Δέσποινα Κουτσούμπα, Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων.
“Προσέξτε τώρα να δείτε τι έγινε:
1. Τα αντικείμενα από το Τατόι (όχι τα πολύτιμα, αυτά έχουν πουληθεί στους Κρίστις εδώ και καιρό από τον ίδιο τον τέως, με τις πλάτες του Μητσοτάκη του πρεσβύτερου) το 2016 είχαν μεταφερθεί σε κτίριο στην Αθήνα, όπου φυλάσσονταν και συντηρούνταν μέχρι να έρθει η ώρα να εκτεθούν. Το 2019 η Λ. Μενδώνη, μέσα σε όλη την προσπάθεια να είναι “Υπουργός Τατοίου” (εκτός από Υπουργός Ακρόπολης) και να κάνει τα χατίρια των φιλοβασιλικών “φίλων” του Τατοίου, επέστρεψε πίσω τα αντικείμενα, χωρίς αυτά να εκτίθενται κάπου, απλώς να είναι μέσα σε κοντέινερ στο Τατόι.
2. Αποτέλεσμα; Όταν ξέσπασε η πυρκαγιά, ένα μεγάλο μέρος των πυροσβεστικών δυνάμεων να απασχολούνται με το να μην καούν τα κοντέινερ – την ώρα που καιγόταν όλη η βόρεια Αττική! Αυτό λέγεται ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ. Την οποία ανέλαβε το ίδιο το ΥΠΠΟΑ όταν έσπευσε να βγάλει Δελτίο Τύπου να μας πει ότι σώθηκε το Τατόι, κι ότι η Πυροσβεστική και η Πολιτική Προστασία ασχολιόνταν με το Τατόι, τη στιγμή που η πυρκαγιά έκαιγε την Αττική, την Εύβοια, την Ηλεία και τη Λακωνία! Τώρα που τελικά δεν σώθηκε το Τατόι, και κάηκαν και κτίρια και δύο κοντέινερ με αντικείμενα, επικρατεί ΣΙΩΠΗ.
3. Στις 5/8 ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πήγε στο Τατόι, μαζί με την Υπουργό Πολιτισμού. Γιατί στο Τατόι; Ποιος ο συμβολισμός, την ώρα που καιγόταν η Βαρυμπόμπη, το Κρυονέρι, η Πάρνηθα; Και εξηγούμαι: το Τατόι είναι ένα μεγάλο κτήμα που ανήκει στον ελληνικό λαό -και όχι “π. βασιλικό κτήμα” όπως το αναφέρει λανθασμένα το ΥΠΠΟΑ! – και μπορεί να γίνει ένα υπέροχο πάρκο ανοιχτό σε όλους. Έχει μέσα και κάποια κτήρια-μνημεία και κινητά αντικείμενα που μπορούν να εκτεθούν και να τα βλέπει όποιος θέλει ως τμήμα της ιστορίας του τόπου – και όχι προς εξύμνηση της βασιλείας, την οποία διώξαμε από τη χώρα με δημοψήφισμα θυμίζω. Η μανία του ΥΠΠΟΑ να βγάζει δελτία τύπου για το “βασιλικό κτήμα”, τις “βασιλικές άμαξες”, το “βασιλικό κασπώ” ξεκίνησαν ως γραφικές, έχουν καταντήσει όμως να εγείρουν πλέον πολιτειακό θέμα. Όμως, το Τατόι δεν είναι ούτε χώρος παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, ούτε μείζων αρχαιολογικός χώρος. Ο σχεδιασμός που λέει “ας καεί η μισή Αττική για να μην καούν τα κοντέινερ στο Τατόι” δεν είναι σχεδιασμός συντεταγμένης πολιτείας. Δεν είναι ισοδύναμο το Τατόι με την αρχαία Ολυμπία, που είναι Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Ούτε μπορεί να καίγεται η μισή Αττική και Εύβοια και η πυροσβεστική να τρέχει για το… κύρος της Υπουργού!
4. Και εν πάσει περιπτώσει, αν ήταν τόσο σημαντικό για την κυβέρνηση (για λόγους που μόνο η κυβέρνηση γνωρίζει, να χει άραγε σχέση με την “επένδυση” και τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης;) και για λόγους πρεστίζ, να μην καούν κτίρια και κοντέινερ στο Τατόι, τόσο σημαντικό ώστε να πάει εκεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, τώρα που τελικά κάηκε και όλο το δάσος και κάποια κτίρια και κάποια κοντέινερ, ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΙΛΑΕΙ ΚΑΝΕΙΣ; Γιατί δεν αναλαμβάνει κανείς την ευθύνη;
Διαβάστε αναλυτικά το ρεπορτάζ του Γ. Λιάλλιου που πήγε επί τόπου: https://www.kathimerini.gr/…/foties-stin-attiki…/…
ΥΓ. Η Εστία που μας πληροφόρησε από το πρωτοσέλιδο ότι σώθηκαν οι επίσημες στολές του τέως, μας πληροφόρησε επίσης ότι ήρθε και ο πρίγκηψ Νικόλαος αυτοπροσώπως να δει τι συμβαίνει στο Τατόι. Δεν έχω ελέγξει αν αληθεύει η πληροφορία – γιατί το θέμα μου προξενεί ιδιαίτερη απέχθεια. Ελπίζω να μην αληθεύει. Όμως, όλα αυτά έχουν αρχίσει να εγείρουν πολιτειακά θέματα και θέματα διαχείρισης δημοσιας περιουσίας. Δεν υπάρχει “βασιλική περιουσία”, πρόκειται για περιουσία του ελληνικού λαού. Δεν υπάρχει “βασιλική οικογένεια” και “πρίγκηψ” στην Ελλάδα, γιατί δεν έχουμε βασιλευόμενη δημοκρατία, τους διώξαμε με απόφαση του ελληνικού λαού. Παρόλ’ αυτά, επί Παλαιοκρασσά τους αποζημιώσαμε κιόλας για την περιουσία “τους” που χάσανε. Δεν έχουν κανένα άλλο δικαίωμα, ούτε να τα θεωρούν πατρογονικά τους, ούτε να περιφέρονται στο Τατόι οι έκπτωτοι βασιλείς. Ούτε έχει κανένας από την κυβέρνηση το δικαίωμα να μας πουλάει βασιλιάδες και βασιλικά κτήματα, ούτε να συνεννοείται με “επενδυτές” για τη διαχείριση του πάρκου που ανήκει σε όλους μας. Νισάφι πια”.