Την Παρασκευή 29 Γενάρη 2020, η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα, μίλησε στο περιφερειακό ραδιόφωνο της ΕΡΤ Φλώρινας.

Για τα ζητήματα της χωροταξίας των ΑΠΕ και τις αντιδράσεις για την άναρχη τοποθέτησή τους:

  • Δεν είναι το μόνο πρόβλημα ότι δεν ρωτήθηκαν οι τοπικές κοινωνίες. Όλα αυτά πρέπει να υπόκεινται σε έναν κεντρικό χωροταξικό σχεδιασμό.

  • Βεβαίως και συμφωνούμε με τις ΑΠΕ, αλλά οπωσδήποτε πρέπει να χωροθετούνται με κριτήρια όπως η προστασία του περιβάλλοντος και του φυσικού κάλους, αλλά και την αποδοτικότητα τους. Είναι μια ιστορία που πανευρωπαϊκά τηρείται.

  • Αυτό που γίνεται στην περιοχή μας, αλλά και γενικότερα στην χώρα, θεωρώ ότι είναι φοβερό. Υπερκαλύπτονται οι στόχοι και υπάρχει μια άναρχη κατάσταση για την οποία ομόφωνα μίλησε και το Περιφερειακό Συμβούλιο. Ήταν ένα θετικό βήμα από πλευράς του και δείχνει πως αν έχουμε όλο τον ίδιο στόχο κάτι πετυχαίνουμε.

  • Άρα εδώ πρέπει να συσπειρωθούμε και να αντιδράσουμε μαζικά ώστε να δοθεί μια λύση όπως αρμόζει σε μία ευρωπαϊκή χώρα. Το ειδικό χωροταξικό για τις ΑΠΕ είναι προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε αλλαγή μοντέλου ή αλλαγή στο ενεργειακό προφίλ της χώρας. Η χωροταξία είναι η επιστήμη της πολιτικής.

  • Η χώρα πλήρωσε αυτή την αναρχία της. Να μην έχει δασικούς χάρτες, να μην έχει κτηματολόγιο και χωροταξία. Το βλέπουμε στις περιοχές που έχουν εμπλακεί σε μία μονοκαλλιέργεια και έτσι δεν υπάρχει χώρος για άλλες δραστηριότητες.

  • Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε τη δημιουργία και κύρωση των δασικών χαρτών, προχώρησε σε νομοθετικές ρυθμίσεις για την χωροταξία και την προστασία του περιβάλλοντος και τώρα πάμε ξανά πίσω ολοταχώς.

  • Ένα πολύ σοβαρό θέμα που δείχνει ότι χρειάζεται την συσπείρωση όλων των δυνάμεων. Από πλευράς μου ενημερώνω καθημερινά την τοπική κοινωνία και προτρέπω για κοινές ενέργειες. Να βρούμε αυτά που συμφωνούμε για να πάμε όλοι μαζί να τα διεκδικήσουμε.

  • Πρέπει οπωσδήποτε να μπουν εργαλεία σχεδιασμού. Αυτό σημαίνει ότι η επιστήμη πρέπει να μιλήσει, αλλά και η τοπική κοινωνία να έχει αποφασιστικό λόγο.

  • Δεν ταιριάζουν όλα παντού. Συνηθίζω να λέω ότι αυτή η κυβέρνηση νομοθετεί ώστε ο οποιοσδήποτε να κάνει οπουδήποτε το οτιδήποτε.

  • Δεν είναι δυνατόν σε μία χώρα -ειδικά στην περιοχή μας- που πρέπει να δοθεί έμφαση στον πρωτογενή τομέα, να καλύπτουμε γη υψηλής παραγωγικότητας με φωτοβολταϊκά και μάλιστα μεγάλης κλίμακας.

  • Είναι άλλο να δώσεις στην τοπική κοινωνία τη δυνατότητα να παράγει το ρεύμα που καταναλώνει και να προωθηθούν οι ενεργειακές κοινότητες και είναι άλλο 2-3 μεγάλες εταιρίες να γίνουν οι φορείς μετάβασης στην περιοχή.

Σχετικά με την απολιγνιτοποίηση, τις υποδομές και την στήριξη της περιοχής:

  • Θα έπρεπε να ανταμειφθεί για όσα έχει κάνει η περιοχή, καθώς στήριξε την παραγωγή ενέργειας για όλη τη χώρα.

  • Να γίνει κέντρο καινοτομίας, να εφαρμοστούν όλες οι επιστημονικές εξελίξεις και να μην αρκεστούμε στα φωτοβολταϊκά και τις ανεμογεννήτριες.

  • Είμαστε μια περιοχή που της αξίζουν πολλά και έχει μείνει πίσω. Υπάρχει ο κίνδυνος της ερημοποίησης της περιοχής, αν εφαρμοστεί ο ελλιπής σχεδιασμός που αποτύπωσε το master plan. Εκτιμώ πως με τις παρεμβάσεις μας κερδίζουμε κάτι κάθε φορά.

  • Τα κέντρα λήψης αποφάσεων θα πρέπει να είναι η τοπική κοινωνία δια των φορέων της. Δεν μπορούν να μένουν απέξω οι τοπικοί φορείς.

  • Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και το Ταμείο Ανάκαμψης βάζει αυστηρούς όρους για το ποιοι είναι οι οικείοι εταίροι που πρέπει να συμμετέχουν στην κατάρτιση των εδαφικών σχεδίων.

  • Έχουμε πρώτα τον σχεδιασμό, την ύπαρξη των υποδομών και έπεται το αναπτυξιακό. Η ολοκλήρωση των υποδομών, όπως τα αρδευτικά έργα και τα φράγματα, τα σιδηροδρομικά δίκτυα και η περαιτέρω ανάπτυξή τους, η δημιουργία διαμετακομιστικού κέντρου. είναι προαπαιτούμενο για κάθε άλλη επένδυση.

  • Πρέπει από τώρα να σχεδιάσουμε πώς θα αξιοποιηθούν και πώς θα γίνουν οι αποκαταστάσεις των ορυχείων, οι λίμνες και ό,τι κουφάρι απομείνει.

  • Έχω προχωρήσει σε κοινοβουλευτικό έλεγχο για όλα τα ζητήματα των υποδομών της περιοχής και δεν έχω πάρει ακόμα απαντήσεις, όπως για τη διάβαση των Πρεσπών, τον Σ.Σ. Καυκάσου και τη σύνδεση με την Βόρεια Μακεδονία για τα οποία βλέπουμε αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.

  • Ακόμη, προχώρησα σε ενέργειες για τα διευρωπαϊκά δίκτυα και την γραμμή Θεσσαλονίκη-Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή-Πόγραδετς, που είδαμε στο master plan να προσπαθούν να αλλάξει σχεδιασμό παρότι είχε χρηματοδότηση για μελέτες. Δεν έχει «κλείσει» το θέμα αλλά με τις παρεμβάσεις μας φαίνεται να το κερδίζουμε.

  • Πρέπει να αξιοποιηθεί το πλεονέκτημα της Φλώρινας που λόγω γεωγραφικής θέσης μπορεί να έχει πρόσβαση σε δύο διευρωπαϊκούς άξονες. Αν όχι, παραμένει στην απομόνωση. Πρέπει να υλοποιηθούν τα έργα, ο κάθετος άξονας με την Εγνατία Οδό και να εκμεταλλευτεί η περιοχή την κεντροβαρικότητά της.

  • Πέρα από τις μεγάλες επενδύσεις, πρέπει να προηγείται η τοπική κοινωνία και οι μικρής κλίμακας επενδύσεις που δίνουν ποιοτικές θέσεις εργασίας. Να μην λειτουργήσουμε με κριτήρια ειδικής οικονομικής ζώνης, με χαμηλά αμειβόμενες θέσεις και να μη μείνει τίποτα στην περιοχή.

Σχετικά με τα ζητήματα της παιδείας και του Πανεπιστημίου:

  • Η Υγεία και η Παιδεία είναι δύο δημόσια αγαθά, τα οποία σε μία ευνομούμενη κοινωνία τα προφυλάσσεις ως κόρη οφθαλμού και ξοδεύεις χρήματα για αυτά γιατί είναι επένδυση στον λαό σου.

  • Είναι ένα απαράδεκτο νομοσχέδιο. Πριν λίγο καιρό εξίσωσαν τα επαγγελματικά δικαιώματα των ΑΕΙ με αυτά των κολλεγίων. Δηλαδή, η ακαδημαϊκή αξία των πτυχίων των ΑΕΙ είναι ίση με ενός κολλεγίου 2-3 χρόνων αμφιβόλου ποιότητας.

  • Εδώ πάνε και καταργούν την αυτονομία των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων αφού πρώτα τα έχουν λοιδορήσει. Οι απόφοιτοί μας στο εξωτερικό διαπρέπουν και αυτό δεν είναι τυχαίο, παρόλο που τα υποχρηματοδότησαν τόσα χρόνια.

  • Τα Πανεπιστήμια δεν είναι κέντρα ανομίας για να χρειάζονται δική τους αστυνομία. Οι Πρυτάνεις διαφωνούν, η ακαδημαϊκοί κοινότητα διαφωνεί, η ένωση των αστυνομικών διαφωνεί και οι μόνοι που συμφωνούν είναι οι ειδικοί φρουροί που τελευταία προσλαμβάνονται κατά χιλιάδες. Δεν προσλαμβάνουμε δασκάλους, καθηγητές, γιατρούς και ειδικότητες που χρειάζεται το Δημόσιο για να λειτουργήσει, αλλά προσλαμβάνουμε ειδικούς φρουρούς.

  • Χθες το συλλαλητήριο ήταν εντυπωσιακό. Φωνάξαμε ότι η πανδημία δεν μπορεί να βάλει τη Δημοκρατία στο γύψο. Δεν μπορεί να καταργηθεί η Δημοκρατία.

  • Δεν ήταν κάτι επείγον στον καιρό της πανδημίας να εξισωθούν τα κολλέγια και να μπει η ελάχιστη βάση εισαγωγής και η αστυνομία στα πανεπιστήμια. Με ποια λογική; Όχι, προκαλεί και χρησιμοποιεί την πανδημία ως ευκαιρία. Αυτή μας η αντίδραση είναι η ελπίδα.

  • Τα περιφερειακά πανεπιστήμια χάνουν τμήματα με αυτό το νομοσχέδιο. Δεν θα πω για την γκαρσονιέρα και την τοπική κοινωνία, πράγμα που δεν είναι αμελητέο. Δείτε το παράδειγμα της πόλης μας που το Πανεπιστήμιο την ζωντανεύει. Έχουμε μια παράδοση χρόνων και δεν πρέπει να χαθεί.

  • Ένας μαθητής που δεν θα πιάσει τη βάση να πάει σε ένα Τμήμα περιφερειακό, την ίδια ώρα μπορεί να πάει σε ένα κολλέγιο να γίνει μηχανικός, δικηγόρος… Πελατεία στα κολλέγια.

  • Οι παράνομες ενέργειες στον πανεπιστημιακό χώρο είναι από όλους καταδικαστέες, αλλά το πανεπιστήμιο έχει λοιδορηθεί και δεν είναι ο μέσος όρος. Τα Πανεπιστήμια είναι ακαδημαϊκοί χώροι. Βγάζουν επιστήμονες, δεν είναι άντρα ανομίας.

  • Τα Πανεπιστήμια στο εξωτερικό δεν έχουν αστυνομία, έχουν φύλαξη. Ο κ. Μητσοτάκης ως Υπ. Διοικ. Μεταρρύθμισης απέλυσε τους φύλακες στα ιδρύματα. Άλλωστε πρόσφατα η ΝΔ με τα ίδια επιχειρήματα κατήργησε το άσυλο. Η αστυνομία μπορεί να επεμβαίνει στα ιδρύματα. Άρα τι έρχεται να καλύψει αυτό το «ειδικό σώμα»;

  • Η καταστολή και η βία φέρνει βία. Δεν λύνει τα προβλήματα. Δυστυχώς αυτή η κυβέρνηση κυβερνά δια της αστυνομίας. Αστυνομία δια πάσα νόσο και με ειδικούς φρουρούς.

  • Το σύστημα των πανελληνίων είναι απλά ένας κόφτης. Τα παιδιά αντί να αποκτούν εύρος γνώσεων εξειδικεύονται στα μαθήματα που θα δώσουν. Έτσι υποβαθμίζεται η παιδεία μας, γι αυτό και είχαμε ξεκινήσει ένα αντίστροφο σύστημα που θέλει χρόνο για να αποδώσει. Με αυτή την κυβέρνηση πάει κι αυτό και οδηγούμαστε ξανά στην καταστολή, στην βάση, στις πολλές εξετάσεις, εντατικοποίηση…

  • Δυστυχώς το θέμα της παιδείας μας απασχολεί πάρα πολλά χρόνια. Πάντα έλεγα ότι δεν μπορεί τα παιδιά μας να πηγαίνουν σε χειρότερα σχολεία, με την έννοια της οπισθοδρόμησης, από μας. Είναι τραγικό ότι μας οδηγούν πάλι πολύ πίσω.

  • Προχτές ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Συρίγος προχώρησε σε ένα δραματικό ατόπημα. Δήλωσε ότι η αστυνομία στα Πανεπιστήμια υπήρχε το 1969. Ξέχασε ότι είχαμε χούντα το 69;

  • Το σύστημα παιδείας δεν είναι στη διακριτική ευχέρεια ενός Υπουργού. Οι αλλαγές πρέπει να γίνονται από την πρωτοβάθμια. Όλες οι νομοθετήσεις του ΣΥΡΙΖΑ (Φίλη-Γαβρόγλου) είχαν στόχο την ενίσχυση από κάτω προς τα πάνω.

Ακούστε εδώ το ηχητικό: