ΕΛΤΑ: Συρρίκνωση, απολύσεις και διάλυση των εργασιακών σχέσεων

Posted on 03 Δεκεμβρίου, 2020, 9:03 πμ
6 secs

Ανάστατοι είναι οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) από την τροπολογία που κατατέθηκε την Τρίτη στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την περιστολή του λαθρεμπορίου.

Επιχειρούν να διαλύσουν τον αρχαιότερο δημόσιο Οργανισμό, τονίζουν εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ

Αντιδρούν οι εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ στο σχέδιο μετασχηματισμού του Οργανισμού που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για διαχωρισμό και δημιουργία εργαζομένων δυο ταχυτήτων, αλλά και για κλείσιμο περισσότερων ταχυδρομικών γραφείων και συρρίκνωση του Οργανισμού.

Η ΠΟΣΤ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών), σε ανακοίνωσή της, τονίζει ότι «τα ΕΛΤΑ μπαίνουν στο στόχαστρο», επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση «επιχειρεί να διαλύσει τον αρχαιότερο δημόσιο Οργανισμό, που μετράει 192 χρόνια ιστορικής διαδρομής, μια μακρόχρονη διαδρομή με πρωταγωνιστικό ρόλο και τεράστια προσφορά στην οικονομική, πολιτιστική και περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας».

Η ΠΟΣΤ λέει «ναι»:

-στη χρηματοδότηση του Οργανισμού, με σωστή διαχείριση των χρημάτων προς την κατεύθυνση της αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ,
-στην εθελουσία με ξεκάθαρους όρους,
-στις προσλήψεις προσωπικού, με διαδικασίες ΑΣΕΠ.

αλλά «όχι»:

-στη «βάρβαρη», όπως αναφέρει, κινητικότητα των εργαζομένων,
-στο διαχωρισμό και τη δημιουργία εργαζομένων δύο ταχυτήτων,
-στο κλείσιμο ταχυδρομικών γραφείων και στην περαιτέρω συρρίκνωση του Δικτύου ΕΛΤΑ.

«Αυτά μας βρίσκουν αντίθετους και δεν θα περάσουν. Εμείς οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα αγωνιστούμε, όπως διαχρονικά έχουμε κάνει μέχρι τώρα, για την περιφρούρηση του κοινωνικού αγαθού της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης, για να κρατήσουμε το Ταχυδρομείο όρθιο, προσιτό και ανοιχτό για όλους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, θα παλέψουμε για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και για τη δίκαιη μεταχείριση παλιών και νέων εργαζομένων», επισημαίνουν οι εργαζόμενοι.

Απολύσεις και διάλυση των εργασιακών σχέσεων

Η πολυσέλιδη τροπολογία, για την οποία, όπως τόνισε στο Tvxs.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών, Ηλίας Μπακέλλας, οι εργαζόμενοι στην εταιρεία δεν είχαν ιδέα, ενώ ήδη βρίσκονταν σε διαπαραγματεύσεις για συλλογική σύμβαση (!) περιλαμβάνει σειρά διατάξεων που οδηγούν στη διάλυση των εργασιακών σχέσεων σε ό,τι αφορά στους νεοπροσλαμβανόμενους, στην έξοδο των παλαιών εργαζόμενων – με διάφορους έμμεσους και άμεσους τρόπους – και στη συρρίκνωση του δικτύου, με απώτερο στόχο την έλευση ιδιώτη «στρατηγικού επενδυτή».

Άμεσος στόχος, η μείωση κατά 2.000 του υπάρχοντος προσωπικού των περίπου 5.200 εργαζομένων. Μπορεί η χρηματοδότηση που συνοδεύει τον «μετασχηματισμό» των ΕΛΤΑ, όπως το έθεσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, να ανέρχεται σε 280 εκατομμύρια ευρώ (180 εκ. αποζημίωση Καθολικής Υπηρεσίας και 100 εκ. αύξηση μετοχικού κεφαλαίου) αλλά, όπως προκύπτει από όσα καταγγέλουν οι εργαζόμενοι, αυτά τα χρήματα δεν θα πάνε για  καλό σκοπό. Το αντίθετο.

Ο Ηλίας Μπακέλλας μας λέει ότι το κράτος χρωστάει στα ΕΛΤΑ από το 2013 και μετά, 400 εκ. ευρώ, τα οποία προκύπτουν από την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας των ετών 2013 – 2020 και από την απομείωση του μετοχικού κεφαλαίου το οποίο ήταν 220 εκ. ευρώ, για μια εταιρεία που «τρέχει» με έλλειμμα 5 εκ. ευρώ τον μήνα.

Να σημειωθεί ότι η Καθολική Υπηρεσία «εξασφαλίζει την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλους τους κατοίκους της χώρας, όπου και αν βρίσκονται, χωρίς εξαιρέσεις και χωρίς διακρίσεις, σε σταθερή βάση, προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα», όπως αναφέρει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών. Αν και στον νόμο 4053 του 2012η η σχετική υποχρέωση αφορά κάθε ταχυδρομικού φορέα, με την τροπολογία η υποχρέωση χρηματοδότησης της Καθολικής Υπηρεσίας αφορά μόνο το ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή τους φορολογούμενους.

Χρηματοδοτώντας την ιδιωτικοποίηση

Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις προβλέψεις της τροπολογίας, τα ποσά αυτά, τα οποία σε άλλη περίπτωση θα ήταν ευπρόσδεκτα, θα χρησιμοποιηθούν για να χρηματοδοτήσουν με δημόσιο χρήμα την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, όπως καταγγέλουν οι εργαζόμενοι.

Για να επιτευχθούν όλα αυτά, η τροπολογία προβλέπει, μεταξύ άλλων, την «έξωση», ουσιαστικά, του ΑΣΕΠ από τη διαδικασία των προσλήψεων, επιφυλάσσοντας του έναν «εποπτικό» ρόλο των σχετικών αποφάσεων της εταιρείας, αλλά με εξαιρετικά ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα ελέγχου και τη δημιουργία μιας «Επιτροπής Προσλήψεων και Αμοιβών» εντός της εταιρείας, η οποία και θα εισηγείται σχετικά στο ΔΣ.

Μάλιστα, για το καθεστώς που θα διέπει τις προσλήψεις ορισμένου χρόνου, θα αποφασίζει αποκλειστικά η διοίκηση της εταιρείας, με την τροπολογία να προβλέπει ότι «παύει να ισχύει και να εφαρμόζεται κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη περί προσλήψεων προσωπικού».

«Διαλύονται οι εργασιακές σχέσεις ειδικά με τους νέους εργαζόμενους» τονίζει στο Tvxs.gr ο Ηλίας Μπακέλλας. «Όποιος νέος υπάλληλος έρθει στα ΕΛΤΑ είναι εκτός γενικού κανονισμού προσωπικού, εκτός μισθολογίου των παλαιών, δηλαδή δημιουργούνται δύο ταχύτητες εργαζομένων και συνθήκες γαλέρας για τους νέους, με διαφορετικό μισθολόγιο, δίχως συλλογική σύμβαση, χωρίς κανονισμό προσωπικού. Θα είναι στη διαδικασία του διευθυντικού δικαιώματος.

«Εθελούσιες»… απολύσεις

Για τους παλαιούς εργαζόμενους προβλέπεται η έξοδός τους με τρεις τρόπους:

  1. Εθελούσια
  2. Εσωτερική μετάταξη
  3. Μετάταξη σε άλλη υπηρεσία του Δημοσίου.

Η εθελούσια έξοδος αφορά 2.000 εργαζόμενους που πρέπει να φύγουν μέσα στο 2021, σημειώνει ο Ηλίας Μπακέλλας. «Αυτό σημαίνει ότι τα ΕΛΤΑ, από τους 5.200 υπαλλήλους σήμερα, θα μείνουν με 3.000 υπαλλήλους. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει λιγότερο δίκτυο. Υπολογίζουν ότι από τα 660 γραφεία να μείνουν 200. Τα υπόλοιπα θα πάνε σε πρακτόρευση και φρανσάιζ.», ενώ θεωρείται δεδομένη και η υπερενταντικοποίηση της εργασίας.

Ο ίδιος προσθέτει, ότι τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίας της εθελούσιας δεν τα γνωρίζει κανείς. «Λένε ότι από τα 180 εκατομμύρια που θα δώσει το κράτος ως αποζημίωση καθολικής υπηρεσίας, τα 120 ή 140 θα πάνε στην εθελούσια. Βάζουν έναν διαχειριστή στο πρόγραμμα να παρακολουθεί την εξέλιξή του, θα βάλουν τα 280 εκατομμύρια στην Εθνική Τράπεζα και θα παρακολουθούν πώς θα διοχετεύονται σε διάφορες πράξεις. Έναν τύπο μνημονίου θέλουν να φτιάξουν.».

Για τους εργαζόμενους που δεν δεχθούν την εθελούσια η τροπολογία προβλέπει το δικαίωμα της εταιρείας να τους μετατάξει σε άλλες υπηρεσίες και θέσεις στο εσωτερικό της.

Αλλά υπάρχουν και χειρότερα: «Όσοι δεν τσιμπήσουν με την εθελούσια ή όσοι δεν ενταχθούν στην υπυηρεσία των εσωτερικών μετατάξεων, υπάρχει όρος, για πρώτη φορά στα ΕΛΤΑ, όσοι πλεονάζουν, να μετακινούνται σε άλλες υπηερσίες του δημοσίου, με άλλο μισθολόγιο» μας λέει ο Ηλίας Μπακέλλας. Με ό,τι αρνητικό θα σημάνει αυτό σε μισθολογικά και συνταξιοδφοτικά δικαιώματα.

«Ουσιαστικά τους οδηγούν στην έξοδο. Θέλουν να διώξουν όλους τους παλιούς υπαλλήλους. Η τροπολογία ουσιαστικά ιδιωτικοποιεί τα ΕΛΤΑ». Οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε διαδικασία ενημέρωσης των κομμάτων και προετοιμασίας κινητοποιήσεων.

...