Πρόσθετους φόρους 170 δισ. θα μπορούσαν να εισπράξουν φέτος οι χώρες της Ε.Ε. με έναν συντελεστή 25%, σύμφωνα με αποκαλυπτική μελέτη του EU Tax Observatory

 

1,6 δισ. θα πρόσθετε στα έσοδά της η Ελλάδα. Εκπληξη το τρίτο σενάριο της μελέτης: μονομερής κίνηση από μια κυβέρνηση θα αύξανε τα φορολογικά της έσοδα από τις πολυεθνικές κατά… 70%.

Μάσκες από κλέφτες αλλά και ψεύτες αφαιρεί μια νέα μελέτη που είδε χθες το φως της δημοσιότητας και εστιάζει στη δικαιότερη φορολόγηση των πολυεθνικών εταιρειών στις χώρες της Ε.Ε.

Η μελέτη διαπιστώνει ότι ούτε λίγο ούτε πολύ οι κυβερνήσεις της Ε.Ε. θα μπορούσαν να αυξήσουν φέτος πάνω από 50% τα φορολογικά τους έσοδα ή συνολικά κατά 170 δισ. ευρώ, αν επέβαλλαν έναν ελάχιστο φόρο 25% στα κέρδη των πολυεθνικών. Ποσό που ισοδυναμεί σε αυτήν τη δύσκολη για τη δημόσια υγεία περίοδο με το 12% των ετήσιων σχετικών δαπανών της Ε.Ε.

Η μελέτη που εκπονήθηκε από το νεοσυσταθέν think tank EU Tax Observatory (διευθυντής του οποίου είναι ο γνωστός Γάλλος οικονομολόγος και συγγραφέας του «Ο κρυμμένος πλούτος των εθνών» Γκαμπριέλ Ζουκμάν), εισάγει τον όρο «φορολογικό έλλειμμα των πολυεθνικών». Είναι η διαφορά των φόρων που πληρώνουν οι πολυεθνικές σήμερα από αυτούς που θα κατέβαλλαν αν φορολογούνταν με έναν ελάχιστο συντελεστή σε όλες τις χώρες.

Στη συνέχεια εξετάζονται τρία σενάρια, βάσει των οποίων οι χώρες της Ε.Ε. θα μπορούσαν να εισπράξουν αυτό το έλλειμμα.

Στο πρώτο, προσομοιώνεται διεθνής συμφωνία επιβολής ελάχιστου εταιρικού φόρου στις πολυεθνικές, όπως αυτή που συζητείται σήμερα υπό την αιγίδα του ΟΟΣΑ και υποστηρίζουν αρκετές χώρες της Ε.Ε. και οι ΗΠΑ. Σε αυτό το σενάριο κάθε χώρα της Ε.Ε. εισπράττει το φορολογικό έλλειμμα των δικών της πολυεθνικών. Για παράδειγμα, αν ο διεθνώς συμφωνημένος ελάχιστος φόρος είναι 25% –επίπεδο που θεωρείται από τους ειδικούς μέτριο– και μια γερμανική πολυεθνική φορολογείται με 10% για τα κέρδη που δηλώνει στη Σιγκαπούρη, τότε το Βερολίνο θα επιβάλει επιπλέον φόρο 15%, έτσι ώστε η τελική φορολόγηση αυτών των κερδών να ανέλθει στο 25%.

Η επιβολή ενός τέτοιου ελάχιστου φόρου εκτιμάται ότι θα αυξήσει τα έσοδα της Ε.Ε. από τη φορολόγηση των εταιρειών φέτος κατά 50%, από 340 δισ., που προβλέπονται, σε περίπου 510 δισ. ευρώ. Ως ποσοστό του ΑΕΠ η αύξηση των φορολογικών εσόδων από τις πολυεθνικές ανέρχεται στο 1,2%, δηλαδή από το 2,4% στο 3,6% του ΑΕΠ της Ε.Ε. Κάτι που δείχνει ότι η εισπρακτική δυνατότητα ενός από κοινού συμφωνηθέντος ελάχιστου εταιρικού φόρου είναι τεράστια. Το μέγεθος των εσόδων είναι, ωστόσο, στενά εξαρτημένο από το ύψος του συντελεστή. Με 21%, η Ε.Ε. θα εισπράξει 100 δισ. ευρώ επιπλέον, με 15%, μόνο 50 δισ. ευρώ.

Στο δεύτερο σενάριο εξετάζεται το ενδεχόμενο μιας συμφωνίας ελάχιστου εταιρικού φόρου μόνο μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., ενώ οι τρίτες χώρες δεν αλλάζουν τη φορολογική τους πολιτική. Σε αυτό το σενάριο, κάθε χώρα της Ε.Ε. εισπράττει τον επιπλέον φόρο των πολυεθνικών της όπως προβλέπει η πρώτη περίπτωση συν ένα μέρος του φορολογικού ελλείμματος των πολυεθνικών που έχουν συσταθεί εκτός Ε.Ε., βάσει του προορισμού των πωλήσεών τους.

Για παράδειγμα, σε μια βρετανική εταιρία που πραγματοποιεί το 20% των πωλήσεων της στη Γερμανία το Βερολίνο θα εισπράξει το 20% του φορολογικού της ελλείμματος. Με ελάχιστο συντελεστή 25%, η Ε.Ε. θα μπορούσε να αυξήσει φέτος τα εταιρικά φορολογικά της έσοδα κατά 200 δις ευρώ – τα 170 δισ. ευρώ από πολυεθνικές της Ε.Ε. και τα 30 δισ. από μη ευρωπαϊκές πολυεθνικές. Η τεράστια διαφορά των εσόδων από τις ευρωπαϊκές και μη πολυεθνικές υποδεικνύει πόσο πιο σημαντικό είναι η Ε.Ε. να φορολογήσει και να εποπτεύσει πρωτίστως τις δικές της εταιρείες.

Στο τρίτο σενάριο η μελέτη εκτιμά την περίπτωση που μόνη της μια χώρα της Ε.Ε. αποφασίζει να επιβάλλει μονομερώς ελάχιστο εταιρικό φόρο στις πολυεθνικές. Προς μεγάλη έκπληξη, η μελέτη διαπιστώνει ότι η χώρα αυτή, επιβάλλοντας μονομερώς ελάχιστο συντελεστή 25%, θα καταφέρει να αυξήσει τα φορολογικά της έσοδα από τις πολυεθνικές κατά 70%! Το πιο πιθανό, δε, είναι ότι και άλλες χώρες της Ε.Ε. θα ακολουθήσουν, καθώς θα διεκδικήσουν μερίδιο από το φορολογικό έλλειμμα των πολυεθνικών που καρπώνεται αρχικά η πρωτοπόρος χώρα. Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανατροπή του φορολογικού ανταγωνισμού προς τα κάτω και να ανοίξει τον δρόμο για μια φιλόδοξη συμφωνία ενός υψηλού ελάχιστου εταιρικού φόρου τόσο μέσα στην Ε.Ε. όσο και παγκοσμίως.

Η μελέτη διαπιστώνει, τέλος, ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες, αν τους επιβληθεί ελάχιστος φόρος 25%, θα αναγκαστούν να καταβάλουν 44% περισσότερα.

Η Ελλάδα

Σε περίπτωση υιοθέτησης ελάχιστου εταιρικού φόρου 25% στις πολυεθνικές, η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να εισπράξει φέτος επιπλέον φόρους 1,6 δισ. ευρώ. Ποσό το οποίο αντιστοιχεί στο 33% των σημερινών της εσόδων από τη φορολόγηση των εταιρειών και ισοδυναμεί με το 9,9% των δαπανών για την υγεία. Αν ο ελάχιστος συντελεστής φορολόγησης των εταιρειών οριζόταν υψηλότερα, στο 30%, τα επιπλέον φορολογικά της έσοδα από τις πολυεθνικές φέτος θα χτύπαγαν τα 2,9 δισ. ευρώ. Αντίθετα, χαμηλότερα, στο 21%, τα επιπλέον έσοδα θα περιορίζονταν στα 600 εκατ. ευρώ και με 15% στα μόλις 100 εκατ. ευρώ.

efsyn