα! Με το “Παπαδούκα” που έφτασε στα αυτιά μου πετιέμαι τρέχοντας και κουτρουβαλώντας τα σκαλοπάτια για τη σκηνή, ενώ ταυτόχρονα, όπως κατέβαινα, έβαζα τα τρικ στο στήθος μου και με τα χέρια μου – που ήταν γεμάτα από το τυπογραφικό μελάνι – διόρθωνα τα μαλλιά μου και φρεσκάριζα το πρόσωπο να στρώσω τις πούδρες του μακιγιάζ. […] Από την ταραχή μου, όμως, δεν ξέρω κι εγώ πώς, ανοίγει ο μπούστος μου, ξεχύνονται τα τρικ από το στήθος μου και απλώνονται χάμω στη σκηνή, χωρίς να μπορέσω ούτε λέξη να πω από τον ρόλο μου. Είχα χάσει τη μιλιά μου από το πάθημά μου. Ο Λογοθετίδης, έκπληκτος από το θέαμα που παρουσίαζα και από τα τρικ σκόρπια στη σκηνή, σκύβει και τα μαζεύει λέγοντάς μου: “Εσύ με τα ραβασάκια σου θα μας κάψεις. Κι εσύ θα καείς και μας θα κάψεις. Τι ραβασάκια και κακό είν’ τούτο. Άλλη δουλειά δεν κάνετε, γράφετε, γράφετε… Για ξεκουράστε και λίγο τα χεράκια σας, μην το μάθει η κυρά [σημ.: υπονοούσε την Ειδική Ασφάλεια] και χάθηκες και χαθήκαμε όλοι! Ερωτιάρηδες! Θα σας το φάει το κεφάλι ο έρωτας!”. Είπε κι άλλα σχετικά, μαζεύοντας τα τρικ, δεν τα θυμάμαι. Μου τα ξανάβαλε στο στήθος. “Κρύφτα, κρύφτα να μην τα δει η κυρά!”. Με κοιτάζει στο πρόσωπο: “Τι χάλια είναι αυτά, μωρή; Άμε πλύσου! Χάσου και πλύσου!” Έτσι με τους σωτήριους αυτοσχεδιασμούς του Λογοθετίδη […] παίχτηκε η σκηνή και καταχειροκροτήθηκε. Φτιάχτηκε επί σκηνής, μα ήταν αληθινή”.
Οι προκηρύξεις που τύπωνε εκείνο το απόγευμα η Ολυμπία Παπαδούκα στο καμαρίνι της καλούσαν τον πνευματικό κόσμο να καταγγείλει τον Ράλλη και τη δράση των γερμανοτσολιάδων του.
Είπαμε: Μια μικρή λεπτομέρεια σε κάποια φωτογραφία μπορεί να ξετυλίξει τον ειρμό ιστοριών λησμονημένων, μα όχι ολότελα χαμένων για τη συλλογική μνήμη. Στην τρίτη λήψη του Τίμερμαν, μια μικρή λεπτομέρεια μάς οδηγεί από τους γερμανοτσολιάδες και την 25η Μαρτίου του 1944 στις “Φουσκοθαλασσιές” της Εαμικής Αντίστασης στο “Ρεξ”.






Ακολουθήστε μας στο Google News με ένα “κλίκ εδώ” 


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΕΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΙ ΠΟΥ ΣΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΕΣΤΕΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΑΣ – ΠΑΤΗΣΤΕ ΤΑ ΛΙΝΚΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙΤΕ

https://www.epohi.gr/
https://www.epohi.gr/

https://commonality.gr/
https://commonality.gr/
https://radicales.gr/
https://radicales.gr/

 


#independent news greece
————————————————————————–
”ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ” ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ INDEPENDENT NEWS GREECE ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΣΑΣ ΑΠΟ ΤΟ GOOGLE PLAY ΠΑΤΏΝΤΑΣ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ
GOOGLE PLAY ΕΦΑΡΜΟΓΗ ANDROID
—————————————————-
Ακολουθήστε μας στο Google News
————————————————————————–
Επικοινωνία: Στείλτε μας τα σχόλια και τις απόψεις σας
info@independentnews.gr
info.independentnews@gmail.com
————————————————————————–
Ακολουθήστε μας από τις πιο κάτω σελίδες
——————————————————
————————————————————————–
Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Υοutube
———————————————————————–
Ιστοσελίδα: https://independentnews.gr

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here