Νίκος Φίλης: Το «κοινωνικό ασανσέρ» σταμάτησε (video)

Posted on 11 Ιουνίου, 2020, 11:02 πμ
9 secs

“Ακούσαμε χτες στο Κοινοβούλιο βουλευτές και υπουργούς να αναπτύσσουν το προσωπικό τους success story, όπως ο Ξανθόπουλος σε κάποια ελληνικά δράματα” σχολίασε ο Ν.Φίλης για τα “παιδιά του λαού όλοι, που ξαφνικά έγιναν υπουργοί”

Το σχέδιο της Δεξιάς κυβέρνησης είναι “το σχολείο της αγοράς, με παχιές κουβέντες για επιτυχία και άνοδο, που όμως στην πραγματικότητα αφορούν κατά κύριο λόγο τους λίγους κι εκλεκτούς κι από κει κι έπειτα, όσους προλάβουν να μπουν από τη χαραμάδα που διαρκώς κλείνει. Μέχρι που θα σφραγίσει τελείως” τόνισε μεταξύ άλλων ο Νίκος Φίλης για το αντεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της Ν. Κεραμέως.

“Ακούσαμε χτες στο Κοινοβούλιο βουλευτές και υπουργούς να αναπτύσσουν το προσωπικό τους success story, όπως ο Ξανθόπουλος σε κάποια ελληνικά δράματα” σχολίασε με νόημα ο ίδιος. “Παιδιά του λαού όλοι, που ξαφνικά έγιναν υπουργοί. Να το σεβαστώ. Έχουν ανάγκη ορισμένοι να αναδείξουν την πορεία τους, ως στοιχείο που τους κάνει περήφανους πρόσθεσε.

 

“Αλλά αν ψάξουμε λίγο, θα διαπιστώσουμε ότι στο υπουργικό συμβούλιο βρίσκονται αρκετοί τελειόφοιτοι του κολεγίου. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και δεν είναι μεμπτόν αυτό.

Αλλά προσέξτε: Στη Μεταπολίτευση ίσχυσε -και μάλιστα έντονα- το στοιχείο της ανόδου, της κοινωνικής κινητικότητας μέσα από την εκπαίδευση. Ήταν απόρροια μιας συνολικής αναπτυξιακής εξέλιξης της ελληνικής κοινωνίας.

Σήμερα οι συνθήκες έχουν αλλάξει ραγδαία. Η οικονομική κρίση έχει σαρώσει το παραγωγικό μοντέλο και έχει πλήξει το στοιχείο κοινωνικής ανόδου. Η λιτότητα, η ανεργία, τα μνημόνια, ακόμα και η σημερινή κρίση πανδημίας, έχουν ανατρέψει δεδομένα δεκαετιών. Τώρα όποιος μπει στο πανεπιστήμιο δεν σημαίνει ότι θα ανέβει -δεν συνεπάγεται καν ότι θα βρει δουλειά! Το βλέπουν τα παιδιά αυτό και αποτελεί ίσως μια αιτία απαξίωσης -δυστυχώς- των σπουδών.

Άρα, λοιπόν, για να μιλήσουμε λίγο σχηματικά, το κοινωνικό ασανσέρ σταμάτησε. Όσο και να βροντά κάποιος από μέσα για να πάρει ξανά μπρος, δεν υπακούει. Κι αυτό είναι πολύ σοβαρό, γιατί το ασανσέρ λειτουργούσε ως μέσο υπέρβασης των κοινωνικών ανισοτήτων· ως μέσο κοινωνικής αλλαγής, σε δημοκρατική κατεύθυνση.

Είναι ένα μήνυμα που η κυβέρνηση είτε αδυνατεί να κατανοήσει, είτε την αφήνει παγερά αδιάφορη. Πιθανότατα, και τα δύο. Ακούμε αντίθετα βουλευτές της ΝΔ να… παραγγέλνουν στην υπουργό ένα πρότυπο στην πόλη ή το χωριό τους. Αυτό έχουν καταλάβει από όλη την κοινωνική κρίση και αβεβαιότητα! «Κάθε πόλη και πρότυπο» -και τα υπόλοιπα δέκα, είκοσι σχολεία της περιοχής στο σκοτάδι. Να βουλιάξουν.

Να γιατί η συζήτηση αυτές τις δύο μέρες στη Βουλή ήταν φοβερά χρήσιμη. Γιατί κάνει σαφές και διάφανο, ότι υπάρχουν δυο ανταγωνιστικά σχέδια για την Παιδεία. Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμία σχέση με το σχέδιο της Δεξιάς και της κυβέρνησης. Το ένα σχέδιο ενδιαφέρεται για το σχολείο της αγοράς, με παχιές κουβέντες για επιτυχία και άνοδο, που όμως στην πραγματικότητα αφορούν κατά κύριο λόγο τους λίγους κι εκλεκτούς κι από κει κι έπειτα, όσους προλάβουν να μπουν από τη χαραμάδα που διαρκώς κλείνει. Μέχρι που θα σφραγίσει τελείως.

Το άλλο σχέδιο αφορά το σχολείο της Δημοκρατίας, της συμμετοχής, της συνεργασίας, της συμπερίληψης. Αυτό υπηρετήσαμε ως κυβέρνηση, για αυτό θα αγωνιζόμαστε όσο είμαστε αντιπολίτευση, αυτό θα υπηρετήσουμε ξανά στο μέλλον” έγραψε καταληκτικά σε ανάρτησή του στο facebook ο πρώην υπουργός Παιδείας.

...