Στα μέτρα του ΣΕΒ και η επαγγελματική εκπαίδευση

Posted on 11 Δεκεμβρίου, 2020, 7:14 πμ
4 secs

Εν μέσω δεύτερου lockdown, η κυβέρνηση συνεχίζει με συνέπεια την επιβολή της αντιλαϊκής της πολιτικής. Ένα ακόμα νομοθέτημα που χτυπά την πολύπαθη Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση συζητείται στη Βουλή.  Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Εθνικό Σχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης»  προωθεί την ανήλικη μαθητεία, δημιουργώντας ανειδίκευτους τεχνίτες μέσω του νέου «μεταγυμνασιακού επιπέδου, με την πλήρη υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων.

Ακολουθώντας τους βασικούς άξονες της διαβόητης πλέον «έκθεσης Πισσαρίδη» εναρμονίζει την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με τις συστάσεις του ΣΕΒ και του ΟΟΣΑ, προτείνονται αλλαγές σε βάρος των μορφωτικών αναγκών της νέας γενιάς και του δημόσιου σχολείου συνολικά. Και όλα αυτά ενώ στο νέο προϋπολογισμό προβλέπεται μείωση των δημόσιων δαπανών για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, και για την εκπαίδευση γενικώς.

 

Το δημόσιο σχολείο δέχεται επίθεση από το «κράτος Κεραμέως»

Ο τομεάρχης Παιδείας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, μιλώντας στο Κόκκινο, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «επιδίδεται σε ένα νομοθετικό κρεσέντο, επιβάλλοντας αντιδραστικούς νόμους και ρυθμίσεις που αποδιοργανώνουν κρίσιμους τομείς του ελληνικού κράτους».

Το δημόσιο σχολείο δέχεται επίθεση από το «κράτος Κεραμέως», τόνισε και επισήμανε ότι «ήδη από την αυγή της οικονομικής κρίσης, είχε επιχειρηθεί να πάψει η εκπαίδευση να αποτελεί μηχανισμό κοινωνικής εξέλιξης. Έρχεται τώρα η νομοθέτηση ΝΔ για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση να επιδεινώσει τις κοινωνικές ανισότητες, παγώνοντας το “κοινωνικό ασανσέρ”, στερώντας δηλαδή τη δυνατότητα για άνοδο και εξέλιξη σε περισσότερους νέους από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα».

«Θεσμοθετείται πρώτη φορά στη μεταπολίτευση η έξοδος -ουσιαστικά- των παιδιών από την εκπαίδευση όταν τελειώνουν το γυμνάσιο. Μετατρέπονται οι ανήλικοι σε πάμφθηνο, χαμηλού επιπέδου εργατικό δυναμικό, μέσα από μια διαδικασία ανασφάλιστης και απλήρωτης ειδίκευσης, χωρίς γενική παιδεία, χωρίς εξέλιξη της προσωπικότητάς τους.
Είναι μια σκληρή ταξική αντίληψη, που ούτε ο Αρβανιτόπουλος το 2013 δεν είχε τολμήσει να εφαρμόσει σε αυτή την έκταση, το είχε όμως προαναγγείλει προεκλογικά ο πρωθυπουργός με τον “20χρονο ψυκτικό από το Περιστέρι”. Έτσι, ενώ ζούμε σε μια εποχή μεγάλων τεχνολογικών και οικονομικών -συνεπώς και επαγγελματικών- αλλαγών με ολόκληρους κλάδους της οικονομίας να εξαφανίζονται, οι νέοι θα παραμένουν “φτερά στον άνεμο”, εγκλωβισμένοι σε μια σειρά από τεχνικές καταρτίσεις χωρίς το στέρεο υπόβαθρο της γενικής μόρφωσης. Είναι κάτι που θα σημαδέψει ολόκληρες γενιές για μια ζωή» τόνισε ο Ν. Φίλης

Στόχο η πλήρης εμπορευματοποίηση

«Και με το νομοσχέδιο  αυτό η κυβέρνηση προωθεί τη νεοφιλελεύθερη αντίληψή της για την εκπαίδευση και ειδικότερα για την Επαγγελματική, με τελικό στόχο την πλήρη εμπορευματοποίησή της» αναφέρει ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.

«Η πραγματική τομή που εισάγει το νομοσχέδιο είναι η μαθητεία / εργασία  ανηλίκων μετά το Γυμνάσιο. Αντί να ενισχύεται ο μορφωτικός χαρακτήρας των υποχρεωτικών εγκύκλιων σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  για κάθε παιδί, θεσμοθετείται η συστηματική απομάκρυνση από τα θρανία προς σχολές πρόωρης κατάρτισης, που μπορούν να ιδρύονται ακόμα και από εργοδοτικούς φορείς. Μαζί δε με τη θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων και στο ΕΠΑΛ, άλλο ένα τμήμα του μαθητικού δυναμικού οδηγείται στην έξωση από το Λύκειο, με μόνη διέξοδο την μαθητεία πριν τα 18.

Θεσμικά, για πρώτη φορά η επαγγελματική κατάρτιση και ο χώρος εργασίας της μαθητείας ή της πρακτικής άσκησης εντάσσονται ως διαδικασίες στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σ’ αυτό το νέο συντηρητικό πλαίσιο εντάσσονται ρυθμίσεις όπως η λεγόμενη «ευελιξία» σε εκπαιδευτικό προσωπικό για την παροχή των επαγγελματικών ειδικοτήτων, η δυνατότητα πιστοποίησης προσόντων από ιδιωτικούς φορείς, η καθήλωση και περιορισμός των επαγγελματικών ειδικοτήτων στην διαμορφωμένη κατάσταση της παραγωγής και των υπηρεσιών ακόμα και σε τοπική κλίμακα, η υποβάθμιση των σχολών μαθητείας του ΟΑΕΔ που επανέρχονται στο μεταγυμνασιακό επίπεδο ενώ εδώ και χρόνια σ’ αυτές φοιτούσαν ενήλικοι απόφοιτοι Λυκείου, η δημιουργία πρότυπων ΕΠΑΛ με απόλυτο έλεγχο των σπουδών και των ειδικοτήτων τους από τους εκπροσώπους της τοπικής αγοράς.

Η καθιέρωση κατατακτηρίων εξετάσεων αποφοίτων ΙΕΚ και της τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ για τα ΑΕΙ, αγνοεί την αρχή πως αυτές διεξάγονται ανάμεσα σε κατόχους ισότιμων του τίτλων σπουδών. Επί της ουσίας οι νεοφιλελεύθεροι του ΥΠΑΙΘ μας επιδεικνύουν πόσο εφευρετικοί μπορούν να είναι στην υποβάθμιση των ΑΕΙ, στην εξίσωση των υπηρεσιών κατάρτισης με πανεπιστημιακές σπουδές.

Το υπουργείο Παιδείας αγνοώντας το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισηςπου συντάχθηκε το 2016 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΕΚ, αλλά και  τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν στα ΕΠΑΛ αποδεικνύει πως το αντι ΣΥΡΙΖΑ μένος έχει κοινωνικό αποτύπωμα: το ξήλωμα όσων μέτρων και θεσμών υπηρετούν τις κοινωνικές ανάγκες και την πρόοδο» καταλήγει στην ανακοίνωσή του το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Αντίδραση της ΟΛΜΕ

Η ΟΛΜΕ σε ανακοίνωσή της, καλεί την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, ιδιαίτερα σ’ αυτή την περίοδο που μαίνεται η πανδημία, να αποσύρει άμεσα το νέο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο που χτυπά την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση. επισημαίνοντας ότι το υπουργείο Παιδείας με το νέο νομοσχέδιο «στρώνει το έδαφος ώστε το επόμενο διάστημα να γενικευτεί η πολιτική της “αυτονομίας” σε όλη την έκταση της εκπαίδευσης που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών, σε μειώσεις δημοσίων δαπανών για την παιδεία, σε νέα συρρίκνωση των δομών της εκπαίδευσης, στις αλλαγές προς το χειρότερο στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, στη σκληρή αξιολόγηση των δομών με βάση και την απορρόφηση αποφοίτων στην αγορά εργασίας, σε νέους τρόπους διοίκησης και με ενεργό το ρόλο των τοπικών εργοδοτικών φορέων και επιχειρήσεων σ’ αυτήν.
Η ΟΛΜΕ επισημαίνει επίσης ότι με το νομοσχέδιο «ανοίγει ο δρόμος για το χτύπημα των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, αφού θεσμοθετούνται και επίσημα κάθε είδους ελαστικές μορφές εργασίας. Επιπλέον ο ρόλος του “εκπαιδευτή” και όχι του εκπαιδευτικού που επιφυλάσσει το σ/ν για τους συναδέλφους της ΤΕΕ, οδηγεί στην υποβάθμιση και την απαξίωσή τους, περιορίζοντας το ρόλο τους σε μια στείρα τεχνική κατάρτιση των μαθητών, αποκομμένη από κάθε παιδαγωγικό χαρακτήρα και περιεχόμενο».

...