Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον μήνα Ιανουάριο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, υπάρχει επιδείνωση όπως και στις προβλέψεις για την ανεργία, αισθητή ενίσχυση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών, ενώ παραμένει υψηλό το ποσοστό των ελληνικών οικογενειών που «μόλις τα βγάζουν πέρα».
Αναλυτικά, συμφωνα με το ΙΟΒΕ:
Παρά την ισχυρή κλιμάκωση της πανδημίας και την επαναφορά περιοριστικών μέτρων στο τέλος Δεκεμβρίου, το γεγονός ότι αυτά ήταν ηπιότερα και πιο στοχευμένα από ό,τι σε προηγούμενες εξάρσεις της πανδημίας, χωρίς να αφορούν στις μετακινήσεις, φαίνεται ότι δεν επηρέασε ιδιαίτερα τις προσδοκίες των νοικοκυριών.
Όμως, οι πιέσεις στο εισόδημά τους από την κλιμάκωση του πληθωρισμού εντάθηκαν περαιτέρω.
Οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να διατηρούνται στην πρώτη θέση στην κατάταξη ως προς τους περισσότερο απαισιόδοξους (δικαίως) καταναλωτές στην ΕΕ, με σημαντική διαφορά από τους υπόλοιπους.
Ακολουθούν η Σλοβενία και η Σλοβακία, με επίπεδο δείκτη –24,4 και -20,4 μονάδες αντίστοιχα, ενώ στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρίσκονται οι καταναλωτές της Βουλγαρίας, με -18,4 και της Κύπρου, με -18,2 μονάδες. Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης βρίσκονται η Δανία (+1,9), η Σουηδία (-0,5) και η Φιλανδία (-0,6)
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώθηκαν τον Ιανουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -33,4 (από -38,2) μονάδες. Το 46% των νοικοκυριών αναμένει εκ νέου ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 7% προβλέπει μικρή βελτίωση.
-
Πρόβλεψη για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε ενίσχυση τον Ιανουάριο και διαμορφώθηκε στις -48,5 (από -49,5) μονάδες. Το 66% των καταναλωτών (από 61%) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 19% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -17,1 και -10,3 μονάδες αντίστοιχα.
-
Επιδείνωση της πρόθεσης για μείζονες αγορές
Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) εξασθένισε ήπια, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -52,1 (από -47,4) μονάδες. Το 59% των καταναλωτών (από 51%) προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 5% (από 6%) αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -11,5 μονάδες στην ΕΕ και στις -13,3 μονάδες στην Ευρωζώνη.
-
Επιδείνωση στις προβλέψεις για την ανεργία
Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες επιδεινώθηκε τον Ιανουάριο, στις +41,7 μονάδες, από +36,9 τον Δεκέμβριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας ενισχύθηκε στο 61% (από 55%) με το 13% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +15,8 και +13,8 μονάδες.
-
Αισθητή ενίσχυση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών
Ο θετικός δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες παρουσίασε αισθητή ανάκαμψη τον Ιανουάριο και διαμορφώθηκε στις +36,4 μονάδες, έναντι +27,0 μονάδων τον Δεκέμβριο. Το 58% (από 49%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 17% (από 24%) αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +39,8 και +38,4 μονάδες αντίστοιχα.
-
Υψηλό το ποσοστό που «μόλις τα βγάζει πέρα»
Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» υποχώρησε στο 65% (από 69%), ενώ στο 6% (από 7%) εξασθένισε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 22% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε σε 6%.
Ακολουθήστε μας από τις πιο κάτω σελίδες
Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Υοutube
Επικοινωνία:
info@independentnews.gr
info.independentnews@gmail.com