, Δημήτρης Τερζής: Μια απευθείας ανάθεση, χωρίς διαβούλευση και με υψηλό τίμημα, INDEPENDENTNEWS
Ενώ η συμφωνία με τους Ισραηλινούς έχει 22ετή διάρκεια, η χώρα μας έχει ήδη αποφασίσει να πληρώσει σχεδόν το 1/3 του ποσού των 1,8 δισ. ευρώ στα πρώτα τρία χρόνια!

Ερωτηματά ωστόσο υπάρχουν και για άλλη μία συμφωνία που υπέγραψε η ελληνική κυβέρνηση με εταιρεία ισραηλινών συμφερόντων και αφορά το Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας, εκεί δηλαδή που εξασκούνται οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας. Λόγω της οικονομικής κρίσης και των συνεπειών της το εν λόγω Κέντρο Εκπαίδευσης αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα υποστήριξης ενώ ζήτημα είχε προκύψει και με τη συντήρηση των αεροσκαφών με τα οποία εκπαιδεύονταν οι πιλότοι.

Επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έγινε η πρώτη ουσιαστική προσπάθεια επανενεργοποίησής του που θα περιλάμβανε και την αγορά νέων εκπαιδευτικών αεροσκαφών. Τότε τα δημοσιεύματα έκαναν λόγο για ένα πρόγραμμα που θα κόστιζε περί τα 300 εκατ. ευρώ και θα περιλάμβανε την αγορά 10 νέων εκπαιδευτικών αεροσκαφών, νέων εξομοιωτών πτήσης και του βασικού εξοπλισμού.

Το καλοκαίρι του 2020 και μετά την επίσκεψη Μητσοτάκη στο Ισραήλ έγινε γνωστό ότι το Κέντρο Εκπαίδευσης θα δοθεί με απευθείας ανάθεση μέσω χρονομίσθωσης στην ισραηλινή εταιρεία Elbit Systems. Η συμφωνία θα είχε διάρκεια 22 ετών και το αρχικό κόστος υπολογιζόταν στο 1,6 δισ. ευρώ, ενώ τελικά θα ξεπεράσει ελαφρώς το 1,8 δισ. ευρώ. Θα έρθει προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής τον Δεκέμβριο του 2020, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι έμενε εκτός νυμφώνος (εργασίες συντήρησης, επισκευών κ.λπ.) η ΕΑΒ που αντιπροσωπεύει την εγχώρια βιομηχανία όπλων. Το πιο εντυπωσιακό όμως δεν είναι αυτό. Είναι το γεγονός πως ενώ η συμφωνία έχει 22ετή διάρκεια, η χώρα μας έχει ήδη αποφασίσει να πληρώσει σχεδόν το 1/3 του ποσού των 1,8 δισ. ευρώ στα πρώτα τρία χρόνια της συμφωνίας με τους Ισραηλινούς (έως το 2024).

Συγκεκριμένα ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Σκυλακάκης υπέγραψε στις 15 Απριλίου 2021 έγγραφο κλιμακωτών πληρωμών ύψους 1,647 δισ. ευρώ στην εικοσαετία, που περιλάμβανε την πληρωμή 389,6 εκατ. ευρώ στα 3 πρώτα χρόνια. Μάλιστα, με δεύτερο έγγραφο την ίδια μέρα, από τους ίδιους κωδικούς, δίνει άλλα 202,6 εκατ. ευρώ κατανεμημένα στα έτη 2022-2024, ανεβάζοντας το ποσό στα 592,24 εκατ. ευρώ!

Κανείς δεν γνωρίζει γιατί δείχνει τέτοια ιδιαίτερη σπουδή στις προπληρωμές η κυβέρνηση και γιατί επιβαρύνει με αυτόν τον τρόπο τους προϋπολογισμούς έως το 2024, την ώρα που η 22ετής συμφωνία τής δίνει απλόχερα τη δυνατότητα να πληρώνει λιγότερα χρήματα σε ετήσια βάση. Οπως ήταν αναμενόμενο ο τρόπος που κλείστηκε αυτή η συμφωνία και η ελλιπής ενημέρωση ως προς τις πτυχές της είχαν προκαλέσει την αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝ.ΑΛΛ. και ΚΚΕ). Κατατέθηκαν μάλιστα στη Βουλή σχετικές ερωτήσεις, οι οποίες εδώ και μήνες ουδέποτε απαντήθηκαν από τους αρμόδιους υπουργούς.

Τα δημοσιεύματα που κλήθηκαν να υπερασπιστούν τη συμφωνία έφεραν μια σειρά από επιχειρήματα όπως ότι «η Καλαμάτα θα αποτελέσει πεδίο προσέλκυσης πιλότων και από άλλες χώρες» και πως «είναι σημαντικό για τους πιλότους μας που θα συνεργάζονται με ισραηλινή εταιρεία καθώς οι Αεροπορίες των δύο χωρών χρησιμοποιούν τα ίδια αεροσκάφη», αφήνοντας να εννοηθεί ότι αυτού του τύπου η εκπαίδευση θα κάνει καλύτερους τους πιλότους μας απέναντι στον κίνδυνο εξ Ανατολών.

Κανείς βέβαια δεν έγραψε ότι η εν λόγω εταιρεία βρέθηκε επαναλαμβανόμενα στην Τουρκία τα προηγούμενα χρόνια πουλώντας τεχνογνωσία και εκπαίδευση σε UAV’s (μη επανδρωμένα αεροσκάφη) ή ότι οι Ελληνες πιλότοι έτσι κι αλλιώς τα τελευταία χρόνια είναι οι καλύτεροι στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ χωρίς καμία εκπαιδευτική συνδρομή από το εξωτερικό.


, Δημήτρης Τερζής: Μια απευθείας ανάθεση, χωρίς διαβούλευση και με υψηλό τίμημα, INDEPENDENTNEWS

#independent news greece
Ιστοσελίδα: https://independentnews.gr/