Κεραμέως: Tα κοινωνικά ασανσέρ δεν είναι ένα, είναι πολλά. Φίλης: Στις παλιές πολυκατοικίες ήταν δύο, ένα για τους ενοίκους κι ένα για τα σκουπίδια!

 

Πριν από περίπου 25 χρόνια, ο Ζακ Σιράκ φέρεται να είχε πει την περίφημη φράση “το κοινωνικό ασανσέρ χάλασε“, αναφερόμενος στα τότε προβλήματα της γαλλικής Οικονομίας, με τους νέους που δε μπορούσαν πια να ανελιχθούν κοινωνικά μέσω των σπουδών τους.

Δυόμισι δεκαετίες μετά, μια παραλλαγή της ίδιας φράσης απασχόλησε την Ελληνική Βουλή. Σήμερα, η Νίκη Κεραμέως επικαλέστηκε ξανά το περίφημο κοινωνικό ασανσέρ, το οποίο -όπως είπε- δεν είναι ένα, αλλά πολλά. Εννοούσε ότι στη σημερινή εποχή δεν πρέπει να επικεντρώνουμε στα Πανεπιστήμια ως μοναδικό δρόμο ανέλιξης και εύρεσης εργασίας πλέον, αλλά οφείλουμε να εξασφαλίσουμε πολλούς νέους δρόμους, τους οποίους η κυβέρνηση ανοίγει με το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση καθώς υπάρχει ζήτηση για τεχνικές ειδικότητες, χωρίς αντίστοιχη προσφορά.

Οι 3 αποκλίσεις

Για να υποστηρίξει το νομοσχέδιό της, ανέφερε λοιπόν ότι οι βασικές αντιθέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης εστιαζονται σε τρία σημεία απόκλισης, για τα οποία όπως ισχυρίστηκε ευθύνονται οι ιδεολογικές διαφορές και εμμονές της αντιπολίτευσης:

  1. Ο ρόλος αγοράς εργασίας στη διαμόρφωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Η αντιπόλιτευση μας εγκαλεί για την πλήρη υποταγή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς. Τους είναι φαίνεται αδιάφορο από  ιδεοληψία, να έχει σύνδεση  με την αγορά. Δεν μας απασχολεί αν το πτυχίο θα έχει αντίκρυσμα και αν θα ανοίγει το δρόμο για την εργασία;

  2. Στη δυνατότητα που δίνουμε μετά το Γυμνασιο να ακολουθήσει νέος επαγγελματική καρτάρτιση λένε όχι, ενώ υπήρχε ήδη ανήλικη εργασία και επι ημερών ΣΥΡΙΖΑ. Η δυνατότητα αυτή όμως είναι  μια προσφερόμενη τακτική για συνεχίση επαγγελματικής ζωής όχι μόνο για ανήλικους, αλλά και για ενήλικες που είχαν διαρρεύσει από την εκπαίδευση, στο επίπεδο του τεχνίτη. Να μην τους δώσουμε δεύτερη ευκαιρία;

  3. Το πραγματικό σημείο απόκλισης όμως, είπε η κ.Κεραμέως,  είναι βαθιά ιδεολογικό:

    “Έρχομαι όμως στο πραγματικό σημείο απόκλισης – γιατί τα άλλα θεωρώ ότι είναι καθαρά προσχηματικά – αυτό όμως όχι, και είναι βαθιά ιδεολογικό. Λέει η Αξιωματική αντιπολίτευση: «Έρχεται τώρα η νομοθέτηση της Νέας Δημοκρατίας για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση να επιδεινώσει τις κοινωνικές ανισότητες, παγώνοντας το κοινωνικό ασανσέρ». Για την αξιωματική αντιπολίτευση, το κοινωνικό ασανσέρ της παιδείας είναι ένα, και οδηγεί μόνο στο Πανεπιστήμιο. Για αυτό και έκανε τα πάντα για να μπουν όλοι στο Πανεπιστήμιο. Περισσότεροι εισακτέοι, περισσότερα πανεπιστημιακά τμήματα -έφτασε σε σημείο να ιδρύσει πανεπιστημιακά τμήματα ακόμη και με βουλευτικές τροπολογίες-, κατάργηση πανελλαδικών – θεσμοθέτηση πράσινων τμημάτων στα οποία μπαίνει κανείς χωρίς καν πανελλαδικές εξετάσεις. Όλα στο βωμό του να μπεις στο Πανεπιστήμιο, με 1, με 2, δεν έχει καμία σημασία. Αρκεί να μπεις. Γιατί; Γιατί όλα τα άλλα είναι υποδεέστερα. Και εδώ είναι η βαθιά ιδεολογική μας διαφωνία. Ο κοινωνικός ανελκυστήρας: Για εσάς είναι ένας. Για εμάς είναι πολλοί, με εναλλακτικές και αλληλοσυνδεόμενες διαδρομές. Εξίσου χρήσιμος και απαραίτητος είναι στην κοινωνία μας ένα επιμελητής πτήσεων από ΙΕΚ και ένας μηχανικός από ΑΕΙ”, είπε.

Καυστική απάντηση Νίκου Φίλη

Βέβαια η αναφορά της αυτή δε θα μπορούσε να μείνει αναπάντητη, κι έτσι όταν το λόγο πήρε ο Νίκος Φίλης, η απάντηση ήταν καυστική:

Οταν ένα παιδί φεύγει στα 15 από το σχολείο που το οδηγούμε;  Στην πρόωρη εξειδίκευση. Η γενική μόρφωση όμως είναι αναγκαία για να μάθουν να σκέφτονται για τα γενικότερα ζητήματα, για τη ζωή τους. Η ενοχοποίηση της πρόσβασης των παιδιών στα ΑΕΙ που επενδύθηκε με τη θεωρία των πολλών ασανσέρ, είναι λάθος. Να πω οτι στις παλιές πολυκατοικίες υπηρχε ένα ασανσέρ για ενοίκους κι ένα για σκουπίδια. Λυπούμαι αλλά αυτή είναι η σκέψη σας. Μην ενοχοποιείτε την αγωνία των παιδιών να παίρνουν ανώτερη μόρφωση αλλα δώστε στην ανώτερη μόρφωση χαρακτήρα και σύγχρονο περιεχόμενο. Η συζήτηση που γινεται τώρα αφορά στην υποταγή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις επιχειρήσεις κι όχι στην κοινωνία και τις κοινωνικές ανάγκες. Δεν ειναι η αποδοχή των κοινωνικών ανισοτήτων -που ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε φυσικο φαινόμενο-  το θέμα μας, αλλά η καταπολέμησή τους“, είπε ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι “παρακαμπτήριες” εξετάσεις

Επίσης ο Νίκος Φίλης ζήτησε να ληφθούν μέτρα για ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ζητα κατάργηση της διάταξης που αποκλείει αιρετούς από τα Υπηεσιακά Συμβούλια και, αναφερόμνος στη διάταξη για κατακτήριες εξετάσεις αποφοίτων ΙΕΚ για εισαγωγή στα ΑΕΙ είπε “αυτές δεν είναι κατατακτήριες, αλλά …παρακαμπτήριες” οσο για τη θέσπιση βάσης στα ΑΕΙ -θέμα για το οποίο νωρίτερα είχε αντιδράσει έντονα και ο Δημήτρης Κουτσούμπας- είπε οτι αν γινόταν το προηγούμενο καλοκαίρι,  θα είχαμε 24.000 λιγοτερα παιδια στα ΑΕΙ και 130 τμηματα υπό κατάργηση, αυτο πάτε να κάνετε.

Κι έτσι φάνηκε καθαρά ότι από τον -συντηρητικό επίσης- Ζακ Σιράκ στη Νίκη Κεραμέως, υπάρχει μεγάλη απόσταση. Τόσο μεγάλη που δε γεφυρώνεται με ασανσέρ.

Πηγή: alfavita.gr