Τελικά, κ. Μητσοτάκη, 19,5 ή 16,6 δισ. ευρώ θα λάβουμε ως επιχορηγήσεις; Γιατί υπάρχει μια διαφορά

Posted on 27 Ιουλίου, 2020, 1:03 μμ
5 secs

Λιγότερες επιδοτήσεις ύψους 6,5 δις. ευρώ θα λάβει η Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης σύμφωνα με τον επικεφαλής οικονομολόγο του Ινστιτούτου Bruegel, Ζολτ Ντάρβας.

Συγκεκριμένα ο Ντάρβας υποστηρίζει ότι η νέα πρόταση που «πέρασε» στη σύνοδο κορυφής ευνοεί περισσότερο τη Γερμανία και τη Γαλλία, ενώ αντίθετα οι μικρές χώρες θα λάβουν μικρότερες επιδοτήσεις σε σύγκριση με την αρχική πρόταση. Και αυτό καθώς τροποποιήθηκαν τα κριτήρια με αποτέλεσμα οι μικρότερες να βγαίνουν «χαμένες» στη μοιρασιά.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο η αρχική πρόταση της Επιτροπής ευνοούσε τις χώρες χαμηλότερου εισοδήματος και σε μεγάλο βαθμό βασίζονταν σε οικονομικά δεδομένα που ίσχυαν πριν την πανδημία. Οι αλλαγές που υιοθέτησε  η σύνοδος κορυφής δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στο μέγεθος της χώρας και τις οικονομικές επιπτώσεις των lockdown λόγω πανδημίας.

Με βάση λοιπόν την αρχική πρόταση της Κομισιόν η Ελλάδα θα λάμβανε επιδοτήσεις ύψους 23,21 δις. ευρώ , ενώ με τη νέα πρόταση το ποσό «ψαλιδίζεται» στα 16,69 δις ευρώ και είναι μάλιστα λιγότερα από τα 19,5 δις. ευρώ που αναφέρει η ελληνική κυβέρνηση ότι θα πάρει από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Τo newmoney επικοινώνησε με τον Ζολτ Ντάρβας και τον ρώτησε για το ελληνικό μερίδιο στην πίτα των επιχορηγήσεων:

«Η συμφωνία που επιτεύχθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 21ης Ιουλίου μείωσε σημαντικά το ποσό των επιχορηγήσεων και των εγγυήσεων του πακέτου ανάκαμψης, αλλά και άλλαξε τη μέθοδο διανομής του μηχανισμού ανάκτησης και ανθεκτικότητας, ευνοώντας τις μεγαλύτερες χώρες. Ως εκ τούτου, η Ελλάδα αναμένεται να λάβει σημαντικά λιγότερα από ό, τι στην αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», είπε ο κ. Ντάρβας στο newmoney.

Και αυτό γιατί η αρχική πρόταση για την κατανομή μεταξύ χωρών για το RRF λάμβανε υπόψη (α) τον πληθυσμό του 2019, (β) το αντίστροφο κατά κεφαλήν ΑΕΠ του 2019 και (γ) το μέσο ποσοστό ανεργίας 2015-2019. Δηλαδή, μόνο ένας από τους τρεις δείκτες (πληθυσμός) εξαρτάται από το μέγεθος της χώρας, οι άλλοι δύο δείκτες (κατά κεφαλήν ΑΕγχΠ και ποσοστό ανεργίας) είναι ανεξάρτητοι από το μέγεθος της χώρας.

Με αυτό τον μαθηματικό τύπου, χώρες όπως η Βουλγαρία, η Κροατία και η Ελλάδα αναμένονταν να λάβουν επιχορηγήσεις και εγγυήσεις ύψους περίπου 15% του ΑΕγχΠ τους από τα εργαλεία ανάκαμψης.

Ο μηχανισμός που πρότεινε η επιτροπή παραμένει μεν – αλλά μόνο για το 70% των επιδοτήσεων Το υπόλοιπο 30%, το κριτήριο του δείκτη ανεργίας, αντικαθίσταται από την απώλεια του πραγματικού ΑΕΠ λόγω κορωνοϊού.

Η πτώση του ΑΕΠ εξαρτάται από το μέγεθος της χώρας. Όσο μεγαλύτερη είναι η χώρα, τόσο μεγαλύτερη είναι σε απόλυτο μέγεθος η απώλεια του ΑΕΠ. Έτσι, οι μεγάλες χώρες ευνοούνται περισσότερο, καθώς ένας δείκτης που είναι ανεξάρτητος από το μέγεθος της χώρας (ποσοστό ανεργίας) αντικαθίσταται από έναν δείκτη που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το μέγεθος της χώρας (απώλεια πραγματικού ΑΕΠ).

Αυτή η αλλαγή μετριάζει την εύνοια των χωρών χαμηλού εισοδήματος και ωφελεί τις μεγαλύτερες χώρες και εκείνες που υπέστησαν μεγαλύτερες απώλειες στο ΑΕΠ λόγω της πανδημίας.

Από αυτή την κατανομή των κονδυλίων επωφελείται περαιτέρω η Γερμανία επειδή είχε πολύ χαμηλό ποσοστό ανεργίας το 2015-2019. Η Γαλλία ωφελείται επίσης πέρα ​​από το ζήτημα του μεγέθους της χώρας, επειδή παρόλο που είχε υψηλότερο ποσοστό ανεργίας από τον μέσο όρο της ΕΕ το 2015-2019, ο δείκτης ποσοστού ανεργίας υπόκεινται στο όριο 0,75 που εφαρμόζεται για τις χώρες με υψηλότερο εισόδημα.

Για να εκτιμήσει τον αντίκτυπο στη χρήματα που θα πάρουν οι χώρες από τις αλλαγές των ηγετών στα κριτήρια κατανομής, ο Ντάρβας χρησιμοποίησε τις οικονομικές προβλέψεις της Επιτροπής του Μαΐου 2020.

Διαπίστωσε ότι μόνο τρεις χώρες θα πάρουν περισσότερα χρήματα σε επιχορηγήσεις

Η Γερμανία (κατά 20,4 δισεκατομμύρια ευρώ), η Γαλλία (κατά 12,4 δισεκατομμύρια ευρώ) και η Ιταλία (κατά 5 δισεκατομμύρια ευρώ).  Όλες οι άλλες χώρες θα λάβουν λιγότερα.

ΠΗΓΗ: Newmoney, tvxs

...