Η κήρυξη στάσης εργασίας από το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των εκπαιδευτικών κατά τις ώρες των εξετάσεων στα Πρότυπα Σχολεία ήταν, σύμφωνα με καλά γνωρίζοντες, αχρείαστο «δώρο» προς την κυβέρνηση, που εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να διαταράξει τη σχέση τους με μαθητές και γονείς και να κρύψει πιο καλά την αλήθεια.

 

Πολύς θόρυβος και πολύ κακό για το τίποτα. Η διεξαγωγή των εξετάσεων στα Πρότυπα Σχολεία δεν κινδύνευσε στ’ αλήθεια ούτε για μια στιγμή. Η αντιδικία της ΟΛΜΕ και του υπουργείου Παιδείας για τον θεσμό των Προτύπων τούς παρέσυρε σ’ έναν αγώνα επίδειξης ισχύος, αχρείαστο για την ΟΛΜΕ αλλά «δώρο» για την κυβέρνηση, που βρήκε ευκαιρία να κρύψει πιο καλά την αλήθεια.

Σύμφωνα με απολύτως ασφαλείς πληροφορίες της «Εφ.Συν.», την Παρασκευή, ημέρα προκήρυξης της στάσης εργασίας της ΟΛΜΕ για τους επιτηρητές σ’ αυτές τις εξετάσεις, είχε εξασφαλιστεί ήδη το 90% αυτών ενώ, ακόμα και με στάση εργασίας, οι εναλλακτικές λύσεις ήταν πολλές (διοικητικοί κ.ά.) και ήδη είχαν αναζητηθεί.

Σε τέτοιες μάχες, οι κυβερνήσεις αποδεδειγμένα αντιδρούν ψυχρά πολιτικά. Η ΟΛΜΕ ήταν αυτή που είχε το κοινωνικό βάρος των 8.000 μαθητών και των οικογενειών τους. Και αντί να το σηκώσει, καταπλακώθηκε από αυτό. Είναι πολύ σοβαρότερα τα προβλήματα σχετικά με τον θεσμό των Προτύπων όπως τον διαχειρίστηκε και σκοπεύει να τον εξελίξει η κυβέρνηση. Δεν αναδείχθηκαν.

Προβληματικός θεσμός

Και δεν είναι μόνον ο προβληματικός θεσμός και η προαγωγή της ανισότητας. Είναι και η δημιουργία τόσων Προτύπων στην περιφέρεια. Πώς ξαφνικά από τη μια μέρα στην άλλη, έγιναν ή θα καταφέρουν από τον Σεπτέμβριο να γίνουν Πρότυπα; Δεν μπορεί να αρκεί ότι ορισμένα βρίσκονται σε πόλεις απ’ όπου προέρχονται μέλη της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ).

Το ίδιο άγνωστο είναι πώς διασφαλίζεται το αδιάβλητο στην έκδοση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων αυτών. Είναι γνωστό ότι η διαχείριση θεμάτων, γραπτών και προσωπικών δεδομένων γίνεται από τη γνωστή πλην όμως ιδιωτική εφαρμογή «Αθηνά». Το γνωρίζει καλά ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Γιάννης Αντωνίου, πρώην πρόεδρος ΔΕΠΠΣ και πρώην γυμνασιάρχης σε Πρότυπο Σχολείο της Αθήνας.

Φέτος, δε, το ΙΕΠ έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου τον έλεγχο και τον συντονισμό των εξετάσεων. Με άλλα λόγια, υπάρχουν πολύ σοβαρότερα θέματα για να αναδείξει η ΟΛΜΕ από τη συμμετοχή ή όχι στην επιτήρηση των εξετάσεων που, εν τέλει, δεν αποτελεί και πρόβλημα. Οχι τουλάχιστον τόσο σοβαρό και όχι στη βάση που αναδείχθηκε από την ΟΛΜΕ και στη βάση που το διαχειρίστηκε η κυβέρνηση.

«Ηταν μια τουφεκιά στον αέρα από την ΟΛΜΕ», μας είπε χαρακτηριστικά εκπαιδευτικός επί πολλά χρόνια στα Πρότυπα Σχολεία. Προκάλεσε, όμως, μεγάλο σαματά, έθεσε σε κίνδυνο την αδιάρρηκτη σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών και προκάλεσε άδικα αγωνία σε τόσες οικογένειες. Η αναφορά δε της ανακοίνωσης της ΟΛΜΕ στον νόμο Χατζηδάκη και την αντικατάσταση επιμίσθιου με υποσχέσεις για ρεπό έδωσε ανεξέλεγκτη τροπή στο ζήτημα.

Πάντα ήταν προαιρετικό, πάντα αμισθί, πάντα μη ελκυστικό αλλά και πάντα διαχειρίσιμο το ζήτημα των επιτηρητών στα Πρότυπα. Το ίδιο και φέτος, επιμένουν οι καλά γνωρίζοντες. Εστω κι αν με τον μεγαλύτερο αριθμό πλέον των Προτύπων Σχολείων (32 από 10) τέθηκε πιο επιτακτικά το θέμα. Τόσο οι απουσίες σε οργανικές θέσεις όσο και οι απαιτήσεις του υπουργείου για δύο επιτηρητές ανά αίθουσα 15 ατόμων –λόγω Covid– αύξησαν την πίεση και τα «ραβασάκια» από τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας προς εκπαιδευτικούς.

Ειδικά στην περιφέρεια έστειλαν μέχρι και σε μέλη Δ.Σ. τοπικών ΕΛΜΕ που είχαν τεθεί ανοιχτά κατά των Προτύπων. Ετσι όμως άρχισε να διογκώνεται το θέμα. Η ΟΛΜΕ δέχθηκε πολλές πιέσεις, ειδικά από περιφερειακές ενώσεις, ώστε να καλύψει συνδικαλιστικά όσους δεν ήθελαν να συμμετάσχουν. Αρκετοί εκπαιδευτικοί έλεγαν πως μ’ αυτόν τον τρόπο υποχρεούνται να δεχθούν την ανισότητα των «καλών» (όπου πάνε ως επιτηρητές) και των «κακών» δημόσιων σχολείων (όπου διδάσκουν).

Γι’ αυτό και στην απόφαση η ΟΛΜΕ αναφέρει ότι κηρύσσει «την τρίωρη στάση εργασίας (11.00-2.00) για όσους και όσες επιθυμούν να μην εμπλακούν στις εξετάσεις των Προτύπων». Κι όμως δεν έπεισε. Ούτε κατάλαβε την παγίδα ούτε την ανάγκη σοβαρότερης διαχείρισης. Είναι ενδεικτικό ότι οι πέντε ΕΛΜΕ της Αθήνας διαφοροποιήθηκαν και δεν συμμετείχαν στη στάση.

Σε άδειο γήπεδο

Το ήξερε η ΟΛΜΕ. Οπως και το υπουργείο. Δεν το ήξεραν, όμως, οι οικογένειες. Ούτε ήξεραν ότι ο κίνδυνος δεν ήταν μεγάλος. Οι γνωρίζοντες, δε, λένε πως είναι υπερβολή η παρουσία δυο επιτηρητών στην τάξη καθώς πρόκειται για τεστ πολλαπλής επιλογής (25 ερωτήσεις σε Μαθηματικά, 25 σε Γλώσσα) που διευκολύνει το έργο.

Εν ολίγοις, όλοι γνώριζαν πως λύσεις υπάρχουν. Η ΟΛΜΕ όμως έχασε και την ευκαιρία και το νόημα της παρέμβασης. «Η απόφαση για τη στάση εργασίας δεν είχε στόχο τους μαθητές και τις οικογένειές τους», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Βαγγέλης Μπουντουλούλης. «Ηταν ζήτημα που αφορούσε τους εκπαιδευτικούς και ειδικά όσους δεν ήθελαν να αναλάβουν επιτήρηση στις εξετάσεις των Προτύπων».

Ποιος το κατάλαβε; Η κυβέρνηση μπήκε κι έπαιξε μπάλα σε άδειο γήπεδο. Ο κ. Μητσοτάκης το Σάββατο στο συνέδριο της ΟΛΜΕ διεμήνυσε: «Να σταματήσουμε να είμαστε όμηροι ξεπερασμένων συνδικαλιστικών αντιλήψεων», παραπέμποντας στον νόμο Χατζηδάκη βάσει του οποίου «αν η απεργία κηρυχθεί παράνομη δεν θα μπορεί να επιστρέψει από το παράθυρο σε κάποιο δευτεροβάθμιο φορέα».

Λίγες ώρες αργότερα, το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε τη στάση εργασίας της ΟΛΜΕ «παράνομη». Και η κυβέρνηση άρχισε να επιχαίρει και να κουνάει το δάχτυλο στους εκπαιδευτικούς χειραγωγώντας παράλληλα χιλιάδες οικογένειες. Από τις 8.000 υποψηφίων (σύμφωνα με tweet της υπουργού Παιδείας το Σάββατο) που δίνουν σήμερα εξετάσεις στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια ανά τη χώρα θα περάσουν μόνον οι 1.802.

Διατίθενται 1.495 θέσεις στα 19 Πρότυπα Γυμνάσια και 307 στα 13 Πρότυπα Λύκεια της χώρας. Οι υπόλοιποι θα παραμείνουν στο υποβαθμισμένο (;) κανονικό δημόσιο σχολείο. Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση δεν λέει μόνον ότι η μόρφωση είναι πια προνόμιο και όχι δικαίωμα, αλλά εκμεταλλεύεται στυγνά και την αγωνία χιλιάδων ανθρώπων να στριμωχτούν στο «δωρεάν» προνόμιο.

efsyn