Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Posted on 10 Ιουλίου, 2020, 9:45 πμ
22 secs

Κριτική – παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης – ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ

 

Τρυφερή, ευαίσθητη και συγκινητική χωρίς να της λείπει το χιούμορ, είναι η ταινία του Τομ Χάρπερ «Wild Rose», βασικό ατού της οποίας είναι η ερμηνεία της Τζέσι Μπάκλεϊ. Ταινία κοινωνική η οποία επικεντρώνεται στις σχέσεις μητέρας-κόρης.

Από κοντά έχουμε ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ! Λέγεται «Για τη μικρή Σαμά», το σκηνοθέτησαν η Ουάντ Αλ-Κατέμπ και ο Έντουαρντ Γουότς και το βασικό υλικό του είναι η κινηματογράφηση της πραγματικότητας που βίωσε η πρώτη στο Χαλέπι από το 2012 ως το 2016, όταν μέσα στη φρίκη του πολέμου στη Συρία ερωτεύτηκε, παντρεύτηκε κι απέκτησε μια κόρη, τη Σαμά.

Παρών δίνει και το συνεχώς ανερχόμενο σινεμά της Αργεντινής με την ταινία «Η ληστεία του αιώνα», του Άλεξ Γουίνογκραντ, ταινία η οποία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα.

Προβάλλονται επίσης οι κοινωνικές ταινίες «Made in Italy», του Τζέιμς Ντ’ Αρσί και ‘Όνειρα στην Καλιφόρνια», της Νίσα Γκανάτρα, καθώς και η γαλλική κωμωδία «Έναν γιατρό παρακαλώ», του Τριστάν Σεκελά.

Τέλος έχουμε ακόμη μια μεγάλη επανέκδοση. Πρόκαιτο για το αριστουργηματικό βιβλίο του Φραντς Κάφκα, «Η δίκη», το οποίο μετέφερε στον κινηματογράφο με μεγάλη επιτυχία, ο ιδιοφυής Όρσον Γουέλς, το 1962.

WILD ROSE
Σκηνοθεσία: Τομ Χάρπερ
Πρωταγωνιστούν: Τζέσι Μπάκλεϊ, Τζούλι Γουότερς, Σόφι Οκονέντο, Τζέιμς Χάρκνες, Τζέιμι Σιβς, Μπομπ Χάρις

Η Ροόυζ-Λιν Χάρλαν από τη Γλασκώβη, ονειρευόταν να γίνει αστέρι της κάντρι. Και θα μπορούσε να τα καταφέρει αν δεν είχε αποκτήσει δυο παιδιά από τα 18 της χρόνια κι ακόμη περισσότερο αν δεν είχε μπλέξει με διακίνηση ηρωίνης και δεν είχε φυλακιστεί. Γιατί όταν αποφυλακίστηκε όλα γύρω της είχαν αλλάξει. Είχε χάσει τη δουλειά της στο κλαμπ που τραγουδούσε αλλά είχε χάσει και την επαφή της με τα δυο της παιδιά, τη Γουινόνα και τον Λιλ, τα οποία έμεναν με τη μητέρα της, Σούζαν.

Ο Τομ Χάρπερ, στην ταινία «Wild Rose» αφηγείται την ιστορία της 23χρονης Ρόουζ-Λιν, η οποία θέλει να κυνηγήσει το όνειρό της αλλά οι ευθύνες οι οποίες έχουν προκύψει στη ζωή της τη δυσκολεύουν. Η δε μητέρα της, η οποία όσον καιρό ήταν στη φυλακή η κόρη της, πρόσεχε τα εγγόνια της, προσπαθεί να την προσγειώσει και να την κάνει να κοιτάξει κατάματα τη ζωή και τις υποχρεώσεις της απέναντι στα παιδιά της.

Η Ρόουζ-Λιν βρίσκει δουλειά ως καθαρίστρια στο σπίτι μιας πλούσιας οικογένειας με δυο παιδιά με τα οποία θα αποκτήσει καλή σχέση καθώς και με τη μητέρα τους, Σουζάνα. Το όνειρό της να ταξιδέψει στο Νάσβιλ του Τενεσί και να γίνει αστέρι της κάντρι παραμένει ζωντανό και σύντομα θα βρει υποστήριξη και από τη Σουζάνα. Η εργοδότριά της τη βοηθά να έρθει σε επαφή με έναν διάσημο παραγωγό του Μπι Μπι Σι αλλά και να μαζέψει χρήματα για να ταξιδέψει στις ΗΠΑ. Με μια μικρή λεπτομέρεια: η Σούζαν δεν γνωρίζει πως η Ρόουζ-Λιν έχει κάνει στη φυλακή ούτε πως είναι μητέρα δύο παιδιών. Τώρα πλέον πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει στη ζωή της.

Ένα συγκινητικό, ανθρώπινο σενάριο, το οποίο μιλά κατευθείαν στην καρδιά. Ταινία η οποία σε μεγάλο βαθμό στηρίζεται στη θαυμάσια ερμηνεία της Τζέσι Μπάκλεϊ, η οποία εκτός από τις ικανότητές της στην ηθοποιία ξεδίπλωσε και το ταλέντο της στο τραγούδι.

Η ηρωίδα την οποία υποδύεται η Μπάκλεϊ είναι μια γυναίκα γεμάτη ορμή και όνειρα, μια γυναίκα παθιασμένη που θέλει να κάνει ένα μεγάλο άλμα στη ζωή της. Που όμως δυσκολεύεται καθώς στη ζωή της πλέον έχουν δημιουργηθεί άλλες προτεραιότητες. Όμως δεν είναι μόνον αυτό. Πάνω απ’ όλα είναι οι σχέσεις μητέρας και παιδιών. Είτε πρόκειται για τη σχέση της Σουζάνα με τη Ρόουζ-Λι, είτε για τη σχέση της Ρόουζ-Λιν με τη Γουινόνα και τον Λιλ είτε, ακόμη, και για τη σχέση της Σουζάνα με τα παιδιά της. Πρόκειται για δυνατούς δεσμούς που συχνά περνούν από δοκιμασίες και συγκρούσεις αλλά δεν παύουν να υφίστανται και να δυναμώνουν.

Ο σκηνοθέτης παρακολουθεί με διακριτικότητα αυτές τις σχέσεις τις οποίες διανθίζει με την ανάλογη παραμυθένια χρυσόσκονη –και δεν το γράφω με ειρωνική διάθεση- και με όμορφη μουσική κάντρι.

Με σαφή κοινωνική προσέγγιση η ταινία, δεν επικεντρώνει στις εμφανέστατες ταξικές διαφορές ανάμεσα στην Ρόουζ-Λιν και την Σουζάνα, αλλά κυρίως στη φιλική σχέση η οποία αναπτύσσεται ανάμεσα στις δύο γυναίκες. Μια λεπτή ισορροπία την οποία ο σκηνοθέτης διεκπεραιώνει με επιτυχία.

ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΚΡΗ ΣΑΜΑ
FOR SAMA
Σκηνοθεσία: Ουάντ Αλ-Κατέμπ, Έντουαρντ Γουότς
Πρωταγωνιστούν: Ουάντ Αλ-Κατέμπ, Χάμζα Αλ-Κατέμπ, Σάμα Αλ-Κατέμπ

Το Χαλέπι, η ιστορική πόλη της Συρίας σχεδόν ισοπεδώθηκε από τον πόλεμο. Τίποτε δε θυμίζει σήμερα τη ζωντανή πόλη που ήταν κάποτε με τους ανθρώπους στους δρόμους, με το κυκλοφοριακό χάος, τις πολύβουες και πολύχρωμες αγορές. Τώρα μοιάζει με φάντασμα του εαυτού του, ερειπωμένη και ερημωμένη, σχεδόν σιωπηλή.

Συναντάμε την Ουάντ Αλ-Χατέμπ το 2012 στο Χαλέπι. Ο πόλεμος έχει αρχίσει, η πόλη είναι πεδίο σκληρών και πολύνεκρων μαχών. Μέσα σε αυτό το ταραγμένο σκηνικό, η Ουάντ ερωτεύεται, παντρεύεται και αποκτά μια κόρη, τη Σαμά. Κι όμως η Ουάντ έχει το κουράγιο να καταγράψει τα όσα συμβαίνουν. Αποτυπώνει, λοιπόν, με την κάμερά της τη φρίκη, τον πόνο, το θάνατο και το τρομερό δίλημμα: να μείνει ή να φύγει;

Επί πέντε χρόνια καταγράφει τη δική της ζωή μέσα στον πόλεμο σε μια ταινία την οποία αφιερώνει στη Σαμά, το παιδί της, ένα παιδί του πολέμου! Ως μια “επιστολή αγάπης” από μια μητέρα στην κόρη της.

Η ταινία είναι ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ, σκληρό αλλά βαθιά ανθρώπινο. Ένα ντοκιμαντέρ το οποίο ξεχειλίζει αγάπη και ελπίδα, εν τέλει ένας ύμνος στη ζωή η οποία μπορεί να ανθίσει μέσα στα χαλάσματα. Ο θεατής την βλέπει με κομμένη την ανάσα καθώς απεικονίζει τις αεροπορικές επιδρομές μέσα από τα μάτια του άμαχου πληθυσμού. Μια σπαρακτική σπουδή στη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στον τρόμο και στην ελπίδα. Μια ταινία για ένα πόλεμο όχι από την απόσταση που προσφέρει η διαμεσολάβηση αλλά με την αμεσότητα και τη βιωματική εμπειρία της κινηματογραφίστριας η οποία βρίσκεται μέσα στη δίνη του τρόμου. Όπως χαρακτηριστικά έγραψε η Χόλιγουντ Ριπόρτερ “Μια σπάνια ματιά στον πόλεμο από πρώτο χέρι και από αυστηρά γυναικεία οπτική”, ενώ η Σκριν Ντέιλι σημειώνει “ Συγκλονιστικό… Ένα αφοσιωμένο ρεπορτάζ που μπορεί να χαρακτηριστεί έως ατρόμητο, εάν όχι ηρωικό”.

ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
EL ROBO DEL SIGLO
Σκηνοθεσία: Άλεξ Γουίνογκραντ
Πρωταγωνιστούν: Γκιγιέρμο Φραντσέλα, Ντιέγκο Περέτι, Λουίς Λούγους, Πάμπλο Ράγκο, Ραφαέλ Φέρο, Μαριάνο Αρτζέντο, Χουάν Αλάρι, Τζοάνα Φραντσέλα

Το 2006, μια συμμορία εισβάλλει σε υποκατάστημα της τράπεζας Μπάνκο Ρίο στο Μπουένος Άιρες. Στόχος τους το θησαυροφυλάκιο της τράπεζας στο οποίο φυλάσσονται εκατομμύρια δολάρια και πολλά κοσμήματα σε θυρίδες. Οι ληστές κρατούν 23 ομήρους ενώ σύντομα η αστυνομία αποκλείει την περιοχή και περικυκλώνει την τράπεζα. Η τηλεόραση έχει συνεχείς ζωντανές συνδέσεις ενώ οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των αρχών και των ληστών δε φαίνεται να καταλήγουν πουθενά. Έτσι η αστυνομία αποφασίζει να ρισκάρει και να κάνει έφοδο στο κτίριο. Όταν όμως οι αστυνομικοί μπαίνουν μέσα τους περιμένει μια πολύ μεγάλη έκπληξη.

Η ταινία είναι βασισμένη σε αληθινή ιστορία, συγκεκριμένα σε ληστεία τράπεζας που έγινε στην Αργεντινή και θεωρείται ως μια από τις πιο έξυπνες ληστείες του 20ου αιώνα, καθώς, ενώ οι ληστές συνελήφθηκαν, καταδικάστηκαν και εξέτισαν τις ποινές τους, τα κλοπιμαία δε βρέθηκαν ποτέ. Μάλιστα ένας από τους ληστές, ο Φερνάντο Αραούχο, συνεργάστηκε στο σενάριο. Ο σκηνοθέτης αναφέρει σχετικά: «Ήταν πολύ χρήσιμο που μπορούσα να του απευθύνω ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και του γυρίσματος, τον συμβουλεύτηκα πολύ. Πιστεύω δεν χρειάζεται να τονίσω πως φυσικά δεν επικροτώ αυτό που έκανε: διέπραξε ένα έγκλημα, δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Εξέτισε, όμως, την ποινή του και πλέον είναι καλλιτέχνης. Εργάστηκε πάνω στο σενάριο και ήταν πάντα πρόθυμος να μας βοηθήσει με ό,τι χρειαζόμασταν, ήταν πολύ σημαντικός οδηγός για εμάς. Βέβαια, του ξεκαθάρισα από την αρχή ότι δε θα τον ρωτήσω ποτέ τι απέγιναν τα χρήματα».

MADE IN ITALY
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Ντ`Αρσί
Πρωταγωνιστούν: Λίαμ Νίσον, Μάικλ Ρίτσαρντσον, Βαλέρια Μπιλέλο, Λίντσεϊ Ντάνκαν

Οι σχέσεις του Ρόμπερτ με το γιο του, Τζακ, είναι σχεδόν ανύπαρκτες για να μην πούμε εχθρικές. Όταν όμως θα κληρονομήσουν ένα μισογκρεμισμένο εξοχικό στην Τοσκάνη θα αποφασίσου να το ανακαινίσουν, κι αυτή θα είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να γνωριστούν καλύτερα και να αναθερμάνουν τις σχέσεις τους. Ταυτόχρονα θα γνωριστούν και με τους ντόπιους και ο Τζακ θα αναπολήσει τις στιγμές που έζησε με τη μητέρα του ενώ θα ερωτευτεί τη Νατάλια, μια όμορφη κοπέλα η οποία εργάζεται ως σεφ σε ένα τοπικό εστιατόριο.

Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Η έμπνευση μου για την ταινία προήλθε όταν έκανα διακοπές στην Τοσκάνη. Ομολογώ πως σκεφτόμουν για πολύ καιρό να υποδυθώ εγώ ο ίδιος τον Τζακ, αλλά πέρασε καιρός μέχρι η ιδέα να γίνει πράξη και αποφάσισα να δώσω το ρόλο σε κάποιον άλλο. Έτσι, μία διαφορετική ιδέα προέκυψε ξαφνικά και ανέλαβα να σκηνοθετήσω εγώ την ταινία, κάτι που δεν φανταζόμουν μέχρι τότε. Έβλεπα ξεκάθαρα την ταινία, ήξερα το παραμικρό γι’ αυτήν, μου ήταν αδύνατο να σκεφτώ άλλον να την σκηνοθετεί!

Στον πυρήνα της ταινίας υπάρχει μια ιστορία αγάπης ανάμεσα στον πατέρα και το γιο του. Ήλπιζα πως με το να τους τοποθετήσω σε μια ξένη τοποθεσία, η οποία τους επιφυλάσσει μυστικά αλλά και αναμνήσεις, θα μου έδινε το πλεονέκτημα να εξερευνήσω καλύτερα τους χαρακτήρες τους. Ένιωθα πως αυτή η τοποθεσία, η Τοσκάνη, θα τους άλλαζε σαν ανθρώπους και θα τους έβγαζε στην επιφάνεια την πραγματική αγάπη μεταξύ τους.
Από την αρχή πίστεψα πως ήταν αναγκαίο να υπάρχει χιούμορ στην ταινία. Φυσικά και υπάρχουν και οι συναισθηματικές σκηνές, αλλά ήμουν ξεκάθαρος από την αρχή πως ήθελα να κάνω μια ελπιδοφόρα ταινία. Θέλω το κοινό να αισθάνεται όμορφα και άνετα με τους εαυτούς τους και με τις ζωές τους από τη στιγμή που φεύγουν από τον κινηματογράφο, έχοντας δει την ταινία.

Από πολύ νωρίς, στο στάδιο της προ-παραγωγής, θεώρησα πως είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετική συγκυρία να έχουμε στην ταινία το Λίαμ Νίσον μαζί με το γιο του, Μάικλ Ρίτσαρντσον. Είναι πραγματικά μεγάλο προνόμιο να διηγούμαστε αυτή την ιστορία με τους συγκεκριμένους ηθοποιούς. Μοιραστήκαμε πολλά στοιχεία μεταξύ μας που είχαμε κοινά με το υλικό μας και αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να έχουμε ένα ευχάριστο γύρισμα.

Όσον αφορά τα γυρίσματα στην Ιταλία, ομολογώ πως είχαμε ένα εξαιρετικό συνεργείο που δούλευε ασταμάτητα και ήταν όλοι πολύ ενθουσιασμένοι με την παραγωγή της ταινίας. Η Τοσκάνη είναι μία εκπληκτική τοποθεσία, ήταν μοναδική εμπειρία που δουλέψαμε εκεί».

ΟΝΕΙΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ
THE HIGH NOTE
Σκηνοθεσία: Νίσα Γκανάτρα
Πρωταγωνιστουν: Ντακότα Τζόνσον, Τρέισι Έλις Ρος, Κέλβιν Χάρισον Τζ., Άις Κιουμπ, Ζόι Τσάο, Έντι Ίζαρντ, Μπιλ Πούλμαν, Ντίπλο

Η Γκρέις Ντέιβις είναι διάσημη τραγουδίστρια και η Μάγκι είναι η προσωπική της βοηθός, μια κοπέλα η οποία πάντοτε ονειρευόταν να γίνει μουσική παραγωγός. Όταν ο μάνατζερ της εγωίστριας Γκρέις παρουσιάζει ένα σχέδιο που θα βοηθήσει την ντίβα αλλά και την Μάγκι, όλα θα αλλάξουν. Κι όλα αυτά καθώς η ζωή της δεύτερης γυρίζει γύρω από τη ζωή της πρώτης. Η μια ζει γεμάτη όνειρα και προσδοκίες και η άλλη γεμάτη λαμπρές αναμνήσεις και ανασφάλειες. Μέσα στον σκληρό και ανελέητο κόσμο της σόουμπιζ, μπορεί μια γυναίκα που έχει περάσει τις μέρες της δόξας της, να καταφέρει να απαγκιστρωθεί από τη σκιά του ένδοξου εαυτού της; Μπορεί ένα ικανό και δραστήριο κορίτσι να εισακουστεί μέσα σε μια ανδροκρατούμενη βιομηχανία;

ΕΝΑΝ ΓΙΑΤΡΟ ΠΑΡΑΚΑΛΩ
DOCTEUR?
Σκηνοθεσία: Τριστάν Σεκελά
Πρωταγωνιστούν: Μισέλ Μπλανκ, Χακίμ Τζεμιλί, Σολέν Ριγκό, Φρανκ Γκασταμπίντ, Φαντιλί Καμαρά, Αρτούς

Ο Σερζ είναι γιατρός αλλά τον τελευταίο καιρό δεν τα πάει πολύ καλά. Είναι ασυνεπής και κάνει συνεχή λάθη. Την παραμονή των Χριστουγέννων , ο Σερζ εφημερεύει και πρέπει να επισκέπτεται κατ’ οίκον τους ασθενείς. Όμως θα τραυματιστεί σε ένα ατύχημα με έναν ντελιβερά, τον Μελέκ και ο τελευταίος θα αναγκαστεί να τον αντικαταστήσει! Έτσι ο Μελέκ θα αρχίσει να επισκέπτεται τους ασθενείς ως γιατρός ενώ ο Σερζ τον συμβουλεύει εκ του μακρόθεν!

Η ΔΙΚΗ
LE PROCES
Σκηνοθεσία: Όρσον Γουέλς
Πρωταγωνιστούν: Άντονι Πέρκινς, Ζαν Μορό, Όρσον Γουέλς, Ακιμ Ταμίροφ, Ρόμι Σνάιντερ

Ο Γιόζεφ Κ., τραπεζικός υπάλληλος, κατακεραυνώνεται από μια σειρά γεγονότων που τον αφοπλίζουν σιγά-σιγά, τον ακυρώνουν και του στερούν κάθε βεβαιότητα, εφόσον «τον πιάνουν στον ύπνο», τον συλλαμβάνουν χωρίς να του πουν ποτέ το γιατί. Ανακρίνεται επίμονα, σε διαδικασίες ονειρικά διαστρεβλωμένες, προσπαθώντας του κάκου να ανακαλύψει τις αιτίες της ενοχής του.

Το αθάνατο μυθιστόρημα του Φραντς Κάφκα με θέμα τον εφιάλτη που ζει ένας άνθρωπος, διασκευασμένο για το σινεμά το 1962 από τον ιδιοφυή σκηνοθέτης Όρσον Γουέλς.

...