Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Νότια Κορέα και Γαλλία επί 3

Posted on 04 Ιουνίου, 2020, 2:23 μμ
17 secs

Κριτική- παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης – Στο Κόκκινο

Έξι ταινίες ανοίγουν ουσιαστικά την μετά-καραντίνα κινηματογραφική εβδομάδα. Πρόκειται για τρία αριστουργηματικά φιλμ του νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο, που ο σκηνοθέτης γύρισε πριν από τα «Παράσιτα».

Είναι «Οι μνήμες φόνων», ο «Σκύλος που γαβγίζει» και η «Μητέρα». Μέσα από τις ταινίες αυτές αναδεικνύεται το κινηματογραφικό σύμπαν ενός μεγάλου σκηνοθέτη. Ένας πολυεπίπεδος κινηματογράφος, βαθιά κοινωνικός και υπαινικτικά πολιτικός ο οποίος χρησιμοποιεί τη φόρμα του αστυνομικού φιλμ διανθισμένου με πολλά άλλα στοιχεία.
Την εξάδα συμπληρώνουν και τρεις γαλλικές ταινίες, δύο κομεντί με θέμα τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας η πρώτη και τις ερωτικές σχέσεις η δεύτερη και μία κωμωδία καταστάσεων.

Οι ταινίες αυτές είναι η «Μάντεψε ποιος ήρθε για τα γενέθλιά σου», της Σεντρίκ Καν, με την Κατρίν Ντενέβ να πρωταγωνιστεί, τα «Παιχνίδια ζευγαριών», του Ολιβιέ Ασαγιάς, με πρωταγωνίστρια –ανάμεσα σε άλλους και άλλες, τη Ζιλιέτ Μπινός και «Οι αταίριαστοι», του Λουντοβίκ Κολμπό Γιουστίν, με θέμα τις περιπέτειες ενός ψυχιάτρου και του ασθενή του!

ΜΝΗΜΕΣ ΦΟΝΩΝ
MEMORIES OF MURDER
Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-χο
Πρωταγωνιστούν: Σονγκ Κανγχ-χο, Κιμ Σανγκ-κιούνγκ

Η ταινία, η οποία γυρίστηκε το 2003, βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Όλα ξεκίνησαν με ένα διπλό φονικό που έγινε το 1986 σε μια μικρή πόλη. Οι δύο αστυνομικοί οι οποίοι ανέλαβαν να διαλευκάνουν την υπόθεση δεν τα καταφέρνουν. Και όχι μόνον αυτό αλλά οι φόνοι συνεχίζονται. Η κατάσταση δημιουργεί μεγάλες και δικαιολογημένες ανησυχίες στις αρχές και στη μικρή κοινωνία. Έτσι η κεντρική αστυνομική διοίκηση να στείλει έναν έμπειρο ντετέκτιβ από την πρωτεύουσα για να βοηθήσει την τοπική αστυνομία. Ο ντετέκτιβ αυτός διαθέτει πολλές ικανότητες και εφαρμόζει δικές του μεθόδους στις έρευνες. Παρόλα αυτά όμως δε σημειώνεται καμία πρόοδος και ο δολοφόνος παραμένει ασύλληπτος. Κανένα στοιχείο δεν υπάρχει το οποίο θα μπορέσει να οδηγήσει στην ανακάλυψή του. Διάφοροι ύποπτοι συλλαμβάνονται, ανακρίνονται αλλά κανείς δεν κρατείται ούτε απαγγέλλονται κατηγορίες καθώς τα αποδεικτικά στοιχεία είναι ανεπαρκή. Ο καιρός περνά η υπόθεση γίνεται όλο και πιο μυστηριώδης ενώ οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη.

Ταινία σκοτεινή με υποβλητική ατμόσφαιρα, διάχυτο μυστήριο και σασπένς. Ένα άλυτο παζλ που γίνεται όλο και πιο σύνθετο θαρρείς και τα κομμάτια του αυξάνονται κάνοντας σχεδόν αδύνατη τη συναρμολόγησή του.

ΣΚΥΛΟΣ ΠΟΥ ΓΑΒΓΙΖΕΙ
BARKING DOG NEVER BITE
Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-Χο
Πρωταγωνιστούν: Λι Σουνγκ Τζε, Μπε Ντου Να

Είναι μια ταινία ευφυέστατη, με κατάμαυρο χιούμορ και συνεχείς ανατροπές, που γυρίστηκε το 2000.

Ο Γιουν-τζου, προσπαθεί να πάρει θέση καθηγητού στο κολέγιο αλλά για να το πετύχει πρέπει να δωροδοκήσει τον πρύτανη. Εν τω μεταξύ ζει μαζί με την έγκυο γυναίκα του σε μια μεγάλη πολυκατοικία. Γενικά τα φέρνου δύσκολα πέρα καθώς εργάζεται μόνον η γυναίκα του. Μέσα σε όλο αυτό το όχι ευχάριστο σκηνικό, ο Γιουν-τζου αποκτά έναν εχθρό! Είναι ένας σκύλος ο οποίος ανήκει σε κάποιον ένοικο, και ο οποίος γαβγίζει κάτι που τον ενοχλεί αφάνταστα. Και αποφασίζει να τον βγάλει από τη μέση! Έτσι όταν βλέπει ένα σκυλάκι και νομίζοντας πως εκείνο είναι που γαβγίζει το πιάνει με σκοπό να το σκοτώσει. Καθώς όμως δεν μπορεί να προβεί στην αποτρόπαια πράξη φόνου του σκύλου, τον κλειδώνει στο υπόγειο της πολυκατοικίας. Εκεί όμως μπαινοβγαίνει κρυφά ο θυρωρός στον οποίο φαίνεται πως αρέσει το σκυλίσιο κρέας! Αλλά στο υπόγειο έχει βρει καταφύγιο και ένας πεινασμένος άστεγος. Και ενώ το σκυλάκι αγνοείται, το κοριτσάκι που το έχασε, τυπώνει ένα αφισάκι με το οποίο αναζητά το χαμένο της σκυλί και γεμίζει όλη τη γειτονιά. Εκεί ζουν και δυο κοπέλες, φίλες, καθώς και μια ηλικιωμένη γυναίκα. Η μία από τις κοπέλες βλέπει μια μέρα κάποιον να πετά ένα σκυλάκι από την ταράτσα. Νιώθει αποτροπιασμό και θέλει να μάθει ποιος είναι. Τα βάσανα του Γιουν-τζου μεγαλώνουν όταν η γυναίκα του αγοράζει έναν σκύλο και τον φέρνει στο διαμέρισμα. Όλα μπλέκονται, δημιουργούνται παρεξηγήσεις και κωμικοτραγικές καταστάσεις σε μια ταινία αστεία μεν, αλλά και δραματικά αληθινή.

ΜΗΤΕΡΑ
MOTHER
Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-χο
Πρωταγωνιστούν: Χίε – Τζα Κιμ, Μπιν Γον. Κου Τζιν

Γυρίστηκε το 2009. Όλα ξεκινούν όταν ο 27χρονος Ντο-τζουν συλλαμβάνεται κατηγορούμενος για φόνο. Ο συλληφθείς είναι ένας τύπος ελαφρόμυαλος και κάπως αφελής, απόλυτα εξαρτημένος από τη μητέρα του, την Χέι-τζα, η οποία είναι υπερπροστατευτική. Μια μέρα ο Ντο-τζουν έχει ραντεβού με έναν φίλο του αλλά εκείνος δεν έρχεται στο ραντεβού. Έτσι ο 27χρονος αρχίζει να πίνει μόνος και όταν έχει πιει αρκετά τον διώχνουν με αποτέλεσμα να φύγει μεθυσμένος. Πηγαίνοντας κατά το σπίτι του συναντά μια όμορφη κοπέλα και έτσι «φουντωμένος» όπως είναι την ακολουθεί. Εκείνη προσπαθεί να ξεφύγει, τον διώχνει και ο νεαρός, βλέποντας πως δεν πρόκειται να πετύχει τίποτε αποφασίζει να συνεχίσει το δρόμο ια το σπίτι του. Την επόμενη μέρα όμως επάνω σε μία ταράτσα θα βρεθεί το πτώμα της κοπέλας, η οποία έχει δολοφονηθεί. Οι υποψίες στρέφονται στον Ντο-τζουν ο οποίος συλλαμβάνεται και κατηγορείται για το φόνο. Όμως η Χέι-τζα, δεν μπορεί να δεχτεί την ενοχή του γιου της και ξεκινά έναν δύσκολο αγώνα για να αποδείξει την αθωότητά του. Η έρευνά της την οδηγεί στην αλκοολική γιαγιά του θύματος και σε έναν ηλικιωμένο ρακοσυλλέκτη. Ερευνά τα γεγονότα φτάνοντας στην αλκοολική γιαγιά του θύματος, και σε έναν ηλικιωμένο ρακοσυλλέκτη. Οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη, τα ερωτήματα πληθαίνουν, οι αμφιβολίες πολλαπλασιάζονται. Τελικά στο φινάλε δίνεται μία λύση αλλά η ελλειπτικότητα, αφήνει κάποια ερωτήματα χωρίς σαφείς απαντήσεις.

ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ ΗΡΘΕ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΣΟΥ
FETE DE FAMILLE
Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Καν
Πρωταγωνιστούν: Κατρίν Ντενέβ, Εμανουέλ Μπερκό, Βενσάν Μακέν, Σεντρίκ Καν, Λουάνα Μπατζαραμί, Λετίσια Κολομπάνι

Η μητέρα γίνεται 70 χρονών και με αφορμή τα γενέθλιά της η οικογένεια μαζεύεται στο σπίτι των γονιών, κάπου στη Νότια Γαλλία. Εκτός από τη μητέρα και τον πατέρα, είναι ο ένας γιος, ο Βενσάν με τη γυναίκα του και τα δυο τους παιδιά καθώς και ο άλλος γιος, ο Ρομάν μαζί με τη Ροζίτα, τη νέα του φίλη από τη Αργεντινή. Οι τελευταίοι μάλιστα έχουν φέρει και μια κάμερα για να αποτυπώσουν τις όμορφες στιγμές. Και ενώ όλα πηγαίνουν καλά, χτυπάει το τηλέφωνο. Είναι η Κλερ, η μικρότερη κόρη της οικογένειας, την οποία έχουν να δουν 3 χρόνια και η οποία και καταφθάνει μετά από λίγο. Η εμφάνιση της Κλερ θα πυροδοτήσει το κλίμα.
Η σκηνοθέτιδα σημειώνει: «Γενικά η κωμωδία και η τραγωδία συνυπάρχουν μέσα στην ταινία. Ήθελα να πω μια ιστορία για μια οικογένεια λίγο τρελή αλλά και πολύ ευτυχισμένη, όπου όλοι έχουν την δυνατότητα να εκφράσουν την φαντασίωση τους, την δημιουργικότητα τους. Οι μεταξύ τους σχέσεις είναι σκληρές αλλά και ζωντανές. Κάποιες φορές λέγονται φοβερά πράγματα. Ήθελα το σύνολο να είναι κάπως φευγάτο, τα παιδιά να είναι ασυγκράτητα, να πίνουν κρασί, να σκαρφαλώνουν στα τραπέζια, και οι ενήλικες να είναι σαν παιδιά, με μια αληθινή αίσθηση ελευθερίας. Όλα να είναι ενστικτώδη, στιγμιαία, το ακριβώς αντίθετο μιας οικογένειας που όλη έχει κάνει ψυχανάλυση. Επίσης ήθελα να υπάρχει και ένα στοιχείο σασπένς. Η άφιξη της Κλερ μοιάζει να δυναμιτίζει την ομάδα. Όμως, καθώς η ιστορία αναπτύσσεται, μέσα από τις αποκαλύψεις, τις μεθοδεύσεις και τις ανατροπές, η σιγουριά του θεατή κλονίζεται (…)»

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΖΕΥΓΑΡΙΩΝ
DOUBLES VIES
Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Ασαγιάς
Πρωταγωνιστούν: Ζιλιέτ Μπινός, Γκιγιόμ Κανέ, Νορά Χαμζαουί, Βινσάν Μακείν, Κριστά Τερέ

Το γαλλικό σινεμά έχει μια ιδιαίτερη προτίμηση στα σενάρια που ασχολούνται με τις ανθρώπινες σχέσεις, και δη με τις οικογενειακές και τις ερωτικές.
Έτσι συμβαίνει και στην περίπτωση της ταινίας του Ολιβιέ Ασαγιάς, παραγωγής 2018. Εδώ ο Αλέν, ο οποίος είναι εκδότης, προσλαμβάνει τη Λόρε, μια νεαρή γυναίκα, για να βοηθήσει τον εκδοτικό του οίκο να περάσει στην ψηφιακή εποχή. Όμως ο Αλέν ο οποίος είναι παντρεμένος με τη Σελίνα, η οποία είναι ηθοποιός, συνάπτει ερωτική σχέση με τη Λόρε. Η γυναίκα του δε, η Σελίνα, διατηρεί εδώ και χρόνια σχέση με το Λεονάρντ, έναν συγγραφέα του οποίου τα βιβλία εκδίδει ο Αλέν. Κάτι που όμως δε συμβαίνει με το τελευταίο του βιβλίο καθώς ο εκδότης τους αρνείται να το εκδώσει. Αλλά και ο Λεονάρντ είναι παντρεμένος με τη Βαλερί, η οποία εργάζεται ως πολιτική σύμβουλος σε ένα κόμμα της αριστεράς και δεν πολυενδιαφέρεται για τη ζωή του άντρα της.

Πανέξυπνη, ευχάριστη, συγκινητική, αστεία αλλά και συνάμα σοβαρή ταινία-σχόλιο για τις σχέσεις των ζευγαριών.

Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Ο κόσμος μας αλλάζει. Πάντα άλλαζε. Η πρόκληση βρίσκεται στην ικανότητα μας να μπορούμε να καταλαβαίνουμε τι πραγματικά διακυβεύεται, ώστε να προσαρμοζόμαστε, ή και όχι. Η ψηφιοποίηση του κόσμου μας, και η μετατροπή του σε αλγόριθμους, είναι το σύγχρονο όχημα της αλλαγής που μας μπερδεύει και ταυτόχρονα μας κατακλύζει. Η ψηφιακή οικονομία παραβιάζει τους κανόνες και συχνά τους νόμους. Επιπλέον, αμφισβητεί ό,τι έμοιαζε σταθερό και δεδομένο σε μια κοινωνία. Ωστόσο είναι τόσο εύθραυστη. Αυτή η ταινία δεν προσπαθεί να αναλύσει τους μηχανισμούς αυτής της νέας οικονομίας, αλλά περισσότερο να παρατηρήσει πώς τα ερωτήματα που θέτει μας κλονίζουν, προσωπικά, συναισθηματικά, και, κάποιες φορές, χιουμοριστικά».

ΟΙ ΑΤΑΙΡΙΑΣΤΟΙ
LE LION
Σκηνοθεσία: Λουντοβίκ Κολμπό Γιουστίν
Πρωταγωνιστούν: Ντάνι Μπουν, Φιλίπ Κατρίν, Αν Σερά, Σάμουελ Τζουί, Σοφί Βερμπέκ

Ο Ρομέν είναι ψυχίατρος αλλά όταν εξαφανίζεται η κοπέλα του, αναγκάζεται να ζητήσει βοήθεια από έναν ασθενή. Ο ασθενής ονομάζεται Λεό Μιλάν και ισχυρίζεται πως είναι μυστικός πράκτορας. Έτσι ο Ρομέν βοηθά τον Λεό να το σκάσει από το ψυχιατρείο για να τον βοηθήσει. Παρόλα αυτά δεν είναι καθόλου σίγουρος αν ο Λεό του λέει αλήθεια ή είναι μυθομανής. Έτσι ξεκινά μια απίθανη και γεμάτη γέλιο περιπέτεια.

...