Πώς στήθηκε η δουλειά για τα τεστ από τον ιδιώτη

Posted on 07 Σεπτεμβρίου, 2020, 1:43 μμ
9 secs

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» και της δημοσιογράφου Ντάνι Βέργου, επιλογή της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν στην τωρινή αιχμή της πανδημίας στη χώρα μας να «ξεμείνει» από αντιδραστήρια το δημόσιο σύστημα υγείας, να μην αυξήσει τη δυνατότητά του με επιπλέον παραγγελίες, να ξεφύγει από τον επιδημιολογικό έλεγχο ο ιός που έχει προκαλέσει παγκόσμια υγειονομική κρίση, για να δώσει στους δικούς της μια ακριβοπληρωμένη δουλειά.

Ωστόσο, ποιείται τη νήσσαν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας μετά τις αποκαλύψεις για την απευθείας ανάθεση των τεστ της πανδημίας σε «ημέτερο» ιδιωτικό διαγνωστικό όμιλο -με το αζημίωτο φυσικά- επιστημονικός υπεύθυνος του οποίου μέχρι πρότινος (;) ήταν ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του υπουργείου για τον κορονοϊό Γκίκας Μαγιορκίνης («Κυβερνητικό “δωράκι” σε ιδιωτικό όμιλο», «Εφ.Συν.» 5/9). Με αιχμηρές ανακοινώσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ ζητούν από την κυβέρνηση της Ν.Δ. να αναλάβει την πολιτική ευθύνη, ωστόσο μέχρι χθες αργά το βράδυ το Μαξίμου δεν είχε απαντήσει.

Το πρότυπο της σύμβασης που έχει προωθήσει το υπουργείο Υγείας στα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας της Αττικής, μέσω της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας (ΥΠΕ), για να υπογράψουν με τον επίλεκτό της Ομιλο Ιατρική Διάγνωση και εξασφάλισε η «Εφ.Συν.».

Μάλιστα, στο συμφωνητικό του υπουργείου Υγείας είναι ήδη τυπωμένο το όνομα ενός από τα εργαστήρια, «CENTRAL LAB A.E.», του ομίλου. «Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2020 με δυνατότητα ανανέωσης μέχρι εξαντλήσεως του ποσού των ______ ευρώ», αναφέρει το συμφωνητικό, αποκαλύπτοντας ότι δεν αφορά περιορισμένο χρονικό ορίζοντα μέχρι να ομαλοποιηθεί η προμήθεια αντιδραστηρίων στα δημόσια εργαστήρια και προϊδεάζοντας για τη συστηματική μεταφορά τεστ από το Δημόσιο στα ιδιωτικά κέντρα.

Η σύμβαση κάνει λόγο και για την εφαρμογή της μεθόδου pooling -της ομαδικής εξέτασης δειγμάτων- αντί για τον ατομικό έλεγχο κάθε ύποπτου κρούσματος. «Ο ανάδοχος κατονομάζει την εφαρμοζόμενη εκ μέρους του μεθοδολογία εξέτασης, εγγυάται την επιστημονική της αρτιότητα και καλή εκτέλεση και γνωστοποιεί την εφαρμογή μεθοδολογίας δεξαμενοποίησης ανά 5 τουλάχιστον δείγματα (pooling) για τον ορθό υπολογισμό της αναλογούσας αμοιβής στις παρεχόμενες εκ μέρους του υπηρεσίες (εφόσον πραγματοποιείται pooling)», αναφέρει η σύμβαση.

 

Περισότερα στο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.»

Ανδρέας Ξανθός: Τραγική η κυβερνητική ολιγωρία με τα τεστ

Ο τομεάρχης Υγείας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει στην «Εφ.Συν.»:

Το αδιαμφισβήτητο μπάχαλο αυτών των ημερών στο πολύ κρίσιμο, για τον αποτελεσματικό έλεγχο της πανδημίας, πεδίο της εργαστηριακής διάγνωσης του SARS-CoV-2 αποδεικνύει περίτρανα την πολιτική και διαχειριστική ανεπάρκεια της κυβέρνησης. Είναι αδιανόητο να μην υπήρξε κεντρική μέριμνα έγκαιρης προμήθειας αντιδραστηρίων για την αναμενόμενη αυξημένη ζήτηση μοριακών τεστ στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου και ιδιαίτερα μετά τις διακοπές και το άνοιγμα των σχολείων.

Το να «ξεμείνουν» λοιπόν από αντιδραστήρια τα μεγάλα δημόσια εργαστήρια και να αδυνατούν να καλύψουν τις διαγνωστικές ανάγκες της χώρας στην πιο δύσκολη φάση της πανδημίας αποτελεί ήττα του «επιτελικού κράτους» και πλήρη χρεοκοπία του κυβερνητικού success story στον τομέα της Υγείας. Το να συνεχίζει επίσης η κυβέρνηση να μην αποζημιώνει τα μοριακά τεστ που κάνουν -με βάση τις οδηγίες του ΕΟΔΥ- οι πολίτες στον ιδιωτικό τομέα για να επιστρέψουν στις δουλειές τους ή για να δεχθούν υπηρεσίες σε ιδιωτικά θεραπευτήρια, αποτελεί επίσης μια κοινωνικά ανάλγητη επιλογή που επιβαρύνει υπέρμετρα τα νοικοκυριά σε περίοδο μεγάλης οικονομικής δυσχέρειας.

Οι αποκαλύψεις όμως για την επιλεκτική σύμβαση δημόσιων νοσοκομείων της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας με συγκεκριμένο ιδιωτικό κέντρο για τη διενέργεια μοριακών τεστ ανέδειξαν και μια άλλη πτυχή στη διαχείριση της κρίσης: την αξιοποίηση της πανδημίας ως ευκαιρίας προώθησης ιδιοτελών επιδιώξεων, ευνοϊκής μεταχείρισης επιμέρους συμφερόντων και εδραίωσης ενός σκληρού πελατειακού συστήματος εξουσίας. Πάντα με το πρόσχημα της κάλυψης επειγουσών αναγκών. Με δεδομένη μάλιστα τη σχέση συνεργασίας του μέλους της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων κ. Μαγιορκίνη με το εν λόγω διαγνωστικό κέντρο, δημιουργείται μείζον ηθικό και πολιτικό ζήτημα για το υπουργείο Υγείας και την κυβέρνηση.

Η τραγική κυβερνητική ολιγωρία στο θέμα των τεστ, οι καθυστερήσεις στην εργαστηριακή διερεύνηση ύποπτων κρουσμάτων και των επαφών τους, η αναβολή προγραμματισμένων χειρουργείων έχουν ήδη κόστος για τη δημόσια Υγεία. Ο σκανδαλώδης χειρισμός όμως στο θέμα της αδιαφανούς και χωρίς κριτήρια συναλλαγής του Δημοσίου με συγκεκριμένο διαγνωστικό όμιλο πλήττει βάναυσα την αξιοπιστία του κράτους. Σε μια στιγμή μάλιστα που χρειάζεται κλίμα εμπιστοσύνης στους θεσμούς της πολιτείας και κοινωνικές συναινέσεις για να είναι αποτελεσματικά τα μέτρα προστασίας της δημόσιας Υγείας. Επειτα από αυτές τις εξελίξεις, απαιτούνται πλήρης ανάληψη της πολιτικής ευθύνης από την κυβέρνηση και διορθωτικές κινήσεις για να εκτονωθεί η κρίση αξιοπιστίας στο ευαίσθητο θέμα των εργαστηριακών ελέγχων για Covid-19. Ο κ. Μαγιορκίνης είναι αυτονόητο ότι δεν μπορεί να παραμένει μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων.

Ταυτόχρονα απαιτούνται εξηγήσεις από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, ακύρωση της συγκεκριμένης σύμβασης και επαναδιαπραγμάτευσή της με ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος, απόλυτη διαφάνεια, περιορισμένο χρονικό ορίζοντα, εχέγγυα ποιότητας και σεβασμό στο δημόσιο συμφέρον. Και, κυρίως, το υπουργείο Υγείας πρέπει να περιφρουρήσει το κύρος και την αξιοπιστία της επιστημονικής κοινότητας με θεσμοθέτηση πολύ αυστηρών προβλέψεων για ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων των μελών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων.

Η κυβέρνηση επικαλείται συνεχώς την ατομική ευθύνη των πολιτών. Θα αναλάβει επιτέλους τη δική της πολιτική ευθύνη σ’ αυτή την υπόθεση;

...