Σε ερώτηση της Υγιεινής, οι υποψήφιοι των Επαγγελματικών Λυκείων έπρεπε να αναφέρουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συχνότητα των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων. Μεταξύ των απαντήσεων στο εγχειρίδιο ήταν και η διάδοση της ομοφυλοφιλίας, τα αντισυλληπτικά χάπια και οι μετανάστες ● Αμεσες και σφοδρές οι διαμαρτυρίες.

Τα θέματα των Πανελλαδικών συνήθως σχολιάζονται για το επίπεδο δυσκολίας τους. Φέτος, όμως, ένα μάθημα συγκέντρωσε εντονότατη κριτική -και δικαίως-, αφού με ένα ερώτημα κατάφερε να αναπαραγάγει ταυτόχρονα κακοποιητικό, στιγματιστικό και πολλαπλά προβληματικό λόγο.

Πρόκειται για το μάθημα της Υγιεινής, στο οποίο εξετάστηκαν προ ημερών οι υποψήφιοι των Επαγγελματικών Λυκείων, όπου στο τρίτο θέμα και συγκεκριμένα στο ερώτημα 3 κλήθηκαν να απαντήσουν και στο εξής: Να αναφέρετε επτά (7) παράγοντες που επηρεάζουν τη συχνότητα των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων (μον. 7).

Σύμφωνα με το σχολικό εγχειρίδιο που διδάσκεται στα ΕΠΑΛ, για να καταφέρουν οι υποψήφιοι να πάρουν το άριστα, θα έπρεπε να αναφέρουν τουλάχιστον επτά από τα παρακάτω:

■ Ατομα με ασυμπτωματική νόσο (βλεννόρροια)

■ Διάδοση της ομοφυλοφιλίας

■ Συχνή αλλαγή ερωτικών συντρόφων

■ Πρώιμη έναρξη της ερωτικής ζωής

■ Αντικατάσταση του ελαστικού προφυλακτικού από τα αντισυλληπτικά χάπια

■ Μετακίνηση πληθυσμών (τουρισμός, αστυφιλία, μετανάστευση)

■ Αποτυχία θεραπευτικής αγωγής

■ Ατομα που εκδίδονται και δεν ελέγχονται από το κράτος

■ Η νόσηση του ενός ερωτικού συντρόφου και η μετάδοση στον άλλον

■ Αγνοια

Με λίγα λόγια, η ομοφυλοφιλία, τα νεαρά άτομα που «πρώιμα» ανακαλύπτουν το σεξ, οι γυναίκες που επιλέγουν τα χάπια ως μέθοδο αντισύλληψης και όχι φυσικά οι άντρες που επιλέγουν να μη χρησιμοποιούν προφυλακτικό, οι εργαζόμενοι του σεξ αλλά και οι μετανάστες ευθύνονται μεταξύ άλλων για την εξάπλωση των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό πώς σε λίγες μόνο γραμμές συμπυκνώνεται η ομοφοβία, ο πουριτανισμός, ο σεξισμός και ο ρατσισμός, δημιουργώντας εντέλει ένα ακραία αντιεπιστημονικό και κακοποιητικό μείγμα!

Οι αντιδράσεις ήταν άμεσες και σφοδρότατες. Το «Πολύχρωμο Σχολείο», φορέας που δραστηριοποιείται στην καταπολέμηση της ομοφοβίας, τρανσφοβίας, αμφιφοβίας και ιντερφοβίας στην εκπαίδευση, σε επιστολή που απέστειλε στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, κάνει εκτενή αναφορά στον «απροκάλυπτα κακοποιητικό λόγο προς πλήθος ομάδων (ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, σεξεργάτ(ρι)ες, πρόσφυγες και μετανάστες κ.ά.) που υφίστανται επί δεκαετίες τις συνέπειες των επικρατούντων στερεοτύπων και προκαταλήψεων» που περιέχεται στο σχολικό εγχειρίδιο «Υγιεινή Μικροβιολογία».

Ο φορέας αναφέρει ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO), το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC) αλλά και ο αντίστοιχος Αμερικανικός Οργανισμός (CDC) προχώρησαν πριν από δεκαετίες σε αποχαρακτηρισμό των σεξουαλικών επαφών μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου ως παράγοντα εξάπλωσης των Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενων Λοιμώξεων και τονίζει ότι «εδώ και δεκαετίες ο επιπολασμός (δηλαδή η συχνότητα εμφάνισης αυτών των νοσημάτων ως προς τον πληθυσμό) δεν παρουσιάζει καμία διαφορά ανάμεσα στα ΛΟΑΤΚΙ+ και μη ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα», ζητώντας τέλος την παρέμβαση της υπουργού, προκειμένου να ακυρωθεί το θέμα, ούτως ώστε «να αποκατασταθεί στο μέγιστο η επιστημονική αλήθεια, η δικαιοσύνη και ο σεβασμός σε θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα».

Ο Σύλλογος Οροθετικών Ελλάδας «Θετική Φωνή» απηύθυνε και αυτός σχετική επιστολή προς τη Νίκη Κεραμέως. «Θα συμφωνήσουμε πως η ‟άγνοιαˮ είναι ο κυριότερος παράγοντας μετάδοσης. Δυστυχώς, πολλοί ακόμη παράγοντες που περιγράφονται στηρίζονται οι ίδιοι στην άγνοια ή σε πεπαλαιωμένες αντιλήψεις και στην ηθική απαξία, παρά σε συγκεκριμένη επιστημονική βάση», αναφέρει με νόημα ο Σύλλογος, τονίζοντας παράλληλα ότι ο ισχυρισμός πως η ομοφυλοφιλία αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για τα ΣΜΝ αφενός αποτυγχάνει να προστατεύσει τον ευρύτερο πληθυσμό, καθώς υπονοείται ότι τα νοσήματα αυτά κάνουν διακρίσεις βάσει σεξουαλικού προσανατολισμού, δημιουργώντας έτσι μια ψευδαίσθηση ασφάλειας και εφησυχασμού, και αφετέρου στιγματίζει τους ομοφυλόφιλους και τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, τα οποία βάλλονται δυσανάλογα από διακρίσεις, ανισότητα και στίγμα.

Ο Σύλλογος προτείνει την αναθεώρηση του συγκεκριμένου εγχειριδίου και ζητά να ληφθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα «που θα διασφαλίσουν την έγκυρη και επιστημονική ενημέρωση όλου του εκπαιδευτικού υλικού αλλά και των εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών μακριά από αναχρονιστικές πεποιθήσεις που στοχοποιούν συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες».

Αντίδραση καταγράφεται και από την Ομάδα ΛΟΑΤΚΙ+ ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., η οποία εγκαλεί την υπουργό Παιδείας ότι, την ώρα που εισάγει ως μάθημα επιλογής την –καταργημένη από την κυβέρνηση της Ν.Δ.– σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο, εντούτοις αδιαφορεί επί της ουσίας για το σοβαρότατο αυτό ζήτημα, αφού δεν έχει αντικαταστήσει το προβληματικό εγχειρίδιο που διδάσκεται στα ΕΠΑΛ ούτε φρόντισε να μη συμπεριληφθεί η επίμαχη ενότητα στην εξεταστέα ύλη.

«Καλά θα κάνει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας –που ταχύτατα εκπονεί και καταθέτει νομοσχέδια που καταστρέφουν το δωρεάν δημόσιο σχολείο– να εξετάσει άμεσα όλα τα σχολικά εγχειρίδια και να προχωρήσει στις αναγκαίες αλλαγές χθες! Σε αντίθετη περίπτωση, μας μένει μόνο η ελπίδα να μην ασχοληθούν οι ‟άριστοιˮ με τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, γιατί οι συνέπειες της ενασχόλησής τους θα είναι καταστροφικές για την επόμενη γενιά πολιτών», σχολιάζει η Ομάδα ΛΟΑΤΚΙ+ του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

efsyn