Ο βουλευτής Επικρατείας και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Πάνος Σκουρλέτης, στην ομιλία του κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με θέμα το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις», επεσήμανε τα εξής:


 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοί, κυρία υπουργέ και κυρία υπουργέ.

 

Θα περίμενε κανείς, σήμερα να έρθετε με μία ειλικρινή αυτοκριτική διάθεση. Να απολογηθείτε, με βάση την πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί απ’ την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Τα όσα σας κατάθεσαν πριν οι συνάδελφοι, που φαντάζομαι ότι, δικαίως, θα μας απασχολήσουν στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου, δείχνουν ότι υπήρξαν τραγικά αποτελέσματα. Με νούμερα τα οποία ποικίλουν, αλλά αφορούν δεκάδες χιλιάδες υποψηφίων που θα μείνουν εκτός των προβλεπόμενων θέσεων. Είχατε προειδοποιηθεί. Το αγνοήσατε. Υπάρχει λύση. Η αυτοκριτική και να ανακαλέσετε την εφαρμογή του συστήματος εισαγωγής, τουλάχιστον για φέτος και να συζητήσουμε τι θα γίνει από του χρόνου.

 

Έχετε ηθική υποχρέωση απέναντι στους υποψήφιους, απέναντι στις οικογένειές τους, που μέσα σε συνθήκες, για δεύτερη φορά, μιας τραυματισμένης σχέσης με το σχολείο, μέσα στις συνθήκες της πανδημίας, εισαγάγατε ένα σύστημα που φαντάζομαι ότι γνωρίζατε τα αποτελέσματά του, αλλά η εμμονή σας σάς έκανε να επιμείνετε. Αγνοήσατε το γεγονός ότι υπήρξαν μαθητές οι οποίοι δεν είχαν τις δυνατότητες και τους κατάλληλους χώρους για να παρακολουθήσουν τα τηλεμαθήματα, την ίδια ώρα που οι γονείς τους μπορεί να βρισκόντουσαν μέσα στα σπίτια τους για να μπορέσουν κι αυτοί να εργαστούν. Υπήρξαν γεγονότα που μας άφησαν όλους εμβρόντητους, στα καφενεία με κινητά τηλέφωνα να προσπαθούν να κάνουν μαθήματα. Τα γνωρίζατε όλα αυτά. Τα γνωρίζατε και επιμείνατε.

 

Επιμείνατε, γιατί; Γιατί ως αυθεντικοί, δογματικοί νεοφιλελεύθεροι, θέλετε να δημιουργήσετε έναν  χώρο στην ιδιωτική επιχειρηματικότητα. Έτσι, «κούμπωσε» αυτό το σύστημα με αυτό που είχατε ψηφίσει, την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων με τα ιδιωτικά κολέγια. Και θέλετε να σπρώξετε σε αυτά, όχι αυτούς που δίνουν «λευκή κόλλα» -διότι χρησιμοποιήσατε κατά κόρον τέτοια επιχειρήματα τα οποία ήταν περιθωριακά, για να μπορέσετε να τεκμηριώσετε αυτό το ανοσιούργημα, που δημιούργησε τα συγκεκριμένα αποτελέσματα- αλλά, όπως βλέπουμε, μαθητές καθόλα άξιους, ικανούς, που μένουν εκτός. Απλά και μόνο για να δημιουργήσετε χώρο σε κάποιους συγκεκριμένους επιχειρηματίες στην ιδιωτική εκπαίδευση.

 

Δεν μας εκπλήσσει το γεγονός, διότι τα ίδια κάνατε και σε άλλο ένα ευαίσθητο χώρο. Τον χώρο της Υγείας. Ο πρωθυπουργός, μετά από ενάμιση και πλέον χρόνο πανδημίας, λέει ότι μας περισσεύουν νοσοκομεία. Θέλει να κλείσει νοσοκομεία, την ίδια στιγμή που βλέπετε τι συμβαίνει με την επέκταση, με τον καλπασμό της μετάλλαξης «Δέλτα». Σήμερα γράφουν, για πρώτη φορά, για μετάλλαξη «Έψιλον», αγνώστων, μέχρι τώρα, επιπτώσεων στη Υγεία. Κι εκεί χώρος για τους ιδιώτες. Σε έναν κρίσιμο τομέα που αφορά τα δημόσια αγαθά, τα κοινά αγαθά, δεν αντιμετωπίζεται ως τέτοια η Υγεία και θέλετε, με έναν βίαιο τρόπο, να εισαγάγετε τους νόμους της αγοράς.

 

Αυτό διατρέχει συνολικά όλο το νομοσχέδιο που παρουσιάσατε, τον τρόπο που αντιμετωπίζετε τα ζητήματα της σχολικής μονάδας, τον τρόπο που αντιμετωπίζετε ακόμη και τη διοίκηση των σχολείων. Με μια λογική, περίπου σαν να είναι επιχείρηση. Με τον διευθυντή να εισαγάγει μέσα στη σχολική κοινότητα όρους διοίκησης και μάνατζμεντ που αφορούν τις επιχειρήσεις. Αγνοώντας την πραγματικότητα του Συλλόγου των διδασκόντων, τη σχολική κοινότητα, αυτή τη συλλογικότητα η οποία είναι επιφορτισμένη να μορφώνει τα παιδιά και όχι απλά και μόνο να καλλιεργεί τις δεξιότητές τους. Να κοινωνικοποιεί τους νέους ανθρώπους και όχι μόνο να αναδεικνύει, επαναλαμβάνω, τις δεξιότητες, κάτι που έχετε κλίνει σε όλες τις πτώσεις και με κάθε τρόπο, στην πρωτομιλία σας. Αυτή είναι μια αντιεκπαιδευτική, μια ξεπερασμένη, μια επικίνδυνη αντίληψη για την εκπαίδευση.

 

Όλα αυτά διατρέχουν τις περισσότερες διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου. Εισαγάγετε την έννοια της πολλαπλότητας του βιβλίου. Βεβαίως, δεν μπορεί να μη συνυπάρχει με το κύριο βιβλίο, το βασικό βιβλίο, το οποίο πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους και κυρίως δεν πρέπει να αναιρεί τον ενιαίο χαρακτήρα των προγραμμάτων σπουδών. Αλλιώς, θα οδηγηθούμε σε καταστάσεις νέων ανισοτήτων, εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Αντιλαμβάνομαι ότι στην πραγματικότητα που ζούμε, στη σημερινή κοινωνία κι έτσι όπως εσείς την πιστεύετε και θέλετε με κάθε τρόπο να αναπαράγεται, υπάρχουν άλλου είδους ανισότητες, που προκύπτουν μέσα από τον τρόπο που είναι οργανωμένη η παραγωγή. Αλλά η εκπαίδευση δεν οφείλει να αμβλύνει αυτές τις ανισότητες, να μη λειτουργεί «κατ’ εικόνα και ομοίωση», κατ’ αντανάκλαση μιας κοινωνίας που τις διευρύνει ολοταχώς;

 

Κυρία υπουργέ, πέρα από το θέμα των εμβολιασμών, που προχωρούν όπως προχωρούν, και πρέπει να προχωρήσουν με την πειθώ, με επιχειρήματα, με επικοινωνιακά προγράμματα που πρέπει να φτάσουν οποιονδήποτε, αλλά και με συγκεκριμένα μέτρα στήριξης, τα οποία δεν τα έχετε κάνει. Δεν βλέπω, όμως, αυτή τη στιγμή, καθώς τέλειωσε αυτή η χρονιά κι είναι πολύ κοντά ο Σεπτέμβριος, να έχετε ένα πρόγραμμα συγκεκριμένων ρυθμίσεων για το πώς θα ανοίξουν τα σχολεία. Είστε τόσο εφησυχασμένη; Πιστεύετε ότι δεν θα ξαναβρεθούμε σε καταστάσεις, όπως αυτές στις οποίες βρεθήκαμε την προηγούμενη χρονιά; Ή θα σπάσουμε ξανά το ρεκόρ των κλειστών σχολείων; Τι θα πράξετε, λοιπόν, γύρω από αυτό το θέμα; Τι θα γίνει; Το τεστ θα είναι, επιτέλους, δωρεάν; Θα συνταγογραφείται; Θα «ματώνουν» οι οικογένειες πάλι; Και μη μου πείτε ότι υπάρχουν κινητές μονάδες στις πλατείες των δήμων. Δεν επαρκεί μόνο αυτό. Στα μεγάλα σχολικά συγκροτήματα θα έπρεπε να υπάρχουν. Δείτε τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αν πιστεύουμε ότι είναι προτεραιότητα αυτά τα ζητήματα. Αν ήμασταν ειλικρινείς όταν καλούσαμε τον κόσμο να χειροκροτήσει τους υγειονομικούς.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν γίνεται να κάνουμε σοβαρή αναβάθμιση της Παιδείας, αν δεν συγκλίνουμε τουλάχιστον με τον μέσο όρο δαπανών που ισχύει σήμερα στην Ευρώπη. Αυτός πρέπει να είναι ένας γνώμονας για το πως θα κινηθούμε.

 

Τελειώνοντας θέλω να πω το εξής. Ζούμε στη σκιά δύο τραγικών γυναικοκτονιών, το τελευταίο διάστημα. Αυτής που συνέβη στα Γλυκά Νερά και της τελευταίας στην Φολέγανδρο. Εσείς, ως υπουργός Παιδείας, φαντάζομαι αντιλαμβανόμενη πόσο μεγάλη σημασία έχει στη διαπαιδαγώγηση των νέων ανθρώπων η ίδια η εκπαίδευση, τα σχολεία, σε σχέση με την αναπαραγωγή ξεπερασμένων στερεοτύπων, σε σχέση με τα ζητήματα της πατριαρχίας, θεωρείτε ότι πρέπει να συζητήσουμε και γι’ αυτά, παράλληλα με το νομοσχέδιο; Εσείς, ως υπουργός -το είχα απευθύνει και σε μία συνάδελφό σας την προπροηγούμενη Παρασκευή, όταν είχε καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία μια Επίκαιρη Επερώτηση για τα θέματα της βίας κατά των γυναικών- θεωρείτε ότι υπάρχει τελικά θέμα γυναικοκτονίας και υπάρχει ανάγκη αναγνώρισής της; Πρέπει αυτό να διατρέχει, ως επισήμανση, ως αντίληψη, την εκπαιδευτική διαδικασία; Αντιλαμβάνεστε ότι είναι πολύ κρίσιμα τα ζητήματα αυτά και απαιτούν μια πάρα πολύ προσεκτική αντιμετώπιση και μια σοβαρότητα. Θα περιμένω τις εξηγήσεις και τις απαντήσεις σας και εδώ πάλι είμαστε.

 

Ευχαριστώ.

independentnews