Θεανώ Φωτίου: Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ είναι η σύσταση Υφυπουργείου για τα Δικαιώματα των Αναπήρων

Posted on 10 Φεβρουαρίου, 2021, 7:23 μμ
5 secs

Εισήγηση της Θ. Φωτίου, αν. τομεάρχη για Θέματα Κοινωνικής Αλληλεγγύης της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης και Δικαιοσύνης στο σ/ν για την Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας και τις Επιτροπές για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου & Βιοηθικής-Τεχνοηθικής:

 

«Η κυβέρνηση επανασυστήνει τις Επιτροπές για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου & Βιοηθικής-Τεχνοηθικής γιατί επιθυμεί να τις ελέγχει πλήρως και να τις στελεχώσει με τα δικά της παιδιά»

 

Στην ομιλία της ως εισηγήτρια για την Αξιωματική Αντιπολίτευση, η κ. Θεανώ Φωτίου τόνισε τα εξής σημεία:

Η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας είναι ένα συμβουλευτικό όργανο, περιορισμένου αντικειμένου, απόλυτα εξαρτημένη και ελεγχόμενο από τον Πρωθυπουργό που επιλέγει τα 6 από τα 11 μέλη της, χωρίς καμία δυνατότητα δέσμευσης ή ελέγχου του κρατικού μηχανισμού στην εφαρμογή όσων προτείνει, ενώ, αντίθετα, έχει δυνατότητα προσλήψεων, αναθέσεων, απορρόφησης και διάθεσης κονδυλίων δυσανάλογη με το ρόλο του, ακόμη και κατάρτισης και πρακτικής εξάσκησης σε σπουδαστές

Η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας είναι εγχείρημα αντιπροσωπευτικό της τακτικής και των μεθόδων της κυβέρνησης: μεγιστοποίηση του επιτελικού κράτους με έλεγχο των πάντων από το πρωθυπουργικό γραφείο, στελέχωση των ελεγχόμενων δομών από άτομα της επιλογής του και συρρίκνωση της συμμετοχής του δημόσιου τομέα  και των λειτουργών του.

Εμείς, εν μέσω μνημονίων είχαμε καταφέρει τα εξής:

Με το νόμο 4488/17 εισάγεται στην εθνική νομοθεσία η υποχρέωση του Κράτους για εφαρμογή των δικαιωμάτων των αναπήρων.

Αναγνωρίζοντας το τριπλάσιο σχεδόν κόστος ζωής των αναπήρων και την επισφάλειά τους για το πότε παίρνουν το επίδομά τους:

·           συγκεντρώσαμε στον ΟΠΕΚΑ όλα τα αναπηρικά προνοιακά επιδόματα και τα αποδίδαμε ψηφιακά κάθε Τα εξαιρέσαμε από το φορολογητέο εισόδημα και τα αποσυνδέσαμε από εισοδηματικά κριτήρια. Ενισχύσαμε το δικαίωμα των αναπήρων στην εργασία:

·           Για πρώτη φορά με νόμο, το 15% των προσλήψεων στο δημόσιο θα καλύπτεται από ανάπηρους και τις οικογένειές τους.

·           Για πρώτη φορά άτομα με νοητικές αναπηρίες και οι ψυχικά ασθενείς δεν χάνουν το επίδομα τους όταν αποκτούν εργασία. Αυτό σχεδιάζαμε να το επεκτείνουμε και σε άλλες αναπηρίες.

·           Δημιουργήσαμε ευνοϊκό πλαίσιο συμβάσεων για ΚΟΙΝΣΕΠ όπου συμμετέχουν ΑμεΑ στους διαγωνισμούς του δημοσίου.

Για την αξιολόγηση της αναπηρίας και τα ΚΕΠΑ:

·           Αποτρέψαμε την αξιολόγηση της αναπηρίας με βάση το μοντέλο της λειτουργικότητας που ήθελαν να επιβάλλουν οι δανειστές για να κόψουν επιδόματα και Ξεκινήσαμε μεγάλες αλλαγές στα ΚΕΠΑ με τον ηλεκτρονικό φάκελο αναπηρίας Καταργήσαμε το παράβολο των 46 €.

·           Επεξεργαστήκαμε και εκδώσαμε το νέο ΕΠΠΠΑ (Ενιαίο Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστών Αναπηρίας) που περιλαμβάνει νέες παθήσεις και προσθέσαμε 45 σπάνιες και χρόνιες νόσους σε αυτές που κρίνονται άπαξ για τη χορήγηση του επιδόματος δια βίου.

Για την καθημερινότητά του ανάπηρου

·           Ενισχύσαμε με κρατικές επιχορηγήσεις την πρόσβαση σε δημόσια κτίρια και υπαίθριους χώρους

·           Εφαρμόσαμε για πρώτη φορά σύστημα εξ αποστάσεως διερμηνείας για τους κωφούς και βαρήκοους μέσω κινητού σε 24ωρη βάση

Για το μέλλον του ανάπηρου

·           Νομοθετήσαμε ώστε για πρώτη φορά δημόσιοι φορείς να ιδρύουν και λειτουργούν ΚΛΔΗΦ ΑμεΑ και καλύψαμε από τον κρατικό προϋπολογισμό το 80% της δαπάνης των voucher για τα ΚΔΑΠ ΑμεΑ.

·           Αλλάξαμε το θεσμικό πλαίσιο της ειδικής αγωγής με έμφαση στη συμπεριληπτική εκπαίδευση.

·           Θεσμοθετήσαμε νέο νομοθετικό πλαίσιο Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης και εντάξαμε 160 ΣΥΔ στα ΠΕΠ του ΕΣΠΑ τις οποίες παγώσατε, όπως και τα 100 Κέντρα Στήριξης Οικογένειας (ΚΣΟΙ) στα Κέντρα Κοινότητας

Η κυβέρνηση δεν ασκεί φιλοαναπηρική πολιτική. Εν μέσω πανδημίας η κυβέρνηση μείωσε τα κονδύλια για τα αναπηρικά επιδόματα σε σχέση με όσα εμείς δίναμε το 2019. Έχει συσσωρεύσει 40.000 εκκρεμείς αιτήσεις στα ΚΕΠΑ και απέρριψε την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ να δώσει διπλό αναπηρικό επίδομα στις γιορτές. 

Με αυτή την εμπειρία, κατανοήσαμε ότι αυτό που χρειάζεται είναι μια ισχυρή διοικητική δομή του κράτους που να μπορεί να συντονίζει και να ελέγχει όλες τις υπόλοιπες δομές, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που υλοποιούν τις κεντρικές πολιτικές  για τα δικαιώματα των αναπήρων.

Η εφαρμογή του ν. 4488/17 του ΣΥΡΙΖΑ μας έπεισε ότι αυτό που απαιτείται είναι μια αποφασιστική αυτόνομη διοικητική οντότητα στη δομή του κράτους για θέματα αναπηρίας. Για αυτό το λόγο σχεδιάζαμε  τη σύσταση Υφυπουργείου που θα περιλάμβανε Εθνικό Μηχανισμό Παρακολούθησης, Συντονισμού και Αξιολόγησης όλων των δράσεων της κυβέρνησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού. Κατά προτεραιότητα, πρέπει να νομοθετηθούν:  

o    Ο προσωπικός φροντιστής ή βοηθός ανάλογα με τις ανάγκες, ακόμη και σε 24ωρη βάση

o    Το πάσο πρόσβασης του αναπήρου σε πολιτιστικά και μορφωτικά αγαθά, αθλητισμό, μεταφορές και αναψυχή., συνδεδεμένο με τον ηλεκτρονικό του φάκελο για

o    Αλλαγή του τρόπου πιστοποίησης της αναπηρία από τα ΚΕΠΑ και αναμόρφωσή τους

o    Καταβολή των παροχών σε χρήμα και είδος στους αναπήρους ανεξαρτήτως του εισοδήματος από εργασία 

Σχετικά με την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η βουλευτής τόνισε ότι η κυβέρνηση επανασυστήνει χωρίς καμία αιτιολογία,  πριν τη λήξη της θητείας της, που ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2019, μια επιτροπή που και η λειτουργία και το έργο της αναγνωρίζονταν ως πολύ ικανοποιητικά.

Αλλάζει τη σύνθεσή της καταργώντας τη συμμετοχή της Βουλής, δηλαδή του Προέδρου της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας και των εκπροσώπων των κομμάτων, του συνηγόρου του Καταναλωτή και του εκπροσώπου της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και 7 υπουργείων, περιορίζει  την εκπροσώπηση της ακαδημαϊκής κοινότητας σε 2 άτομα  που η ίδια η επιτροπή επιλέγει με αδιαφανείς και διαβλητές διαδικασίες, σε 1 άτομο αντί για 5 για την εκπροσώπηση των διεμφυλικών και ομοφυλοφιλικών σωματείων, και σε 1 αντί για 2 την εκπροσώπηση των Ρομά.

Από εκφραστής της κοινωνίας και συνομιλητής των πολιτικών δυνάμεων η ΕΕΔΑ μετεξελίσσεται σε ένα ολιγαρχικής κοπής όργανο που δεν μπορεί να εκπληρώσει την αποστολή του και μάλιστα με κόστος δυσανάλογο σε σχέση με το ρόλο του.

Για την Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, η Θ. Φωτίου επισήμανε ότι η επανασύσταση μιας επιτροπής που παρήγαγε εξαιρετικό έργο δεν δικαιολογείται από τις ελάχιστες αλλαγές του νέου νόμου σε σχέση με την υφιστάμενη νομοθεσία.

Στη νέα Επιτροπή, αυξάνονται σε 11 από 9 τα μέλη της Επιτροπής που ορίζονται όλα από τον Πρωθυπουργό  χωρίς κριτήρια και χωρίς να ορίζονται τα επιστημονικά πεδία προέλευσής τους. Η Επιτροπή θα έπρεπε να περιλαμβάνει επιστήμονες ειδικής εμπειρίας και εξειδίκευσης σε θέματα βιοηθικής.

Πρόβλημα επιπλέον είναι ότι, τόσο τα μέλη της Επιτροπής, όσο και το προσωπικό θα αμείβονται με απλή απόφαση του Υπ. Οικονομικών, κατ’ εξαίρεση όσων ισχύουν για τις αμοιβές επιτροπών και ανεξάρτητων αρχών.   

Και οι τρεις δομές που προτείνονται με το Σ/Ν αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ επιδιώκει με κάθε τρόπο την δημιουργία ενός απόλυτα ελεγχόμενου κομματικού κράτους. Ό,τι δεν μπορεί να ελέγξει, το καταργεί και το επανασυστήνει με μόνο σκοπό τον απόλυτο κομματικό έλεγχο του και το  βόλεμα κάποιων  ακόμη δικών της παιδιών.

...