Κοσμάς Αναγνωστόπουλος: Ο Μεγάλος Περίπατος μίκρυνε ήδη κατά μία Βασ. Όλγας!

Posted on 16 Ιουνίου, 2020, 11:32 πμ
9 secs

Υπάρχει κόσμος που ίσως εύλογα δεν έχει καταλάβει γιατί διαμαρτύρομαι για την πιλοτική ανάπλαση της Βασ. Όλγας, οπότε ας τα ξαναπώ με τη σειρά, ξεκινώντας από την μεγάλη εικόνα και καταλήγοντας στις “λεπτομέρειες”:

1) Το έργο του “Μεγάλου Περιπάτου” ξεκίνησε από την ανάπλαση μιας καθόλου τυχαίας λεωφόρου, για την οποία χρόνιο αίτημα έχει αποτελέσει η πεζοδρόμηση με τρόπο τέτοιο, ώστε να επιτευχθεί ενοποίηση του Ζαππείου με τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπίου και τις παρακείμενες αθλητικές εγκαταστάσεις. Αίτημα γενικά σωστό, αλλά όχι τόσο κρίσιμο από πλευράς κινητικότητας, γιατί η κινητικότητα στην Αθήνα πονάει πολύ περισσότερο σε άλλες οδούς, που δεν έχουν τέτοια φαρδιά πεζοδρόμια, αλλά έχουν πολύ υψηλότερες ροές πεζών (και θα θέλαμε και ποδηλάτων). Πχ η Βασιλίσσης Σοφίας έχει πολύ πιο κρίσιμο ρόλο από πλευράς πρόσβασης στο κέντρο της Αθήνας και είναι πολύ πιο αφιλόξενη για τον πεζό και τον ποδηλάτη. Επομένως, θεωρούμε την παρέμβαση στην Βασ. Όλγας αδιάφορη για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας στην Αθήνα.

2) Εφόσον επιλέχθηκε, τουλάχιστον περιμένουμε να γίνει σωστά. Σωστά σημαίνει ότι ο ποδηλατόδρομος ΔΕΝ ΜΠΑΙΝΕΙ ΠΟΤΕ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ και πάντα διαχωρίζεται με φυσικά και ασφαλή εμπόδια από αυτήν. Σύμφωνα με την διεθνη εμπειρία δεκαετιών, οι ποδηλατόδρομοι κάθε τύπου τοποθετούνται δίπλα στο πεζοδρόμιο, έτσι ωστε ο ποδηλάτης να έχει άμεση πρόσβαση σε αυτό και στις χρήσεις που εξυπηρετεί (για λόγους πολεοδομικούς, συγκοινωνιακούς και οδικής ασφάλειας), ενώ οι ποδηλατόδρομοι λειτουργούν παράλληλα ως “ζώνες μετάβασης” μεταξύ αυτοκίνησης και πεζοδρομίου. Στην συγκεκριμένη οδό υπήρχε η δυνατότητα να γίνει αυτό, αλλά αποφεύχθηκε, μάλλον διότι δεν ήθελαν να μετακινήσουν τις γραμμές λεωφορείων και τρόλει λίγα μέτρα πιο κοντά στη νησίδα. Δεν το θεωρούμε τεχνικά ανέφικτο, κάθε άλλο, αλλά ίσως να το θεώρησαν οι μηχανικοί του Έργου. Δεν μας έχουν εξηγήσει.

3) Εάν δεν μπορείς να σχεδιάσεις έναν ποδηλατόδρομο σωστά, η γνώμη μας είναι ότι δεν πρέπει να τον κατασκευάσεις καθόλου, γιατί ενδέχεται να κάνει τα πράγματα χειρότερα απ’ ό,τι είναι σήμερα, να έχουμε ατυχήματα και να δυσφημιστεί το ποδήλατο στον κόσμο που θέλουμε να πείσουμε να αλλάξει συνήθειες. Επομένως, εάν οι μηχανικοί του Έργου θεωρούσαν ότι δεν μπορεί να κατασκευαστεί σωστά σε αυτήν την πιλοτική φάση του Έργου, έπρεπε να αποφύγουν πλήρως την Όλγας.

4) Επιλέγοντας, όμως, την συγκεκριμένη θέση για την κατασκευή του ποδηλατόδρομου, ακυρώνουν στην πράξη την επαναλειτουργία του Τραμ, το οποίο σε πολλές σοβαρές χώρες και πόλεις αποτελεί τον στυλοβάτη της βιωσιμης κινητικότητας. Εάν έχουν λύση για την Όλγας για την περίοδο επαναλειτουργίας του Τραμ, αυτήν θα έπρεπε να εφαρμόσουν από τώρα και να μην γεμίσουν ελαστομερές υλικό τις ράγες του Τραμ, εξοργίζοντας κάθε νοήμονα άνθρωπο (ειδικό και μη). Κατά την γνωμη μου, χωρίς να είμαι νομικός, το ατόπημα αυτό είναι εκτός από θεσμικό και ποινικό, καθώς πρόκειται για ζημιά σε εθνική υποδομή. Νομίζω αυτά και χειρότερα λένε όλοι οι ειδικοί, όπως ο George Nathenas και τα μέλη του Τραμ και μετρό του κόσμου.

5) Ο διάδρομος του Τραμ είναι εντελώς ακατάλληλος για διέλευση ποδηλάτου, καθώς περιστοιχίζεται από χαμηλά στηθαία, τα οποία θα προκαλέσουν πολλά και σοβαρά ατυχήματα στους ποδηλάτες. Το νιώθεις με το που μπαίνεις και το διαπίστωσε και η ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα.

6) Το κίτρινο χρώμα που επιλέχθηκε είναι εντελώς ασύμβατο με τις διεθνείς πρακτικές (δεν χρησιμοποιείται σε καμία σοβαρή πόλη στον κόσμο), ενώ είναι ασύμβατο και με το χρώμα που έχει ήδη χρησιμοποιηθεί στον Μητροπολιτικό Ποδηλατόδρομο Γκάζι-Φάληρο από την Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας (ΜΒΚ), δηλαδή το κόκκινο (το οποίο εδώ χρησιμοποιήθηκε για τους πεζούς). Αυτό θα προκαλέσει σύγχυση στους ποδηλάτες και πιθανά να έχουμε ατυχήματα μόνο για αυτόν τον λόγο, δηλαδή εξαιτίας της λανθασμένης “οριζόντιας σήμανσης” όπως λέγεται στην ορολογία μας. Να σημειώσουμε ότι η ΜΒΚ συμμετέχει στο ΣΒΑΚ του Δήμου Αθηναίων και άρα θα μπορούσαν απλά να την ρωτήσουν.

7) Το κίτρινο χρώμα επίσης αντανακλά το φώς του ήλιου, κάτι που δεν βοηθάει καθόλου τους ποδηλάτες όταν κάνουν ποδήλατο στην ηλιόλουστη Αθήνα, λαμβάνοντας υπόψη και ότι η συγκεκριμένη θέση του ποδηλατόδρομου δεν σκιάζεται καθόλου.

8) Τα χρώματα αυτά, κατά την ταπεινή μου γνώμη δεν είναι συμβατά με το τοπίο της περιοχής και προσωπικά θα επέλεγα αυτά της Ν.Υόρκης στο αντίστοιχο έργο ανάπλασης των Gehl – Making Cities for People, δηλαδή το χρώμα της άμμου για τους πεζούς και το πράσινο για το ποδήλατο. Στην ανάγκη θα έβαφα πράσινο και τον Μητροπολιτικό Ποδηλατόδρομο για να επικρατήσει το πράσινο στην Αθήνα, ένα χρώμα που ούτως ή άλλως μας λείπει και δεν προκαλεί. Εναλλακτικά θα χρησιμοποιούσα τα χρώματα της Κοπεγχάγης, δηλαδή γαλάζιο για το ποδήλατο. Αναμένω όμως και την τοποθέτηση του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ για το θέμα.

Κλείνοντας, αναγκάζομαι να επαναλάβω ότι ως εκπρόσωπος του ευρωπαϊκού θεσμού/δικτύου Civitas Initiative για την Βιώσιμη Κινητικότητα στην Ελλάδα, είμαι από αυτούς που επιδιώκουν εδώ και δεκαετίες να υλοποιηθούν παρεμβάσεις για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας στις ελληνικές πόλεις, συχνά με βαρύ προσωπικό κόστος.
Παρότι δεν ήρθε σε καμία περαιτέρω επικοινωνία ο Δήμος με τον φορέα μας για το έργο, αφού πρώτα είχε ζητήσει τις προτάσεις μας και υλοποιεί μέρος αυτών με εντελώς διαφορετικό τρόπο και σκοπό, είμαι από αυτούς που θέλουν να πετύχει το Έργο.
Από την πληροφόρηση που έχω και τα δείγματα γραφής που εισπράττω, έχω έντονη ανησυχία ότι το έργο θα εξελιχθεί σε φιάσκο -σε μέρος του ή στο σύνολό του- και αυτό θα κάνει μη αναστρέψιμη ζημιά στην βιώσιμη κινητικότητα, όπως έχουν κάνει κάποιοι κακοσχεδιασμένοι ποδηλατόδρομοι σε άλλους Δήμους και όπως κατάφεραν να σκοτώσουν τα συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων και πατινιών, τα οποία σε χιλιάδες άλλες πόλεις στον κόσμο έχουν τεράστια επιτυχία.
Όπως, επίσης, κατασκευάζοντας ένα ολυμπιακό Τραμ, με λάθος τρόπο και για λάθος λόγο, το φοβερό αυτό εργαλείο αστικής κινητικότητας απαξιώθηκε. Και τώρα πάρα πολλοί Αθηναίοι δεν θέλουν την επέκταση του Τραμ στην Αθήνα, ούτε και ιδρώνουν επειδή βάφτηκε καναρινί…

 

*Ο Κοσμάς Αναγνωστόπουλος είναι συντονιστής του Δικτύου ΟΤΑ για τη Βιώσιμη Κινητικότητα CIVINET CY-EL

 

...