Νίκος Σαραντάκος: Σχολεία, μάσκα και ψέκα

Posted on 11 Σεπτεμβρίου, 2020, 9:49 πμ
15 secs

Ανοίγουν τη Δευτέρα τα σχολεία. Κάθε χρονιά η μέρα αυτή είναι σημαδιακή αφού από πολλές απόψεις ορίζει την αρχή της «νέας σεζόν» -ας πούμε, όπως ξέρουν οι ταξιτζήδες, η πρωινή κίνηση αυξάνεται μόλις ανοίξουν τα σχολεία. Η φετινή έναρξη της σχολικής χρονιάς όμως ξεχωρίζει. Έχει κι αυτή το στίγμα της κορόνας, είναι σημαδεμένη από την πανδημία.

Καταρχάς, ενώ εδώ και πολλά χρόνια τα σχολεία άνοιγαν στις 11 του μήνα, φέτος το Υπουργείο αρχικά σκέφτηκε να τα ανοίξει στις 7, τελικά κατάλαβε πως κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο (ούτε καθαρίστριες δεν υπήρχαν) κι έτσι η έναρξη μετατέθηκε για τις 14.

Αφού το Υπουργείο ανακοίνωσε την έναρξη στις 14, ύστερα συνειδητοποίησε πως η 14 Σεπτεμβρίου είναι μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας. Εγώ που είμαι άθρησκος αριστερός το ήξερα, η Υπουργός μας που είναι καντηλανάφτισσα δεν το ήξερε και πιάστηκε εξαπίνης. Διότι βέβαια στο Χριστιαναμπάντ που ζούμε την πρώτη μέρα πρέπει να γίνει αγιασμός, όπως γίνεται κάθε χρόνο στην αρχή αρχή της σχολικής χρονιάς, αλλά φέτος υπάρχει η Σταυροπροσκύνηση κι έτσι, αν έχω καταλάβει καλά, θα γίνει το εξής παράδοξο: θα προσέλθουν οι μαθητές στα σχολεία το πρωί αλλά ο αγιασμός θα γίνει προς το μεσημέρι, πάντως μετά τις 11. Πώς παίρνει η κυβέρνηση την ευθυνη να περάσουν τα παιδιά 2-3 ολόκληρες ώρες χωρίς την προστασία που προσφέρει ο αγιασμός, αυτό δεν το ξέρω (αλλά μην το πάρετε στα σοβαρά).

Μακάρι όμως να ήταν αυτό το πρόβλημα της νέας χρονιάς. Παρόλο που η πανδημία επιβάλλει τήρηση αποστάσεων και παρ’ όλο που το ελληνικό εκπαιδευτικό σώμα είναι από τα πιο γερασμένα της Ευρώπης, η κ. Υπουργός, η κυβέρνηση πιο σωστά, αντιστάθηκε σθεναρα σε κάθε ιδέα μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τάξη αφού μάλιστα είχε νωρίτερα αυξήσει το ανώτατο όριο μαθητών ανά τάξη. Έτσι οι φετινές τάξεις θα είναι πιο συνωστισμένες από τις περσινές, κάτι που δεν καθησυχάζει την ανησυχία εκπαιδευτικών και γονέων.

Έχουν απόλυτο δίκιο οι γονείς να ζητουν πιο ολιγομελείς τάξεις. Ωστόσο, για κάποιο λόγο, οι αντιδράσεις αυτές δεν εμφανίζονται τόσο πολύ, ενώ ο προβολέας των πετσωμένων μέσων ενημέρωσης πέφτει σχεδόν αποκλειστικά σε άλλες κινητοποιήσεις, όπου συγκεντρωμένοι γονείς και μη δηλώνουν την αντίθεσή τους στη χρήση μάσκας απο τους μαθητές.

Kαι όχι μόνο στη χρήση μάσκας. Το πανό της φωτογραφίας δηλώνει αντίθεση σε «υποχρεωτικά εμβόλια, μάσκες και τεστ» -και δεν εννοούν τα τεστ γνωσεων, τα διαγωνίσματα δηλαδή, αλλά το τεστ για τον κορονιό -γιατί άραγε;

 

Μου λένε ότι οι κινητοποιήσεις αυτές προβλήθηκαν υπέρμετρα από τα μέσα ενημέρωσης -ο Ευαγγελάτος, μου λένε, καλούσε καθημερινά έναν μασκόφοβο γονέα και τον είχε ισότιμα σε αντιπαράθεση με έναν επιστήμονα. Φαίνεται ότι στις κινητοποιήσεις αυτές είχαν πρωτεύοντα ρόλο οργανωμένοι ακροδεξιοί, όπως η χρυσαβγίτισσα υποψήφια της Θεσσαλονίκης (που επίσης προσκλήθηκε από τον Ευαγγελάτο!) Αυτό φαίνεται και σε φωτογραφίες στο ωραίο άρθρο των Luben.

Iότροπο (βάιραλ ελληνιστί) έγινε το βιντεάκι από τη συγκέντρωση του Συντάγματος με την κυριούλα που ποδοπατάει τις μάσκες.

Μάλιστα η μορφή της χοροπηδούσας κυρίας έδωσε τροφή σε αμέτρητα μιμίδια -ίσως δούμε μερικά αύριο στα μεζεδάκια.

«Ψεκασμένοι γονείς ποδοπατάνε μάσκες στο Σύνταγμα» είναι ο τίτλος του παραπάνω βιντεακιού.

Πράγματι, οι μασκόφοβοι γονείς χαρακτηρίστηκαν ευρέως -και όχι άδικα- ψεκασμένοι. Για τη λέξη και την ιστορία της έχουμε ξαναγράψει πριν απο 5+ χρόνια, σας παραπέμπω λοιπόν σε εκείνο το παλιό άρθρο.

Να σημειώσω όμως κάτι αφου στο ιστολόγιο προσπαθούμε να καταγράφουμε νεολογισμούς. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κυκλοφορεί αρκετά τον τελευταίο καιρό, ο συντομευμένος τύπος «ψέκα».

Ο τύπος αυτός εκφέρεται καταρχάς στο θηλυκό, ως συλλογικός όρος. «Μαζεύτηκε πάλι όλη η ψέκα» -όπως λέμε «η λετσαρία», «η κλεφτουριά» κτλ.

Άλλοι το χρησιμοποιούν άκλιτο, σαν απλή σύντμηση: «Κοίτα ρε τι έγραψε ο ψέκα».

Άλλοι τέλος λένε «ο ψέκας, του ψέκα». Με ρώτησαν μάλιστα πώς είναι ο πληθυντικός και είπα κατά τη γνώμη μου «οι ψέκες» και «οι ψέκηδες» αλλά στη γενική μόνο «των ψέκηδων».

Eίναι κατανοητή η χλεύη απέναντι στον ανορθολογισμό και στους φορείς του. Κι εγώ το κάνω. Και οι γονείς που διαδήλωσαν ενάντια στις μάσκες -και εναντια όχι μόνο στις μάσκες, όπως είδαμε- δεν είναι απλώς φορείς ανορθολογισμού αλλά και επικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία.

Από την άλλη, ίσως το να τους χαρακτηρίζουμε συλλήβδην ψεκασμένους να μην είναι παραγωγικό. Ίσως να μην τους μεταπείθει αλλά αντίθετα να τους συσπειρώνει, να τους μπετονάρει -κι έτσι κάποιος γονιός που έχει ενδοιασμους μόνο για τη μάσκα να αποκτά ανορθολογικές απόψεις συνολικά, και για την ύπαρξη του κορονιού και για τα εμβόλια.

Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται και η συζήτηση μαζί τους -και η ανασκευή των φέικ νιουζ που κυκλοφορούν για τις μάσκες. Εδώ μπορεί να γίνει (και πρέπει να γίνει) πολλή δουλειά -ένα πρώτο άρθρο έχει μερικά χρήσιμα στοιχεία. Προφανώς θα υπάρχουν και άλλα τέτοια άρθρα, δώστε λινκ.

Οπότε, συζήτηση χρειάζεται με τον γονιό που ανησυχεί. Κι αν μας πει ότι κακώς είναι 25 τα παιδιά στην τάξη, θα συμφωνήσουμε μαζί του. «Αλλά αφού δεν πάρθηκε η απόφαση για λιγότερα παιδιά στην τάξη, κατά μείζονα λόγο είναι απαραίτητη η μάσκα», να του πούμε.

Κι ας κρατήσουμε τον χαρακτηρισμό «ψέκα» για τους οργανωτές, για όσους αρνούνται εμβόλια, για όσους το αξίζουν πραγματικά.

Πηγή: sarantakos.wordpress.com

...