Πρώτο κουδούνι σε ανοχύρωτα σχολεία

Posted on 14 Σεπτεμβρίου, 2020, 7:54 πμ
4 secs

Ένα διαφορετικό «πρώτο κουδούνι» χτυπάει σήμερα στα σχολεία. Η πανδημία έφερε νέα δεδομένα. Παρ’ όλα αυτά, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα με περισσότερους μαθητές ανά τμήμα εν μέσω πανδημίας και 20.000 λιγότερους αναπληρωτές. Τα σχολεία ανοίγουν χωρίς σχολικές καθαρίστριες, χωρίς σοβαρό υγειονομικό πρωτόκολλο για τον Covid – 19, χωρίς τεστ στους εκπαιδευτικούς, χωρίς καμία υποδομή για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χωρίς μάσκες ή με μάσκες ακατάλληλες, χωρίς αντισηπτικά, αλλά με παγουρίνα…

Οι ευθύνες είναι σοβαρές

Σε μήνυμά ο Νίκος Φίλης, τομεάρχης Παιδείας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Α’ Αθήνας, για τη νέα σχολική χρονιά αναφέρει ότι «η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, παρότι είχαν το χρόνο -έξι ολόκληρους μήνες- δεν άρθηκαν στο ύψος των περιστάσεων».

«Οι ευθύνες είναι σοβαρές. Τα σχολεία ανοίγουν ανοχύρωτα μπροστά σ’ ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας, με την παγκόσμια πρωτοτυπία μάλιστα ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις να αυξάνεται αντί να μειώνεται. Με τα δύο τρίτα των μαθητών μας σε πολυπληθή τμήματα. Αντί για επενδύσεις στις κρίσιμες υποδομές, δυο μάσκες, που κι αυτές είναι άγνωστο σε πόσα σχολεία θα διανεμηθούν κι ένα παγουρίνο του… ενός ποτηριού νερό.

Για την αδιαφορία της πολιτικής ηγεσίας που απέδειξε ότι την ενδιαφέρει μόνο η επικοινωνία, για την ανικανότητά της, για αυτά που έπρεπε να γίνουν και δεν έγιναν, θα εξακολουθήσουμε να μιλάμε αλλού.

Σήμερα, ως τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ ένα μήνυμα έχω προς την εκπαιδευτική κοινότητα, δασκάλους, μαθητές και γονείς: να δώσουμε όλοι τον καλύτερο εαυτό μας για να υπερβούμε τις δυσκολίες, να καλύψουμε τις παραλείψεις, να επουλώσουμε τις πληγές, να παρασύρουμε ολόκληρη την κοινωνία σε ένα νέο παράδειγμα μάθησης, δημιουργίας, συμμετοχής, αλληλοεκτίμησης, αλληλεγγύης και στήριξης όσων έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.

Τις ίδιες μέρες που στις τάξεις τα μαθήματα είχαν διακοπεί, η κοινωνία έπαιρνε ένα σπουδαίο και πολύτιμο μάθημα: η εκπαίδευση δεν αφορά μόνο αυτό που εκ πείρας όλοι καταλαβαίνουν, τη μαθησιακή ανάπτυξη του παιδιού. Αφορά και επηρεάζει δραστικά τομείς της οικογενειακής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής με τρόπους που πρωτύτερα είτε υποβαθμίζαμε είτε ακόμα-ακόμα αγνοούσαμε ολότελα.

Για αυτό αν κάτι θετικό μείνει από την τρομακτική κρίση της πανδημίας, ας είναι η υποχρέωσή μας να δούμε το δημόσιο σχολείο με άλλο βλέμμα. Χρειαζόμαστε ένα σχολείο καλύτερο: πιο ευνοϊκό στη κριτική σκέψη, ώστε να μη βρίσκουν αύριο έδαφος στην κοινωνία θεωρίες συνωμοσίας. Πιο συμπεριληπτικό στη μοναδικότητα και ιδιαιτερότητα κάθε μαθητή, ώστε να μη φυτρώνουν σπόροι μίσους. Πιο ανοιχτό στην τέχνη και στην καλλιτεχνική δημιουργία, ώστε να καλλιεργεί ανθρώπους με όνειρα και φαντασία. Πιο ανθρωποκεντρικό, ώστε να παραδίδει πολίτες που νοιάζονται για τον διπλανό τους, που στέκονται αλληλέγγυοι στις δύσκολες στιγμές του. Έστω και αυτό μόνο να πετυχαίνει κάποτε ένας «δάσκαλος», έχει δικαιολογήσει την τιμή να φέρει αυτό τον τίτλο.

Φέτος το πρώτο κουδούνι -που ούτε κι αυτό δεν ρύθμισαν σωστά οι «άριστοι» του υπουργείου- θα είναι διαφορετικό. Θα πρέπει στην καρδιά μαθητών και εκπαιδευτικών να σημάνει ελπίδα· να μετατραπεί σε μήνυμα αισιοδοξίας και μαχητικότητας για τη στήριξη του δημόσιου σχολείου, που θα διαχυθεί σε κάθε σπίτι και σε ολόκληρη την κοινωνία. Το χρειαζόμαστε!» αναφέρει ο Ν. Φίλης.

Τα μέτρα προστασίας

Στο επίκεντρο της σημερινής, πρώτης ημέρας στο σχολείο θα βρεθούν στο επίκεντρο τα μέτρα προστασίας, καθώς οι εκπαιδευτικοί είναι επιφορτισμένοι με την επεξήγηση και συζήτηση για πιστή εφαρμογή των κανόνων καθαριότητας και υγιεινής, και γενικότερα των μέτρων προστασίας και πρόληψης, που έχει καθορίσει ο ΕΟΔΥ. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας.

Γενικότερα, από τους ειδικούς έχει τονιστεί ότι κανένα μέτρο από μόνο του δεν αρκεί και πρέπει να υπάρχουν πολλά μέτρα σε όλα τα επίπεδα, έτσι ώστε να πετύχει ο σκοπός του περιορισμού της διασποράς του κορονοϊού.

Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για μαθητές και εκπαιδευτικούς σε όλους τους εσωτερικούς χώρους των σχολείων, στους εξωτερικούς χώρους όταν υπάρχει συνωστισμός (όπως π.χ. κατά την προσέλευση και αποχώρηση από το σχολείο ή στα κυλικεία), στα μέσα μεταφοράς μαθητών, καθώς επίσης κατά την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο, από υγιή, σταθερό συνοδό (γονέα, κηδεμόνα ή άλλο πρόσωπο).

Στην περίπτωση που κάποιος μαθητής δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση μάσκας (μη ιατρικής ή ιατρικής/χειρουργικής), δεν θα του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη και θα λαμβάνει απουσία.

Εφόσον είναι ανήλικος, θα παραμένει σε ειδικό χώρο, με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους κηδεμόνες του. Κατά την άφιξη των κηδεμόνων, η ΚΥΑ προβλέπει ότι θα επισημαίνονται προς τους γονείς και τον μαθητή η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα της χρήσης μάσκας.

Όσον αφορά στις μικρές ηλικίες, μέχρι 10 ετών, αναμένεται να υπάρξει ευελιξία και επιείκεια στις περιπτώσεις μη χρήσης μάσκας. Όπως έχει επανειλημμένως τονιστεί από την ηγεσία του υπουργείου, στους μαθητές του νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση μάσκας.

Όσον αφορά στη σημερινή ημέρα, αναμένεται επίσης να διανεμηθούν, όπου έχουν ήδη φτάσει, οι μάσκες που προορίζονται για τους μαθητές και τις μαθήτριες.

Στο σημερινό πρόγραμμα περιλαμβάνεται, ως είθισται, η ενημέρωση για το ωρολόγιο πρόγραμμα της εβδομάδας και η διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς, με εξαίρεση φυσικά τα νηπιαγωγεία.

Ιδιαίτερα για τα δημοτικά, προβλέπεται και η διανομή των ατομικών δοχείων νερού (παγουριών) ανά μαθητή και η διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς ανά θρανίο.

Οι μαθητές θα παραμείνουν στο σχολείο μέχρι την τέλεση του αγιασμού, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί ανάλογα με τον προγραμματισμό του κάθε σχολείου.

 

...