Πανεκπαιδευτικό μέτωπο για την ακύρωση των κυβερνητικών σχεδιασμών στην εκπαίδευση

Posted on 18 Μαΐου, 2020, 7:50 πμ
19 secs

Εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας για τη δυνατότητα ζωντανής μετάδοσης μαθημάτων ανοίγουν σήμερα τα σχολεία για τους μαθητές του γυμνασίου και της Α’ και Β’ λυκείου.

Εκτός από τα γνωστά μέτρα προστασίας, της τήρησης αποστάσεων, του σχολαστικού καθαρισμού και της προαιρετικής χρήσης μάσκας, οι μαθητές θα πρέπει να φροντίσουν τα βιβλία τους, ώστε να τα χρησιμοποιήσουν και την ερχόμενη σχολική χρονιά. Επιπλέον, οι μαθητές του γυμνασίου θα έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης για τις λίγες εβδομάδες μέχρι τη λήξη της χρονιάς και την Ενισχυτική Διδασκαλία.

Το «ποδαρικό» στα σχολεία, μετά την άρση της αναστολής της λειτουργίας τους στις 11 Μαρτίου, έκαναν την περασμένη Δευτέρα 11 Μαΐου 2020, οι μαθητές της Γ’ λυκείου και από το υπουργείο εκφράζεται ικανοποίηση για την προσέλευση των μαθητών αλλά και για την τήρηση των μέτρων προστασίας.

Για τους μαθητές των δημοτικών και των νηπιαγωγείων είναι ακόμη αβέβαιο εάν θα επιστρέψουν στις αίθουσες την 1η Ιουνίου, καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από τα επιδημιολογικά δεδομένα που θα προκύψουν αυτές τις ημέρες. Από το υπουργείο έχει ξεκαθαριστεί, πάντως, ότι τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία θα ανοίξουν ξανά «μόνο αν υπάρχει η βεβαιότητα ότι η πορεία της επιδημίας βαίνει καθοδικά». Για τα Ειδικά Σχολεία έχει παραταθεί η αναστολή λειτουργίας και δεν προβλέπεται να ανοίξουν μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Ζωντανή μετάδοση μαθήματος

Αντιδράσεις μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών έχει προκαλέσει η υπουργική απόφαση που επιτρέπει τη ζωντανή μετάδοση μαθήματος σε περίπτωση απουσίας μαθητή που ανήκει σε ευπαθή ομάδα. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και ΟΙΕΛΕ) έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους, επικαλούμενες τη σημασία προστασίας ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, με το υπουργείο να τονίζει ότι είναι νόμιμος ο σκοπός της εν λόγω ρύθμισης. Σύμφωνα με τη ρύθμιση, η κάμερα θα πρέπει να εστιάζει στον εκπαιδευτικό ή/και στον πίνακα της αίθουσας διδασκαλίας μόνο, ενώ η ζωντανή μετάδοση του μαθήματος δεν αφορά μέρος της διδακτικής ώρας που σχετίζεται με τυχόν εξέταση μαθητών. Η εν λόγω απόφαση έχει ισχύ μέχρι τη λήξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.

>>> Διαβάστε σχετικά: Μήνυμα του Νίκου Φίλη για την επαναλειτουργία γυμνασίων και λυκείων

ΣΥΡΙΖΑ: Θυσία στο βωμό της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης ακόμη και τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών 

Ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τους γονείς και τους μαθητές σε πανεκπαιδευτικό μέτωπο και σε κινητοποιήσεις για την ακύρωση των κυβερνητικών σχεδιασμών στην εκπαίδευση.

«Με μια υπουργική απόφαση μνημείο αυταρχισμού, γραφειοκρατικού φετιχισμού και αντιγραφή εγχειριδίου λειτουργίας τηλεοπτικού studio, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να μετατρέψει τις σχολικές τάξεις σε reality show. H υπουργός Νίκη Κεραμέως είναι αποφασισμένη να τορπιλίσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να θέσει σε κίνδυνο ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα εκατοντάδων χιλιάδων μαθητών και εκπαιδευτικών» επισημαίνει ανακοίνωση της ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.

Η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει:

Η ιδέα να μετατραπεί η σχολική τάξη σε ένα πρόχειρο, αντιπαιδαγωγικό live streaming, σοκάρει όταν προέρχεται από την πολιτική ηγεσία ενός υπεύθυνου -υποτίθεται- υπουργείου. Ο δάσκαλος καλείται μαζί με τα συνήθη καθήκοντά του και την πρόσθετη επιτήρηση των υγειονομικών μέτρων, να ασκεί και εκείνα του παραγωγού, σκηνοθέτη και ηχολήπτη, έχοντας μάλιστα και την ηθική ευθύνη να μην μεταδοθεί κάτι που θίγει την προσωπικότητα ενός παιδιού!

Αν και το υπουργείο Παιδείας θολώνει τα νερά κάνοντας λόγο για καινοτόμες πρακτικές και χρήση νέων τεχνολογιών, ο πυρήνας της εκπαιδευτικής διαδικασίας που προτείνει, στηρίζεται σε μοντέλα περασμένων δεκαετιών, όπου το μάθημα δομείται στην «εκφώνηση» της διδακτέας ύλης και όχι στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο μάθησης και την αλληλεπίδραση διδάσκοντα και διδασκομένων. Αν τα πράγματα ήταν έτσι, θα αρκούσαν απλώς μερικές μεταδόσεις μαθημάτων από την τηλεόραση, μήπως και διασωθεί η εικόνα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, έστω με τη βοήθεια των φιλικών της ΜΜΕ.

Σε ό,τι αφορά λοιπόν στην επιστροφή σε ένα καταδικασμένο, σκοτεινό παρελθόν και σε έναν αντιδημοκρατικό κατήφορο, πράγματι η υπουργός Παιδείας δεν κάνει «ούτε ένα βήμα πίσω», αλλά πολλά. Είναι εκείνη που βουτά βαθιά στο παρελθόν της εκπαίδευσης με την επαναφορά -από τη δεκαετία του 1950- της αναγραφής της διαγωγής στα απολυτήρια και από τα βάθη του 20ου αιώνα, του εκπαιδευτικού μονόλογου από την έδρα.

Παράλληλα, τόσο η νομοθετική ρύθμιση όσο και η υπουργική απόφαση καταπατούν συνταγματικές επιταγές και τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πιο ειδικά:
– γιατί απουσιάζει από την υπουργική απόφαση η έγγραφη γνώμη και το αποτέλεσμα της διαβούλευσης με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με την οποία εγκρίνει την απαιτούμενη Εκτίμηση Αντικτύπου; Η Εκτίμηση τέθηκε σε διαβούλευση;
– ποιος παράγοντας, με ποια προσόντα, σε πόσο χρόνο και με ποια μεθοδολογία εκπόνησε και παρέδωσε την Εκτίμηση Αντικτύπου την ίδια ημέρα με τη δημοσίευση της απόφασης;
– γιατί δεν προβλέπεται η συναίνεση των μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών;
υπάρχει συμφωνητικό αποδοχής δωρεάς και σύμβαση Επεξεργασίας Δεδομένων (DPA) μεταξύ υπουργείου Παιδείας και της εταιρίας Cisco για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων;
– πώς αποδεικνύεται πως η πλατφόρμα Webex της Cisco συμμορφώνεται με τον GDPR;
– στην παράγραφο 5 προβλέπεται πως τα δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών «δύνανται» να κοινοποιούνται στην εταιρία Cisco. Δεν γνωρίζει η υπουργός που είναι και νομικός πως τα άρθρα 26 και 28 του GDPR ορίζουν την υλοποίηση επεξεργασίας δεδομένων, άρα η ενημέρωση και η συγκατάθεση των χρηστών είναι υποχρεωτική ΠΡΙΝ την επεξεργασία;
– ποια είναι η γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και των αρμοδίων διευθύνσεων του υπουργείου για την live streaming εκπαίδευση; Από πότε οι ιδιωτικές εταιρίες υποκαθιστούν τους θεσμούς της Πολιτείας;
Όλα τα παραπάνω, που με αντιδημοκρατικό τρόπο και πρωτοφανή θρασύτητα διαπράττει η υπουργός Παιδείας, δεν θα είχαν προκύψει αν δεν είχε αποφασιστεί η αχρείαστη επαναλειτουργία των σχολείων, πλην της Γ’ Λυκείου. Θέση που υποστήριξε από την αρχή ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και το σύνολο των εκπαιδευτικών φορέων, με παράλληλη συνέχιση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης – παρά τις ανεπάρκειες και την ελάσσονα συνεισφορά του υπουργείου Παιδείας και την παντελή αδράνεια του ΙΕΠ.

Χαρακτηριστικό γνώρισμα της κυβερνητικής αλαζονείας είναι και η διαρκής άρνηση να απαντηθεί σε ποια άλλη χώρα εφαρμόζεται η live streaming εκπαίδευση, όταν μάλιστα η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα προειδοποιεί για την «υψηλή επικινδυνότητα» της ρύθμισης και ζητά τουλάχιστον ένα μήνα για να την μελετήσει.

Ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τους γονείς και τους μαθητές σε πανεκπαιδευτικό μέτωπο και σε κινητοποιήσεις για την ακύρωση των κυβερνητικών σχεδιασμών στην εκπαίδευση.
Καμία κάμερα στα σχολεία
Όχι στο νομοσχέδιο «Κεραμέως» που γυρνά την εκπαίδευση στην εποχή των μνημονίων
Καμία σκέψη για συλλογή και εμπορική χρήση των προσωπικών δεδομένων των ανήλικων μαθητών και των εκπαιδευτικών
Υπεράσπιση της δημόσιας, δωρεάν και ποιοτικής Παιδείας για όλες και για όλους, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις

Η αντίδραση της ΟΛΜΕ

Τις δράσεις και τα επόμενα βήματα για τη μη υλοποίηση της ταυτόχρονης σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας παρουσιάζει σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ:

  • Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ ήδη έχει απευθυνθεί στην ΑΔΕΔΥ ζητώντας να προχωρήσει σε κήρυξη απεργίας-αποχής από την πραγματοποίηση ζωντανής μετάδοσης μαθημάτων και να διερευνήσει τις νομικές δυνατότητες για προσφυγή. Η ΑΔΕΔΥ έχει ήδη συγκαλέσει Γενικό Συμβούλιο την επόμενη Τετάρτη 20 Μαΐου, με θέμα την προκήρυξη απεργίας-αποχής.
  • Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, μετά και την έκδοση Υπουργικής Απόφασης για την εφαρμογή της διαδικασίας μετάδοσης, θα επιδιώξει νέα άμεση συνάντηση στην ΑΠΔΠΧ (Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα).
  • Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, σε συνεργασία με τη ΔΟΕ, θα διερευνήσει την πιθανότητα νομικής προσφυγής κατά της Υπουργικής απόφασης.
  • Η ΟΛΜΕ θα ενημερώσει άμεσα την Ευρωπαϊκή και την Παγκόσμια Ομοσπονδία εκπαιδευτικών συνδικάτων –ETUCE και ΕΙ – και θα ζητήσει την έμπρακτη συμπαράστασή τους για το θέμα αυτό. Θα εξετασθεί ακόμα και η δυνατότητα προσφυγής στους αρμόδιους μηχανισμούς και αρχές της Ε.Ε σε διοικητικό και δικαστικό επίπεδο.

Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να λάβουν αποφάσεις μη υλοποίησης της ζωντανής μετάδοσης του μαθήματος. Θα γίνει προσπάθεια, σε συνεργασία με νομικό σύμβουλο να σταλεί ενδεικτικό πρακτικό τις αμέσως επόμενες μέρες, που θα περιλαμβάνει και νομικά και παιδαγωγικά επιχειρήματα.
Καλούμε τις/τους συναδέλφους να μην υλοποιήσουν σε καμία περίπτωση την υπουργική απόφαση της μετάδοσης μαθημάτων και για το σκοπό αυτό τους καλύπτουμε πολιτικά και συνδικαλιστικά.
Καλούμε τις ΕΛΜΕ να ενημερώσουν άμεσα τους Συλλόγους Διδασκόντων και τους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και να παρεμβαίνουν σε περιπτώσεις, όπου ασκούνται πιέσεις σε συναδέλφους να υλοποιήσουν την ΥΑ.

Υπενθυμίζεται ότι οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ΟΛΜΕ, ΔΟΕ και ΟΙΕΛΕ, καλούν σε Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο στα Προπύλαια αύριο, Τρίτη 19 Μαΐου, στη 1 μ.μ.

...